Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Guiding moeilijkheden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Guiding moeilijkheden

Ik heb nu al een redelijk aantal avonden kunnen experimenteren met de Synguider, en moet zeggen dat ik tot nu toe nog maar gemengde resultaten behaal. Gister avond was weer zo'n avond dat het voor geen meter ging, terwijl ik dezelfde opstelling en instellingen gebruikte als woensdagavond (zelfde onderwerp) toen het wel ok ging.

Eigenlijk loop ik tegen 2 (ongerelateerde) dingen aan;
    1. 'dikke' sterren
    2. een 'bug' dat de synguider vast loopt. Soms blijft doet ie gewoon niks meer en soms blijft ie maar opnieuw opstarten. Oplossing is een tijd van het stroom halen en dan 10 minuten later doet ie het zo weer.

Ten aanzien van het guiden en dikke sterren; Eerst dacht ik dat het aan de balans lag van de opstelling, aangezien ik nu ineens ook last had van korte uitschieters in de opname die veroorzaakt bleken te worden door agressieve correcties als ik net een opname had bekeken op de dslr. Oftewel; beweging in de opstelling. Dit vind ik erg vreemd aangezien ik hier afgelopen woensdag helemaal geen last van had.
    Toen ik genoeg tijd nam voor ik een nieuwe opname begon werden de opnames wel beter, maar nu dus behoorlijk dikke sterren. Dit kwam eigenlijk doordat de synguider bijna voortdurend aan het corrigeren was, ook al was dit wel subtiel met steeds waardes 1.
    Uiteindelijk zonder guiding verder gegaan, waarnaar bleek dat ik unguided prima 3 minuten kon belichten. Er leek dus niets mis met de balans of de poolafstelling.
    Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? (ik halveer de dec en ra waardes al na de calibration)
    En een van de synguider gebruikers hier die ook last hebben van de vastlopers? (ik kan er via google niets over vinden)
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Waar staat je guidespeed op in je EQ6? Probeer hem eens laag te zetten 0,25x ofzo.
    Als ie te hoog staat gaat ie pendelen, schiet ie steeds voorbij zijn doel.
    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Normaal gezien pas je de 'gevoeligheid' aan naarmate de seeing goed of slecht is. Als de seeing slecht is, bestaat de kans dat je daarop gaat guiden. Dit kun je voorkomen door een setting als minimum motion te verhogen, daarmee geef je de ster 'beweegruimte' zonder dat daar een correctie op gegeven wordt. Ik weet niet of je dergelijke settings aan kunt passen bij een Synguider. Ook zou je de agressiviteit terug kunnen brengen, anders krijg je last van overshoots waarop meteen weer een nieuwe correctie wordt getriggerd; oscillatie.

Commentaar

@MvD die heb ik volgens mij op de default staan (0.5?), vreemde vind ik dus dat het woensdagavond wel prima ging. Vooral het verschil dat ik toen ook onmiddelijk door kon schieten nadat ik aan de setup gezeten had, wat nu onmogelijk was door de beweging.

@jjongmans. De agressiveness is volgens mij hetgeen ik aanpas. Her en der op inet vond ik dat dit eigenlijk per default naar 50% van de gecalibreerde waarde moet zijn.

Naar wat ik begreep wil je de agressiviteit juist omlaag hebben bij slechte seeing om te voorkomen dat de guiding de 'seeing gaat najagen'. Houdt dit dan in dat je bij goeie seeing wel een hogere agressiviteit wilt hebben?

Commentaar

Voorkomen dat je op de seeing gaat guiden doe je met de minimum motion setting.
          Voorkomen dat je steeds overshoots hebt en oscillatie veroorzaakt doe je met de agressiviteit / hysteresis setting.

Om dat te analyseren heb je eigenlijk de guiding grafiek nodig uit bijv. PHD of Maxim DL. Kun je een grafiek uit die Synguider krijgen, ik begrijp dat het een stand-alone guider is?
          Last bewerkt door jjongmans; 17-11-12, 19:16.

Commentaar

Ik had hetzelfde probleem met mijn autoguider, guidespeed staat standaard op 1x hierdoor ging ie oscilleren.
            Probeer hem eens op 0,25x te zetten. agressiviteit kan best hoog staan als je guidespeed laag staat.
            Als je slechte seeing hebt kan je je agressiviteit omlaag zetten. maar het beste is idd om een grafiek te volgen om te kijken wat ie doet.
            Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Goeie vraag, daar zal ik eens in duiken. Er zit wel een poort op om connectie te maken met pc volgens mij, dus wie weet kan dat wel.

En ik zal volgende keer toch eens de guidespeed omlaag zetten. Heb ik al 1x mee getweaked maar merkte toen geen verschil, maar toen was de guiding al wel redelijk ok ...

Commentaar

Welke 'belichtingstijd' is overigens raadzaam om te gebruiken voor het guiden? En wat is het effect hiervan?
                Ik had hem nu op 512 miliseconden staan, zou ik dit beter kunnen aanpassen in 1 of 2 seconden zodat er minder seeing nagejaagd wordt? Of moet je juist zo vaak mogelijk corrigeren en kan deze waarde beter zo laag mogelijk zijn?

Commentaar

De lengte van je guidebelichten wordt bepaalt door de snelheid waarmee er afwijkingen optreden in het volgen. Heeft je montering een lage PE en is de PE ook heel voorspelbaar, dan kun je 5 seconden of langer gebruiken. Is deze PE heel groot en varieert deze snel, dan zou ik 2 seconden gebruiken. Ik zou niet snel onder seconde gaan, omdat je dan te veel hinder van de seeing gaat krijgen.

Commentaar

Ah ok, dat zal dus ook een rol gespeeld hebben. Ik zal ook eens uitzoeken hoe ik de PE vaststel, nog niet gedaan dus eigenlijk geen idee.

Commentaar

Dat kan met een camera en PHD, waarbij je de guidecorrecties uitzet, je krijgt dan een grafiek met de PE. Deze kun je analyseren met PECPrep.

Commentaar

Werken...
                      X