Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vreemde Pixels

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• wouterverhesen
    antwoordde :
    zoals ik zei... op enkele na...

Laat een reactie achter ::

• TomB
    antwoordde :
    op het oog misschien. Maar een hot pixel heeft een ADU van 65000 en in jouw foto met een histogram tot 1/2 hebben de meeste pixels een ADU van 32500. Van verdrinking kan geen sprake zijn.

• wouterverhesen
    antwoordde :
    Als ik mijnhistogram vul tot 1/2 met een light zijn altijd alle ruis en hot pixels verdronken (op enkele na).

• TomB
    antwoordde :
    Of Bad pixel Maps ( evt aangevuld met sigma clipping)

• Corne
    antwoordde :
    Wouter, jij normaliseert dan nooit je achtergrond bij heldere hemel? Hotpixels verdrinken niet in de achtergrond tenzij je telang belicht en alles verzuipt. Enigste oplossing is goede darks bij dezelfde settings of sigma clipping

• wouterverhesen
    antwoordde :
    Ik heb niet alles gelezen maar dit is wat ik denk dat gebeurd...

Je hemel helderheid is groter als je pixel waardes in de dark noise. Als je die ervan aftrekt hou je gaatjes over. Daarom.... dark frames onder heldere hemel is onzin. Gewoon lekker middelen die hap en je ziet er niets van want de ruis verdrinkt in de hemelachtergrond.

• TomB
    antwoordde :
    Goed! Die methode gebruik ik ook in Nebulosity. Het is één extra slag en één setje extra tussenbestanden maar geeft je wel meer controle. In feite is dit hetzelfde als sigma clipping in DSS maar je hebt meer mogelijkheden en het is beter duidelijk wat er gebeurt (zeker als je de handleiding van Nebulosity erbij leest).

• Berts0
    antwoordde :
    Ik ben er uit. Ik heb in Nebulosity een andere stack methode (save each file) gedaan. Alle foto's worden dan apart weggeschreven. Daarna nogmaals alignment doen en dan kiezen voor alignment meth. None en de std Dev filter 1.5 optie. Resultaat is nul (bijna dan) badpixels. Probleem werd volgens mij wel veroorzaakt door verkeerde darks maar is op deze manier goed op te lossen. Bedankt voor de tips.

Bert

• Berts0
    antwoordde :
    Bedankt voor jullie reacties. Voor de zekerheid ben ik inmiddels nieuwe Darks aan het maken. Ik gebruik nebulosity en die kan ook sigma aan. Ik zal dat proberen. Ik laat het weten.

• Corne
    antwoordde :
    Stack je met DSS? Probeer sigma clipping; 1-10. Alle hotpixels en satellieten worden eruit gehaald.

• MvZ
    antwoordde :
    Dat hoeft niet perse natuurlijk. Als de hotpixels verzadigd waren in zowel de lights als darks, of simpelweg dood waren en dus niet goed werken, dan krijg je ook een dergelijk effect.

Kan je in de software niet ergens instellen dat je de waarde van dergelijke dode pixels laat vervangen door een aangrenzende pixel? De meeste software moet dat kunnen.

• Corne
    antwoordde :
    Je darks zijn dan genomen met een te warme temperatuur tov de echte opnames. Je krijgt dus meer hotpixels en die haal je er dan vanaf, zodat je donkere strepen ziet.

• Berts0
    started a topic Vreemde Pixels

Vreemde Pixels

Beste mensen,

Afgelopen nacht M33 gefotografeerd. in totaal 12 x 600" seconden met een temp van -25. Wat mij opviel is dat ik desondanks de temp toch enorm veel hete pixels (of andere pixels) in de foto had. Normaal gesproken niet echt een probleem ivm met darks. Nu zag ik nadat ik de foto's in nebulosity had bewerkt en getacked dat de pixels niet meer gekleurd waren maar allemaal donker zijn geworden. Wat is er mis gegaan?

Ik heb in totaal 19 darks gebruikt voor 11 subs.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m33-16102012-stack-a.jpg views: 1 grootte: 367,6 KB id: 1099252
Werken...
X