Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tips voor het maken van maan en zonsopnamen

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Tips voor het maken van maan en zonsopnamen

    Morgen geef ik een workshop over maan en zonsfotografie bij ons op de vereniging. Daarvoor heb ik wat tips op een rij gezet die ik gebruik bij het maken van mijn maan en zonsopnamen. Het leek me wel aardig die ook hier te delen. Veel van de dingen zijn misschien voor velen al vanzelfsprekend, maar misschien zijn er wel beginners die hier iets aan hebben. Als iemand ook nog tips heeft hoor ik die natuurlijk graag!

    Tips voor het maken van goede maan en zonsopnamen:
    Het belangrijkste van alles is het verkrijgen van goede data. Daarvoor gebruik ik zelf een aantal ‘trucjes’ die ik graag met jullie wil delen.
    Voordat je begint is het belangrijk dat je telescoop voldoende aangepast is aan de temperatuur. Laat dus de kijker al een tijdje buiten staan als je opnamen wilt gaan maken!

    Het belangrijkste zijn de seeing en de scherpstelling. Beiden zijn ‘eenvoudig’ te controleren.
    Als ik begin aan een waarneemsessie controleer ik de seeing altijd door mijn telescoop iets uit focus te draaien en op een redelijk heldere ster te richten. Aan het sterbeeld kun je dan de kwaliteit van de seeing al vrij snel beoordelen (10 is het beste):



    Bij een kwaliteit onder de 5 ga ik al bijna niet proberen aan maanopnamen te werken. Voor de zon kan dit natuurlijk niet. Overdag is de seeing ’s ochtends vaak het beste en neemt af in de loop van de dag. Koude winterdagen zijn perfect, maar dan staat de zon weer laag…

    Scherpstellen

    Scherpstellen doe ik op de rand van de maan of de zon. Dit is een perfect punt om te zien of je goed scherpgesteld hebt. Als het goed is is de rand dan haarscherp te zien. Bij een h-alpha kijker zie je dan ook de kleine vlammetjes op de rand verschijnen.

    Filters

    Voor de maan gebruik ik vaak een rood filter, en soms een IR filter. Deze zijn minder gevoelig voor seeing en geven dan ook vaak wat betere beelden. Nadeel is wel dat de belichtingstijd omhoog gaat.

    Belichting

    Het is heel belangrijk niet over te belichten in de opname. Alles wat overbelicht is is nooit meer te herstellen. Onderbelichting is altijd nog wat op te halen. Daarvoor gebruik ik twee instellingen van de camera, namelijk belichtingstijd en gain.
    Met de belichtingstijd regel je de frame-rate van de camera. Hoe korter de belichting hoe meer frames per seconde je op kunt nemen, en dus hoe meer data je hebt. Bijkomend voordeel is dat bij een korte belichtingstijd je ook scherpere beelden krijgt. Dus ik probeer mijn belichtingstijd zo kort mogelijk te houden, maar…
    Gain bepaalt de versterking van de camera. Hoe hoger de gain, des te meer ruis je krijgt (je kunt dit vergelijken met iso). Het liefst is deze ook zo laag mogelijk.

    Ik ga meestal als volgt te werk. Mijn camera kan tot 60fps opnamen maken. Dat probeer ik dan ook voor elkaar te krijgen. Hierbij gebruik ik het histogram in mijn webcamsoftware. Ik ga mijn belichting zo instellen dat ik tot ong. 90% van de maximale belichting ga. Dus de bovenste 10% van mijn histogram blijft leeg…

    Eerst ga ik bij minimale gain schuiven met de belichtingstijd tot ik aan de grens van de 60fps kom (13,3 ms belichting) of bij de 90% belichting kom. Als het tweede het geval is vind ik het ok. Is het eerste het geval, maar zit ik nog niet op de 90% dan ga ik mijn gain langzaam iets opschroeven totdat ik weer aan de 90% kom, maar ik laat mijn gain nooit meer dan tot 60% van het maximum komen.

    Dus:
    - Gain zo laag mogelijk
    - Belichting proberen zo laag mogelijk in te stellen tot 90% van het histogram gevuld is
    - Als dat niet lukt binnen de grenzen van 60fps (13,3 ms) ŕ gain iets opschroeven

    Mozaieken

    Als je een mozaiek gaat maken is het belangrijk dat de belichting egaal is over de hele schijf. Je moet dus de belichting in stellen op het helderste deel! Daarvoor zoek ik dat eerst op en daar stel ik mijn belichting juist in. Dan ga ik de hele schijf opnemen. Daarbij zet ik de camera-assen evenwijdig aan de telescoop assen. Dan kun je namelijk makkelijk verschuiven in horizontale of verticale richting. Zorg voor voldoende overlap tussen de opnamen (10-20%).

    Tilt van een h-alpha kijker instellen

    Bij een h-alpha kijker zit een tuner. Het is belangrijk dat deze goed staat om egale opnamen te krijgen. Ik doe dat door het midden van de zon in beeld te zetten, zodanig dat heel mijn beeld gevuld is met zon. Dan stel ik mijn belichting weer in op de 90% en ga de tuner verdraaien. Je ziet dan of de ene of de andere kant van je beeld helderder worden. De truc is om de tuner zo in te stellen dat alle hoeken gelijk zijn, dan is de tuner goed ingesteld.
    Voeg bestanden toe
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

    #2
    Ik ben hier nog redelijk nieuw en zou wel willen weten waar die vereniging zit....
    10" Newton, CGEM, Canon 1100D

    Commentaar


      #3
      In Papendrecht. Er staat een aankondiging hier: link
      Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
      TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

      Commentaar


        #4
        Hoi Andre,

        Ik vind het erg leuk dat je deze tips voor zon en maan fotografie deelt Ik ben zelf pas net begonnen met zon en maan fotografie (sowieso pas net met astrofotografie) maar ik herken al veel van de tips die je geeft en je geeft goed aan waarom je op een bepaalde manier aan het werk gaat, dat maakt het meteen goed inzichtelijk dus dat is voor je workshop ook top.

        Ik heb nog misschien een leuke aanvulling op je tips voor wat betreft het scherpstellen. Ik begrijp dat een Bahtinov masker superieur is voor scherpstellen op de sterren, maar dat zo'n masker minder goed werkt op het scherpstellen op de maan of zon. Ik heb zelf recent een Hartmann masker gemaakt met 4 ronde gaten zodat ik de F/verhouding niet te groot maak ten opzichte van de eigen F/verhouding van de lens (ivm depth of focus die F/ gerelateerd is) en dit masker werkt zeker goed op de maan en zon. Ook gebruik ik dan de rand van het object om scherp te stellen. Als ik niet in focus ben zie ik meteen 4 manen diffuus over elkaar heen geplakt. Het scherpstellen gaat meteen beter en sneller en je twijfelt niet of je wel in focus bent door deze objectieve manier mbv verschillende diffractiepatronen die alleen scherp over elkaar heen vallen in het brandvlak. Mijn kijker is F7 en het masker zorgt voor F10,5 ongeveer. Dat werkte prima bij mijn eerste sessies met het masker.

        Succes met de workshop in ieder geval
        Bula
        Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

        Commentaar


          #5
          Zijn hier nog kosten aan verbonden Andre?
          www.iseefar.nl

          Commentaar


            #6
            voorzichtig zeg ik: ik dacht niet, maar een gift aan de vereniging is altijd welkom
            Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
            TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

            Commentaar

            Werken...
            X