Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beelden van verschillende belichtingstijd combineren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beelden van verschillende belichtingstijd combineren

Stel je hebt frames van 3min. en een stel van 5min. Heeft het zin deze te combineren? (lijkt mij wel)
    Hoe doe je dat het beste?
    Aangezien je gemiddeldes stacked lijkt het me niet dat je ze zomaar op 1 hoop moet gooien. Kan je het beste 2 stacks maken en die dan weer stacken?
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Natuurlijk heeft het zin om ze te combineren. Je moet wel van elke belichtingstijd afzonderlijke darks schieten, m.a.w. een 3min dark kan je niet gebruiken voor een 5min light.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik zou ze niet allemaal over elkaar stacken. Maar apart stacken en bv in photoshop samenvoegen. Anders stack je data weg wat je niet wil is mijn ervaring.
      Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Normaliter zoekt DSS automatisch de juiste darks bij de juiste lights bij elkaar.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dat klopt maar bedoel meer de stacks van verschillende belichtingstijden niet weer stacken, maar samen voegen/layeren in photoshop.
          Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

MvD haalt precies aan wat ik me af vroeg; bij het stacken worden er gemiddeldes genomen toch? Als je dat doet dan zwak je dus de 5min. exposures af?
            Samenvoegen met layering lijkt me vooral zinvol als je bewust verschillende exposures hebt geschoten voor bepaalde gebieden. (zoals bij M42 bijv.). Nu heb ik gewoon 5min exposures geschoten waar ik vorige keer 3min. gebruikte. (eigenlijk om de guiding te testen, vandaar..)

Ik heb nu 2 apparte stacks gemaakt, en die vervolgens weer gestacked. Ik zal het eens uitproberen of ik verschil zie met 'gewoon' alle exposures in 1 x stacken.
            Ik heb overigens geen darks nog hiervoor, dus dat is voor nu even een zorg minder
            Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
            Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Bij het tijdsverschil in dit voorbeeld zou ik ze als 2 groepen gelijktijdig tot 1 stack laten verwerken door dss. Maar meestal is de ene belichtingsserie veel korter (30 sec vs 5 min bijvoorbeeld), die stak ik wel afzonderlijk en voeg ze gelayerd samen in ps . Dit bijvoorbeeld voor de kern van een beloop of heldere galaxy, M42 zou nog meer tussenliggende bezichtigen kunnen gebruiken.
              Last bewerkt door Astrovirus; 04-11-12, 21:23.
              Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Frames van 5 minuten vertonen niet per definitie meer dan frames van 3 minuten.
                Verschil in belichtingstijd is zo wie zo niet zo groot.
                Veel hangt af van de omstandigheden.
                Transparantie, lichtvervuiling (waaronder de maan), ... spelen een belangrijke tol.

Persoonlijk zou ik uit de 5 min en 3 min frames de beste selecteren, deze calibreren (darks, bias, flats) en daarna stacken.
                Afhankelijk van het programma dat je gebruikt voor het stacken kun je kiezen voor gemiddelde, mediaan, of iets anders.
                Experimenteren is de boodschap.

Clear skies,

Tom
                Gemini Telescope Design G53F with Pulsar 2; TS 115/800 APO; CCDC; TheSkyX Pro; Maxim DL 6; MaxPoint; PixInsight.

Commentaar

Werken...
                X