Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

14 november eerste foto (canon D600 modded)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

14 november eerste foto (canon D600 modded)

Op de foto (45 sec belicht ; Iso 800 ; onbewerkt) zie ik aan de onderkant een vreemde gloed. Het is mijn mijn eerste foto dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik vraag me af wat de oorzaak van deze gloed zou kunnen zijn. Zou het controlelampje van de ontvanger van de draadloze afstandbediening dit veroorzaakt kunnen hebben - lichtinval via de zoeker - ?
    Andere voor de hand liggende oorzaken?

Bovenin aan de rechterkant zie ik een gekronkelde veeg. Ik heb vandaag de vangspiegel, hoofspiegel, coma corrector en het filter van de camera bekeken maar ik kan daar niets vreemds aan ontdekken. Kan het zijn dat dit wordt veroorzaakt door een verontreiniging die te klein is om met het blote oog te kunnen zien? Iemand enig idee waar ik de mogelijke oorzaak moet zoeken?
    Dick.
    Voeg bestanden toe
    Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Eigenlijk zou ik meer beelden willen zien: om uit te sluiten dat het iets buiten de camera is, een foto van een ander object. Een darkframe van dezelfde belichting: alleen de lensdop er op, maar verder overdag (dan zie je snel genoeg of er vals licht binnen komt. Een foto, met een lens erop, van een heel donkere omgeving, binnenkant van een kast ofzo, ook lang belicht.
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Dat kronkeltje aan de bovenkant lijkt toch te worden veroorzaakt door een haartje of pluisje in de lichtweg. Zie je iets op de sensor liggen als je sluiter opent?
      Om de oorzaak van de lichtveeg te verklaren, is inderdaad meer info nodig. Zie antwoord Petelaa.
      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Ik heb vandaag helaas geen mogelijkheid gehad om de dark met lensdop overdag te maken. Vandaar zojuist de dark met TL licht i.p.v. daglicht gemaakt in de hoop dat dit meer duidelijkheid verschaft.
        Van boven naar beneden :
        object 2 50 sec
        object 3 49 sec
        body, lens, lensdop, 30 sec (lens richting TL licht)
        body, lens, geen lensdop, 30 sec (donkere ruimte)

Na het maken van de twee foto's nogmaals, maar nu aandachtiger, de sensor bekeken. Er zat inderdaad een pluisje op. Ik heb het weg kunnen blazen.

Alvast bedankt voor jullie feedback!
        Voeg bestanden toe
        Last bewerkt door Dick; 16-11-12, 22:57.
        Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Ik zie de gloed niet terug in je dark frames, dus het ligt waarschijnlijk niet aan de elektronica (thermische ruis > ampglow). Het kan zijn dat er via de zoeker van de camera vals licht binnentreedt. Probeer een volgende keer eens twee opnames na elkaar te maken van hetzelfde onderwerp, maar met de camera bij de 2e opname 180 graden gedraaid. Als de gloed op dezelfde plaats blijft, is het vals licht.
          Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Doe maar eens een 'autocontrast' op beide darks, je ziet dan toch een opvallende afwijking.
            Was de zoeker afgedekt bij de darks?
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bedankt voor jullie reactie!
              De zoeker was op geen van de foto's afgedekt. Ik heb er niet bij stil stil gestaan dat hierdoor vals licht naar binnen zou kunnen komen. Inmiddels het afdekkapje voor de zoeker gevonden (zat aan de draagriem).
              Ik ga het binnenkort testen.

Commentaar

"binnenkort" werd uiteindelijk bijna 2 maanden later....
                Ten opzichte van de 1e shoot:
                - zoeker afgedekt
                - live view uit, kantelbaar display naar binnen geklapt
                - histogram in de gaten gehouden
                - buitentemperatuur was "ietwat" lager"

Volgens mij is het issue m.b.t. de gloed nu opgelost!

Object: M42
                Opnametijden: 9 x 2 min.
                Flats: Nee
                Darks: In camera
                ISO: 800

GSO Imaging 8" F4
                Canon 600D (fully spectrum modified)
                Astronomik CLS CCD Clip filter
                TS Coma Corrector
                NEQ6 SynScan - SkyScan Pro

Gestacked: DSS
                Bewerking: Nog niet
                Plaats: Wijchen (Gelderland)
                Datum: 12-1-2013
                Voeg bestanden toe

Commentaar

In het geheel niet verkeerd! Nu de uitdaging van de nabewerking.
                  De kern is wel wat overbelicht, wellicht dat je dit met een aantal kortere belichtingen kunt combineren en het detail kunt terugbrengen.
                  Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
                  'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Werken...
                  X