Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beeldveld van ccd op telescoop berekeken.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beeldveld van ccd op telescoop berekeken.

Ik wil graag in Cartes du Ciel mijn Atik 383 camera toevoegen om zo vooraf een beeld te krijgen van het object in de telescoop.
    De formule heb ik opgezocht maar ik denk dat ik een fout maak.
    De waarden kloppen niet met de praktijk.

Mijn atik 383L+ heeft een sensormaat van 17,96 x 13,52mm
    Ik gebruik 2 telescopen een APO met 420mm brandpunt een een Newton met 1000mm brandpunt.

De gevonden formule (van Maurice Toet) zegt:
    Beeldveld in boogseconden = afmeting sensor in mm x [206265 / F in mm]

Dit zou voor de atik op de APO betekeken:
    17,96 x [206265 / 420] = 8.82
    13,52 x [206265 / 420] = 6,64

Als ik deze waarden in Cartes du Ciel zet krijg ik een heel klein beeldveld. Dit komt niet overeen met de foto's die ik al heb gemaakt.

Wie kan mij hier verder mee helpen?

Alvast bedankt!
    CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Ik ken deze formule als: oplossend vermogen van pixel is arcsecs/pixel = afmeting pixel in μM x 206,265/ F in mm.
    De andere formule is voor het FOV en is (in Excel): =GRADEN(2*BOOGTAN( afmeting sensor in mm / (2* F in mm))).
    Deze laatste komt bij jou uit op 2,45 graden breed (= 147 min) en 1,84 graden hoog (= 110,7 min).
    Best aardig toch?

groet,

Marc
    Last bewerkt door StellaFerox; 15-10-12, 14:51.
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

In combinatie met de TS APO zou je een beeldveld van 144,1 x 110,7 boogminuten moeten hebben.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: shot1.png views: 1 grootte: 138,8 KB id: 1055914

Als je mij de opening en brandpuntsafstand van je newton geeft, dan zal ik het beeldveld daarvan ook even uitrekenen
      Alles is circumkollasum...

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties.
        Ik had het FOV prog van Bas ook gevonden.
        Nu nog begrijpen wat ik in Cartes du Ciel moet invullen.

Wat ik niet begrijp is dat ik nergens in hoef te vullen welke telescoop ik gebruik.

Hierbij het screenshot van CdC.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 15-10-2012 16-45-29.jpg views: 1 grootte: 94,8 KB id: 1055915

Commentaar

Zo moet hij worden:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: shot2.PNG views: 1 grootte: 52,0 KB id: 1055916

Vergeet niet dat vinkje voor die regel aan te zetten, anders zie je hem nog niet op de kaart
          CDC heeft je telescoop niet nodig omdat het simpelweg een vakje van zoveel boogminuten bij zoveel boogminuten op de kaart tekent. Het laat het uitrekenen van het beeldveld geheel aan de gebruiker over!
          Last bewerkt door Bas van Krieken; 15-10-12, 15:57.
          Alles is circumkollasum...

Commentaar

Dank je wel, ik begrijp nu hoe t werkt, ik zag dat jij ook combi's er in hebt staan.
            Dit ga ik ook voor mijn 2 telescopen doen.

Thanks!

Commentaar

Werken...
            X