Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag: Kan Registar RGB-kanalen combineren?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag: Kan Registar RGB-kanalen combineren?

Ik zie de laatste tijd heel goeie deepsky-resultaten met Bicolor imaging, dwz uit H-alfa en OIII foto's. Ik wil dat ook gaan proberen via mijn gemodificeerde Canon DSLR camera.
    Een H-alfa clipfilter heb ik al en H-alfa imagen gaat goed. Nu dus nog een OIII clipfilter aanschaffen en de software om de opneman te registreren en te combineren.

Ik heb aan Registar gedacht, dat schijnt een heel goed programma te zijn om opnamen te stacken, maar Het enige waar ik niet achter kom is of het via Registar ook mogelijk is RGB kanalen te combineren tot kleuropnamen. De site van Registar zwijgt daar over .
    Of moet je daar weer een ander programma voor hebben?

Is er een Registar-gebruiker met het verlossende antwoord?

Dank alvast!
    Astro Piet
    Takahashi Mewlon 210 TeleVue 76 Solarscope SF70 ...

De verlossing: Registar stackt niet, maar lijnt opnames op elkaar uit. Het mooie is dat het verdraaide precies gebeurt, alle sterretjes in de hoeken passen precies op elkaar, en registar kan bij wijze van spreken delen van een frame oprekken of inkrimpen om alles passend te maken.
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Lijkt erop van wel.
      .
      Van de site van registar:
      RegiStar also includes some tools to assemble and manipulate images after they have been registered. These tools were designed specifically to automate tasks commonly done by digital astrophotographers, such as forming mosaics, forming tricolor images, and stacking exposures.
      .
      Ragistar stackt dus en kan ook tricolor (RGB) images maken.
      Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Je hebt helemaal gelijk. Ik zie de functies in de help file staan - nooit gebruikt.
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Ivan Eder demonstreerde afgelopen zaterdag hoe je gerigistreerde R, G en B kanalen kan samenvoegen tot een kleurafbeelding in Registar. Niet gezien?

Om het verhaal volledig te maken: met een bepaald type coma-corrector krijgt Ivan een kleurfout in zijn DSLR-opnamen. Een dergelijke kleurfout kan ook ontstaan door atmosferische breking. Door de kleuropname in Photoshop te splitsen in R, G en B kanalen en deze apart op te slaan, kan je de R, G en B kanalen in Registar keurig op elkaar uitlijnen (registreren). In plaats van de kanalen in Registar samen te voegen, zou je ze in principe ook in Photoshop weer kunnen samenvoegen. Overigens zijn er tal van programma’s waarin splitsen en samenvoegen van R, G en B kanalen mogelijk is, zoals Nebulosity, Maxim etc.
          Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Werken...
          X