Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Debayer vergelijkl op Jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Debayer vergelijkl op Jupiter

Voor wie geinteresseerd is in mijn gepeuter:
    Een opname met de DBK Y800 op 60fps (inclusief grid artefact dus) van Jupiter.

Vier verschillende Debayer methoden waarvan drie met Debayer van Firecapture:
    1. Door AS!2
    2. Bilinear (rechtsboven)
    3. Adaptive smooth hue (links onder)
    4. VGN (rechts onder)

Allen exact gelijk 2400 frames van 7000 gestacked met AS2!
    Wavelets (default filter) en denoise exact gelijk in Registax 6.
    Voeg bestanden toe
    Skywatcher Maksutov-150 op ADM montering met DK3 motoren; Camera DBK21AU618;

Bij constante instellingen is voor deze stack de Bilinear dus het softst (zelfs de grid is weg). VGN en AS!2 het scherpst.
    Wat er maximaal uit gehaald kan worden en welke dan het beste eindigt weet ik natuurlijk nog niet. Maar dan komt het erop aan om met verschillende instellingen het beste uit iedere debayered en stacked filmpje te halen.

Het verschil nog eens maar nu met linked wavelets en wat denoise in Registax 6 geoptimaliseerd op de Bilinear (de zachtste) en alle anderen dan dezelfde bewerking in Registax6 gegeven:

1. AS!2
    2. Bilinear
    3. Adaptive Smooth Hue
    4. VGN
    Voeg bestanden toe

Commentaar

Als iemand interesse heeft om het maximum uit iedere versie te halen kan ik wel de 4 ruwe AS!2 stacks (Tif) aanbieden....?
      Maar misschien interessanter in de toekomst wanneer ik geen grid heb

http://dl.dropbox.com/u/47595678/Deb...%20Jupiter.zip
      Last bewerkt door Ringrocket; 19-11-12, 20:59.

Commentaar

Ik vind het apart dat er ook bij 3 en 4 nog zo'n gridpatroon zichtbaar is. Dat is niet normaal voor een kleurencamera, en zit blijkbaar wel in de ruwe data (bilinear is van zichzelf wat zachter, heeft een soort ingebouwde gaussian blur, dus daar zie je het minder)
        Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Ik zie maar weinig verschil als je rekening houdt met de eigenschappen van de verschillende technieken. Bijgevoegd een korte animatie van de vier bewerkte opnames, en ja, het lijkt net alsof het gewoon een enkele opname is
          Voeg bestanden toe

Commentaar

Haha, ja hoe weet ik zeker dat ik naar een animatie kijk

Dit pleit er voor mij voor om gewoon mijn ruwe y800 data in AS!2 te stoppen. Scheelt opslagruimte ( de debayered avi's zijn groter) en wachttijd.

(Die grid is niet normaal, maar the imaging source is daarvan op de hoogte en heeft een firmware die dit oplost (komt nu standaard geleverd daarmee), maar dan tevens twee verticale lijnen op 30 fps introduceerd. Ik hou het dan maar bij de Grid op 60 fps omdat ik met de hoeveelheid licht die ik vang toch meestal in de buurt van 30fps kom). Een firmware die beide problemen uit de nieuwe DBK's haalt hebben ze nog niet (en zal er dan wel niet komen meer denk ik). Wat die Grid (of twee lijnen bij 30 FPS) nou eigenlijk is begrijp ik niet.

Leuk dat je hiernaar gekeken hebt. Als ik het zelf zou doen zou ik niet snel aannemen dat ik er genoeg uithaal om ze te vergelijken. Maar met jouw ervaring en kunde......

Commentaar

Maar zou dezelfde conclusie ook blijven staan wanneer je geen Grid meer weg hoeft te filteren/poetsen ?

Commentaar

Ja, dat is natuurlijk de vraag. Om die grid weg te poetsen moet je de opname wat verzachten. Als je HEEL goed kijkt naar de opnames dan zie je wel iets van verschil, vooral qua kleur, dan maakt VGN de opname wat fletser.

Wat ik hier eigenlijk wil aantonen is dat je, wanneer je weet hoe de kanalen in je opnames er in detail uit zien, je daarvoor kan corrigeren door je bewerking aan te passen. Ik ben er wel redelijk van overtuigd dat de opnames sterk aan elkaar gewaagd zijn.

Debayeren in AS!2 is eigenlijk niet eens debayeren. Het zit niet voor elke frame uit de opname een volledig kleurenbeeld te maken. Ik hou de informatie van de RGB pixels gescheiden, en na stacken en wat beweging die altijd in de opnames ziet (dithering is dus wel belangrijk), heb ik uiteindelijk een stack die overal RGB bevat. Echter omdat je twee keer minder rood (en blauw) dan groene pixels hebt, zijn die kanalen wat ruiziger. Daarvoor heb ik hier compenseerd. Het voordeel is dat je zeker bij lage standen van het object de kleuren strak gescheiden hebt. Andere debayer-technieken gaan er eigenlijk van uit dat naburige pixels ook echt naburig zijn, terwijl dat door dispersie voor de lagere objecten niet zo is (en dat kan je dus niet meer corrigeren omdat het kijken naar naburige pixels dan integraal onderdeel is van het schatten van de kleur van de huidige pixel). In de praktijk zie je bij hoge standen hier maar weinig van, maar goed, alle beetjes helpen.

Commentaar

Wat ik nog vergat.

Zo'n grid maakt het ook lastig om beelden goed uit te lijnen. Het lijkt net fijn detail, maar is het natuurlijk niet.

Als je minder last van de gridartefacten wilt hebben, kan je natuurlijk flink meer gaan vergroten. De echte details worden dan groter, terwijl het grid patroon even duidelijk blijft. Met dezelfde kleine gaussian blur haal je de grid weg, maar blijven de echte details beter zichtbaar.

Commentaar

Aha, als ik het goed begrijp worden de drie kanalen dus ook apart gestacked ?

En de dithering blijft wel bestaan na gebruik van Castrator kennelijk ?

Verder vergroten kan ik meestal niet; ik blijf rond F26/F27. Dus blijf ook bij 30FPS (fijn zonder grid).

Bedankt voor al je uitleg !

Commentaar

Juist, de kanalen waren gescheiden in een enkele frame (als bayer patroon), en blijven gescheiden in de stack (als RGB kanalen).

> En de dithering blijft wel bestaan na gebruik van Castrator kennelijk ?
                      Mits je debayer safe aan hebt staan natuurlijk, anders was je de kleur-informatie sowieso verloren. Castrator lijnt als het ware enkel grof uit, en zorgt ervoor dat het debayer patroon (de RGB pixels) in vergelijkbare vast volgorde blijft staan. Dus linksboven zit altijd een groen pixel, etc. Feitelijk zit er dus nadat Castrator gebruikt is nog altijd een willekeurige verschuiving van zo'n 1 pixel in de opname die Autostakkert!2 eruit haalt en gebruikt om de ontbrekende kleureninformatie op te vullen.

Er is geen sprake van interpolatie als je AS!2 de kleuren laat uitzoeken.

Commentaar

Hardstikke leuk om eindelijk eens te weten !
                        Klinkt eigenlijk als een heel mooie methode ook.

Commentaar

Werken...
                        X