Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat doet een (Dslr-)LRGB bewerking nou precies?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat doet een (Dslr-)LRGB bewerking nou precies?

De laatste tijd ben ik wat aan het stoeien geweest met mijn DSLR-opnames en een LRGB-bewerkingsmethode.
    Hoewel de resultaten (hier en hier) mij wel tevreden stellen, vraag ik mij toch af wat ik aan het doen ben, en waarom het werkt.

Korte discussie met fixxxer gehad, en ik denk dat ik nu wel begrijp hoe het werkt voor narrow-band monochroom opnames.

Maar waarom werkt dit voor DSLR? Ik begrijp dat je bij monochroom-opnames hoge-resolutie L schiet, en vervolgens snelheid kan maken door de kleuren in lagere resolutie te schieten. Maar voor een dslr is het allemaal een package deal: omdat ik een L-kanaal maak door het rgb-plaatje om te zetten in grijswaarden, heb ik dezelfde resolutie. Waarom werkt het dan niet, om al die bewerkingen, die ik nu op de kunstmatige L doe, gewoon op het kleuren-plaatje te doen?

Het werkt wel, heb ik het gevoel. Maar waarom? Voel me een beetje als toen mijn opa mij wilde leren schaken door mij een boek met standaard openingen uit mijn hoofd te leren. Kon ik vervolgens prima openen, maar nog steeds niet schaken.
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Ook al doe ik zelf helemaal niet aan astrofotografie, of bewerken, ik kan me twee mogelijke oorzaken voorstellen

1) je L-signaal is een gewogen gemiddelde van de RGB signalen, dus de bijdrages van de drie kleurkanalen zijn verschillend, het ene kanaal draagt meer bij dan het andere. Als je de kanalen als RGB bewerkt, dan wordt elk kanaal even zwaar gewogen.

2) als je iets anders doet dan optellen en vermenigvuldigen, bijvoorbeeld data weggooien, dan gooi je in het L-kanaal het gewogen gemiddelde weg. In het RGB verhaal kan je bij wijze van spreken een hele kleur weggooien. Na afloop is dan de verhouding tussen de kleuren in het RGB verhaal anders geworden, en zal een L-kanaal wat dan wordt gemaakt, er anders uitzien dan het bewerkte L-kanaal.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Wat ik ervan begrijp is dat je de verschillende handelingen opsplitst waar je ze op toepast: scherpte en contrast toevoegen doe je op de L laag, noise reduction op de kleuren (die kan je zelfs heel flink blurren). Uiteindelijk werk je dus met 1 laag die alle details laat zien en de andere die eigenlijk puur voor de kleur is.
      Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
      Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Het grote voordeel van dslr-lrgb is dat je de kleurruis veel beter onder controle kan houden. Veel technieken voor contrast verhoging en verscherping trekken op de rgb data die kleurruis ook mee. Bij een synthetische L gebeurt dit niet, en kan je via de deep space noise reductie de ruis in de achtergrond goed controleren. In de rgb verzadigd je de kleuren en houdt je de ruis onder controle door de manier van verzadiging en het blurren.
        Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Werken...
        X