Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC7331 - een PixInsight Workflow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC7331 - een PixInsight Workflow

Ik ben nu een tijdje met PixInsight bezig en vooral de plaat van NGC7331 vind ik erg moeilijk om te bewerken. Dit was al zo bij m'n vorige bewerking (met GIMP) en dit is een goeie plaat om PixInsight te leren kennen

Om feedback te kunnen krijgen en wellicht ter lering en vermaak voor anderen hieronder mijn gebruikte workflow.

Eindresultaat:
    Klik voor full rez:

Crop van NGC7331

Crop van Stephan's Quintet

Zoals goed te zien is moet ik nog wel wat met de noise reduction in de galaxies zelf.

Workflow stappen:
    DeBayer RAWs
    Align
    Register
    STF Autostretch image om de informatie te kunnen zien en vooral de randen zodat ik een crop kan maken
    DynamicCrop
    STF Autostretch bijstellen met de hand om beter te kunnen zien wat er in de image zit
    DynamicCrop - Nog een crop, randje rechts vergeten.
    DynamicBackgroundExtraction - De 'wondertool' van PixInsight. Prima tool om van vignettering, gradients en andere oneffenheden af te komen. In deze afbeelding zit eigenlijk alleen maar wat vignettering, dus gebruik ik Division als image correction. Verder vink ik normalize niet aan om al een eerste balans op kleur te doen
    ColorCalibration
    Extract Luminance
    StarMask - Zeer eenvoudige manier om een starmask te genereren. Het verschilt een beetje per image hoe succesvol hij is, maar in dit geval werkt het proces prima.

Luminance bewerking:
    DynamicPSF, export PSF - Om een goede deconvolution te doen begin ik met het vaststellen van de afwijking in de foto.
    Deconvolution - Gebruik de opgestelde PSF en de starmask voor local deringing. De instellingen voor de deringing komen erg nauw dus dit is veel trial and error. Gebruik previews zodat je snel het effect kan testen van je instelling en bijstellen.
    Voor de Deconvolution heb ik deze guide gevolgd: http://www.drakevisual.com/deconvolution/
    Maak een mask die alleen de galaxies bevat: Copy luminance, Invert, HistogramTransformation (agressief), noise reduction met Atrouswavelettransform (agressief) om de achtergrond schoon te krijgen.
    Pixelmath: Mask - Starmask = Galaxy mask
    HistogramTransformation op Galaxy mask om alles weer netjes wit en zwart te maken.
    ATrousWaveletTransform - 3x met bias op -1 op de Galaxy mask om van de noise en kleine sterren af te komen
    MaskedStretch on Luminance - Dit is een script die een stretch doet waarbij voorkomen wordt dat sterren te ver opgeblazen en uitgebeten worden.
    HistogramTransformation - Verder bijstellen van het histogram op het oog.
    HDRMultiscaleTransform - Voor verscherping van details in de galaxies. In 2 stappen uitvoeren (5) + (2) alleen op de galaxies met behulp van de GalaxyMask.
    ATrousWaveletTransform - Voor verscherping met GalaxyMask; Bias layer 2 en 3 +0.1
    LocalHistogramEqualization met GalaxyMask
    MorphologicalTransformation - Om sterren wat te verkleinen.

RGB bewerking:
    MaskedStretch
    HistogramTransformation - Op het oog. Ik wou hier een LinearFit doet met de luminance als referentie, maar hierbij kreeg ik een error dit keer.
    Split image in R,G,B
    Morphological Transformation op Blauwe kanaal. - Bij het combineren van de images bleek ik scherpe blauwe ringen te krijgen rond veel van de sterren. Dit lost dat probleem op, al ben ik niet zeker van het effect op de rest van de image
    LRGBCombine - Combineer de Luminance met de R,G, en B. Pas de zwaarte van de kanalen aan naar gelang de uitkomst (trial and error dus). Pas saturatie aan naar wens. Gebruik de Chrominance Noise Reduction.
    AutoHistogram - Kleurbalans na combinatie was niet geheel ok doordat de histogrammen niet helemaal netjes matchten. AutoHistogram lost dat op.

Ik had screenshots genomen na iedere stap, maar zie nu dat ik de verkeerde sneltoets gebruikt heb dus deze ontbreken helaas! (copy naar clipboard in plaats van naar een file... doh!)

Ik ben er zeker van dat dit nog lang niet de ideale workflow is, dus als mensen feedback hebben hoor ik het graag!
    Last bewerkt door nikao; 27-10-12, 14:47.
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Ik ken PI (nog) niet, maar het sterrenstelsel is veel te hard gestretched, de sterren daar hebben enorm zwarte randen.
    Verder zie ik, als ik sterk inzoom, allemaal bijna vierkante 'blokjes', groter de de pixels.
    Is dat een resultaat van een bepaalde bewerking?

Verder is hij duidelijker dan de oude bewerking.

Commentaar

De kleurbalans blijft me storen...
      Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Origineel geplaatst door wouterverhesen Bekijk bericht
        De kleurbalans blijft me storen...
        Wat dan? Het zal misschien aan mijn monitor liggen, maar ik was er wel tevreden mee. Histogrammen liggen ook netjes over elkaar.
        Ben erg blij dat ik nu een workflow heb waar ik in elk geval de sterkleuren weet te behouden, en niet allemaal wit uitgebeten sterren met een blauw randje krijg

maar het sterrenstelsel is veel te hard gestretched, de sterren daar hebben enorm zwarte randen.
        Je hebt gelijk. Dit is momenteel ook m'n grootste uitdaging; balans met het verscherpen dmv HDR en ATrousWavelets.
        Dat die sterren zwarte randen hebben komt waarschijnlijk doordat ik een een masker heb gebruikt zodat ik de sterren bescherm, maar de galaxy daar uit laat waardoor die sterren niet beschermt zijn.

Verder zie ik, als ik sterk inzoom, allemaal bijna vierkante 'blokjes', groter de de pixels.
        Is dat een resultaat van een bepaalde bewerking?
        Zie het nu ook ja... even uitzoeken waar dit nou vandaan komt.

Commentaar

hier zijn de blokjes wat versterkt.....
          Voeg bestanden toe

Commentaar

De kleurbalans is nog niet helemaal goed, die is inderdaad wat blauw. Als je de afbeelding opent in bijv. Photoshop en de achtergrond meet is deze inderdaad neutraal (30,29,29), maar het sterrenstelsel is (233,236,204). Ik zie dat je ColorCalibration hebt gedaan, maar je niet hoe? Normaal selecteer je de achtergrond voor het zwartpunt en in dit geval het sterrenstelsel voor het witpunt, met structure detection uit.

Commentaar

Ik heb in dit geval de achtergrond voor zwartpunt gebruikt, en de hele afbeelding (met structure detection dus aan!) voor wit. Dit omdat ik het niet netjes kreeg met alleen het sterrenstelsel voor het witpunt (kreeg een zeer oranje resultaat dan) en daarom de methode maar heb gebruikt die je hanteert als je (alleen) veel sterren in beeld hebt.
              Verder dus als laatste stap bij het combinen van de LRGB al het Blauwe kanaal gedempt en daarna ook nog eens een autohistogram gedaan. Vandaar dat de background wel neutraal is

Overigens snap ik het punt (en daarmee de kleurbalans methode) ook niet helemaal; Wie zegt dat het sterrenstelsel wit moet zijn? Als ik de vele images bekijk ter referentie dan 'is' het sterrenstelsel eerder paarsig? (bijv. Deze
              Last bewerkt door patrickduis; 28-10-12, 12:12. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Het centrum van je voorbeeld is 243,240,239.

Als je een sterrenstelsel met ColorCalibration selecteert moet je wat met de parameters spelen, try-on-error, en steeds bekijken wat PI vervolgens selecteert, dat kun je zichtbaar maken, inderdaad niet het gehele stelsel, maar de kern.

Commentaar

lol ok thx. Ik dacht dat je het over het geheel had

Ik ga een dezer dagen er nog een keer doorheen, from scratch... Workflow klopt volgens mij wel aardig zo, vooral spelen met de instellingen

Commentaar

PI is zeer krachtig, maar ook drama vanwege gebrek aan duidelijke uitleg en overvloed aan settings. Ik heb inmiddels ook een aardige workflow, maar is gericht op mono CCD, dus wijkt af van die van jouw:

ImageCalibration, CosmicCorrection, StarAlignment, ImageIntegration, DynamicCrop, PixelMath, DynamicBackgroundExtraction, BackgroundNeutralisation, ColorCalibration, HistogramTransformation, ACDNR, HDRWavelets, Deconvolution, LRGBCombine, CurvesTransformation, MorphologicTransformation, Photoshop.

Commentaar

Het helpt vaak om tussen de stappen door even 200% in te zoomen om te zien of je geen ongewenste artefacten introduceert.
                      (zoals de zwarte randjes of vierkante blokjes)
                      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Gebrek aan uitleg vind ik nog wel meevallen eerlijk gezegd, er is wel erg veel te vingen aan video's en workflows alleen is het inderdaad wel minder 'kant en klaar' als voor iets als Photoshop.
                        Er is alleen inderdaad echt enorm veel mogelijk, en soms komen instellingen zeer nauw dus is het erg veel trial and error en werkt het met iedere image eigenlijk net weer ff wat anders. Heb alleen wel het idee dat je er hier veel en veel meer uit images kan halen dan met iets als photoshop alleen.
                        Moet zeggen dat ik ook enorm te spreken ben over de stacking van PI, veel beter dan Nebulosity met oog op hot pixels etc.

Commentaar

Je hebt gelijk. Sterker nog, normaal gesproken doe ik iedere handeling eerst op een kleine preview waar ik (enorm) op ingezoomed ben.
                          Ben dan ook wat verbaasd dat dit er tussendoor is geslopen
                          Last bewerkt door patrickduis; 28-10-12, 12:14. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

De laatste tijd is er redelijk wat uitleg bijgekomen inderdaad, ze moeten ook wel want er komen steeds meer gebruikers, ook buiten astrofotografen. Het PI forum is ook een bron van info. Maak notities van wat wel en niet werkt, dat helpt je en je gaat niets vergeten.

Commentaar

Werken...
                            X