Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M45 74x gestapeld in DSS

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M45 74x gestapeld in DSS

Goedesmorgens allen die dit lezen.

Ik las laatst een stukje wat er mogelijk was in 3" zo ik dacht grijp mijn 40D,mijn nieuwe nikon 180mm ED 2.8 en mijn ouw berlebach statief en ga eens aan de slag.

iso 1600 f4 en klikken maar,na 74 picks de kaart vol dus even 2 gig erin proppen.

Ik ben naar binnen gegaan,heb DSS 3 uur laten reutelen,heb in windows de kleurtjes een beetje bewerkt,maar ik ben helemaal niet tevreden,als ik dan weer terug kijk aar het 3"forum discussie kom ik geheel niet in de buurt.
    Ik heb de bewerking weer opnieuw uitgevoerd,nu met de helpdinges erbij instellingen veranderd weer 3 uur reutelen,helemaal grijs????????? en de sterren als donuts.
    Ik heb weer de bewerking gestart,een deel terug gezet (had iets met cosmetische instellingen te maken,ruis wegwerken of zoiets) weer 3 uur reutelen en dit is het geworden.......maar ik ben niet tevreden.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20121114.1 - kopie (3) (800x533).jpg views: 1 grootte: 109,9 KB id: 1099582

toch eens kijken hoe ik alles beter kan krijgen,misschien toch langer belichten,ik vind het wel erg mooi als de sterren spikes hebben,kan ik met kerst mijn eigen kaarten maken

Tips zijn welkom

mvg Chris

deze is ingezoomd
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20121114.1 - kopie (2) - kopie (567x800).jpg views: 1 grootte: 96,6 KB id: 1056335

Commentaar

Het is in totaal maar 3 minuten ''licht'' he? Daar kun je misschien niet zo veel van verwachten. De sterren zijn ovaal, dus ik denk dat DSS iets niet goed doet (niet goed stacken of slechte foto's gebruiken). En ik denk dat je de blauwe gassen pas met beeldbewerking met een daarvoor bestemd programma naar voren haalt. Mij lukt dat ook nog niet.

Commentaar

DSS gaf in ieder geval geen melding mbt slechte beelden ,ik denk dat ik langer moet belichten ,dus guiden....
        Ik vind de instellingen ook onduidelijk,ben net bezig en weet niet al de termen en wat ze met je foto doen ook dat is wel belangrijk denk ik

Al met al vind ik het een hele kunst om er nog iets van te maken,misschien dat ik het ovale weg kan krijgen door minde lang belichten,met een hogere iso,maar dan moet ik de sony nex5 eraan hangen die kan 3200 iso aan misschien dat dat iets doet op een mega donkere spot??
        Damn moet ik weer een adapter voor nikon naar nex...... of mijn volgplaatje afmaen dan kan ik handmatig volgen,iso iets lager(minder ruis) en langer belichten,mmm keuzes maken dus.

mvg C

Commentaar

Misschien een overbodige vraag, maar heb je de ruisreductie instellingen van de camera wel uit staan?
          Er zijn er 2. En als die aanstaat ben je een flinke hoeveelheid sterretjes en details kwijt. Deze instellingen kun je in de C. Fn II settings vinden.

Let op, het zijn er 2:
          * Long exp. noise reduction
          * High ISO speed noise reduction

Mogelijk wil je tevens de Highlight tone priority uitzetten.
          Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
          'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Hoi Dulfer,

dat is een hele goede heb wel het een en ander aangepast in de camera maar misschien mijn ruisonderdrukker vergeten en die andere instelling ga ik eens even opzoeken,

thanks

mvg Chris

Commentaar

Wat voor stacking-algoritme (gemiddelde van de opnames, standaarddeviatie (sigma)) heb je gebruikt? Als je héél veel subs hebt, valt te overwegen om i.p.v. in 1x 75 subs te stacken, 5 moten van 15 subs te stacken. Dat verkort de rekenkracht/tijd. Zo kun je tenminste snel zien of het resultaat naar wens is. Met 15 subs heb je voldoende data (statistiek) om bijvoorbeeld satellietsporen weg te filteren. De 5 moten kun je vervolgens ook weer stacken.
              Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Ok Maurice,

Dat zal ook zeker wel tijd schelen maar stapel je dan TIFF bestanden??

mvg Chris

Commentaar

Ik heb nog nooit met DSS gewerkt, dus ik weet niet wat voor instelmogelijkheden je allemaal hebt. Ik zou zo lang mogelijk met fits-bestanden werken en pas het allerlaatste resultaat ook opslaan als tiff om verder te bewerken in bv. Photoshop.
                  Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Werken...
                  X