Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

PixInsight, ja ik ook

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

PixInsight, ja ik ook

ik wou PixInsight ook eens gaan proberen, trial version.
    Bleek dat ik die vorig jaar al "geprobeerd had", dus no trial voor mij.
    Ik had de video tutorials gezien, en was WEER onder de indruk.
    Dus dan maar kopen. Dat was mijn sinterklaas kadootje

Ik heb NGC 4564 geprocessed in PixInsight. De stacking mogelijkheden zijn out of this world
    De sterren blijven pinpoint en de R G B en L worden PERFECT gealligned.

Ik heb nog niet alles geprobeerd van PI (onmogelijk) maar ik ga dit wel gebruiken om alles te processen, en daarna de "vrijheden" in photoshop te gebruiken.

Hier een crop van mijn bewerking.

Ik vind de kleuren zelfs flets, dus graag wat input van mensen met goede ogen.
    De background is expres wat licht gehouden om ALLES te kunnen zien.

Mijn bevindingen: De sterren blijven pinpoint en de background blijft totaal onaangeroerd.
    Tevens zijn de kleuren beter, zelfs met mijn kleurenblindheid ben ik in staat iets moois en zachts te maken.
    Zeg maar hoe de kleuren zijn, niet goed, geld terug.

Hier staat de full-resolution versie:
    http://www.abrelosojos.nl/gallery/ga...L_filtered.jpg

Let niet op de vlekken rechtsbovern, PI laat alles zien, ook de fouten in de opnames

Ik denk dat ik er mee doorga

PS: belichting was niet veel, LRGB was 30:30:30:30
    Last bewerkt door Andre Abre Los Ojos; 06-11-12, 21:56.

Ik zeg gewoon dat de kleuren niet goed zijn, krijg ik mijn geld terug!

Over kleur is niet te twisten... Ik zie geen erge afwijkingen andré, of ik ben ook kleurenblind!
    Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

Andre, de kleuren zijn prima!

Al met al een geslaagde LRGB plaat. Geen eenvoudige workflow in PixInsight!
      Persoonlijk zou ik bij de Histogram Transformatie voor een iets hoger contrast gaan, zodat de opname minder vlekkerig toont.
      Gemini Telescope Design G53F with Pulsar 2; TS 115/800 APO; CCDC; TheSkyX Pro; Maxim DL 6; MaxPoint; PixInsight.

Commentaar

Origineel geplaatst door tomjanssen Bekijk bericht
        .....Geen eenvoudige workflow in PixInsight!....

Is PI dan eenvoudig?

Duurt nog wel even bij me.
        Voordat ik nieuwe frames heb ook trouwens.....

Commentaar

Origineel geplaatst door Andre Abre Los Ojos Bekijk bericht
          De stacking mogelijkheden zijn out of this world

Interessant, ik zou verwachten dat de stacking functionaliteit (dus het aligneren en over elkaar leggen) van pakketten als Maxim, Nebulosity en Pixinsight even goed zijn en de verschillen vooral in nabewerking als verscherping, ruisonderdrukking en kleurbalans zit.
          Dat is dus niet jouw ervaring?
          "Hello Spaceboy"

Commentaar

Ik gebruik ook de paketten die je noemt, maar ik vind PI toch wel lekker werken.
            Als je wenst kan je alles daar doen, of een deel en de rest in photoshop.

Star allignment gaat in ieder geval extreem goed.

Commentaar

Mooi dat er weer iemand om is, des te meer kennis er hier gedeeld kan worden over PI
              Vind het een mooie foto en bewerking! Uiteraard is kleur en bewerking een hoop persoonlijke smaak. Van mij mag het wel wat 'steviger'; wat meer contrast en meer kleur. Maar je hebt in elk geval nog flink wat kleur in de sterren gehouden, dus dit kan zo simpel zijn als opnieuw een LRGB combine te doen (op basis van deze image) en dan de saturatie waarde aan te passen.

Mijn ervaring is dat het stacken in PI toch een (veel!) beter resultaat op levert. In elk geval ten op zichte van Nebulosity. Dit zit hem voor een groot deel ook in de pixels die al ge-reject worden wat weer een bak ruis scheelt.
              Aligment en Stacking zijn alleen wel nogal 'zware processen' in PI. Heb er net zo'n 16uur stampen op zitten op 153foto's om ze te debayeren, alignen en combinen... ;-)
              Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
              Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Ik gebruik PI inmiddels ook weer een tijd. Calibratie en stacken werkt erg goed, wel een erg wiskundige UI en aanpak inderdaad. Meestal werk ik mijn platen af tot ik een RGB en Luminance heb, vervolgens schakel ik over naar Photoshop voor de afwerking.

Commentaar

Ik ben ook zo goed als om voor een aantal bewerkingen zoals stacken en denoisen. De laatste bewerking (het combineren en tunen van kleur) vind ik nog wel fijner in photoshop. Ik ben het dan ook volledig met je eens. Ik denk trouwens dat je in je plaatje best de kleur nog wat verder op mag trekken, voor de rest ziet het er in ieder geval heel scherp uit...

Vooral het ACDNR filter tegen noise vind ik fantastisch. Deze kan noise verminderen zonder de sterren e.d. aan te tasten, wat ik tot nog toe niet in andere software zo heb kunnen vinden... Hier is een voorbeeld dat denk ik voor zich spreekt:
                  Voeg bestanden toe
                  Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                  TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Wauw, zeer goed voorbeeld. Je hebt wel veel concentratie en geduld nodig naar mijn ervaring, aangezien je erg veel met de instellingen moet 'prutsen' en veel trial and error doen voor je de perfecte uitkomst krijgt..

Commentaar

Ik gebruik geruime tijd PI en ook DSS en Nebulosity ...
                      Deze laatste geeft soms toch beter stack resultaten, meestal is PI beter maar op sommige stacks is Neb beter, dus soms laat ik beide lopen en beslis dan pas welke ik neem.

De ruis ACDNR is idd heel krachtig, maar gebruik soms ook de denoise van ATWT, en de auteur zelf geeft eigenlijk aan dat greystoration krachtiger is en ACDNR verouderd is ...

Kortom een krachtig pakket waar je quasi alles mee kan doen maar PS komt toch nog altijd handig om de hoek kijken ...

Yves

Commentaar

Als je uitsluitend naar de stacking resultaten kijkt: welke verschillen zie je dan in kwaliteit van PI en Neb? Scherpere sterren? Minder ruis?

GreyStoration is beschikbaar in Neb.
                        "Hello Spaceboy"

Commentaar

Ik zie vooral erg veel verschil in ruis. Door PI noise evaluation te laten doen en prio te geven aan frames met minder noise, samen met de pixel rejection maakt dat er al erg veel ruis 'gereject' wordt en al niet in de stack terecht komt. Voor mn gevoel geeft dit een soort 'voorsprong' in de zin dat je niet meer met die ruis hoeft te werken of uit de afbeelding moet zien te verwijderen, het zit er al niet in vanaf het begin.

Commentaar

Als je echt voldoende frames hebt kan je met SD stacking minder ruis behalen dan met gelijkaardige rejection routines in PI.

Probleem is de resultaten zijn niet consistent en dus moet je wel 2x werk doen, ik doe dat als ik meer verwacht van de data en PI een matig resultaat geeft.

Commentaar

Origineel geplaatst door andrevdhoeven Bekijk bericht
                              Vooral het ACDNR filter tegen noise vind ik fantastisch. Deze kan noise verminderen zonder de sterren e.d. aan te tasten, wat ik tot nog toe niet in andere software zo heb kunnen vinden... Hier is een voorbeeld dat denk ik voor zich spreekt:
                              Ikzelf gebruik hiervoor paint shop pro X. Deze heeft een functie die dit ook kan en is ook supersterk. In photoshop ben ik het nog niet tegengekomen verwerk daar dan ook alleen de curves. Maar heb wel de indruk dat PI zowat ongeveer het meest compleet is tov andere (astro)softwares.

Commentaar

Werken...
                              X