Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraag over planeetfotografie

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraag over planeetfotografie

Ik ben sinds enkele weken bezig met planeet en maanfotografie. Vanwege het weer was er van planeetfotografie nog niet gekomen.
    Gisteren was er een gaatje tussen de wolken en hen ik getracht jupiter op de gevoelige plaat gekregen. Maar nu loop ik tegen enkele beginnersvragen aan.
    Een ervan is het werken met stacks ed. Daar ben ik nog niet helemaal uit, ondanks de wiki pagina. Maar daar zal ik later op terugkomen.

Maar naar het meer urgente op dit moment.

Ik heb een 25cm newton F5 en voor planeetfotografie een DMK 21AU618.AS en bijbehorende software.
    Gisteren tijdens het maken van een avi kreeg ik jupiter netjes in beeld maar volledig overbelicht. Het was 1 grote witte vlek zonder enige details. Ik zag dat het histogram dat erbij hoorde bijna volledig geel was (voor degene die het bijbehorende programma kennen weten denk ik wel wat ik bedoel) met een tiental dunne verticale strepen. Zelfs met de gamma slider op 1 was het nog 1 witte vlek.

Vraag 1: heb ik n filter nodig en zo ja, welke? Heb ik voor de verschillende planeten en de maan een ander filter nodig? Zo ja, waar plaats ik het filter (zie combinatie met vraag 2)?

Ik heb diverse hulpmiddelen gebruikt tijdens het filmen. Dat waren een afstandhouder, een comacorrector en 5x tele extender.
    De afstandhouder heb ik nodig om te kunnen focussen. Zonder deze afstandhouder krijg ik de secundaire spiegel in beeld.

Vraag 2: heb ik deze hulpmiddelen nodig en zo ja, maakt de volgorde nog iets uit?

gr Rijo
    Last bewerkt door Rijo; 13-10-12, 22:00.
    10" Newton, CGEM, Canon 1100D

Ik gebruik zelf met mijn DMK altijd het gratis programma Sharpcap om de beeldjes mee op te nemen omdat ik dat prettiger vind werken. Hoe je de sluitertijd regelt met IC capture weet ik dus niet maar je zou Sharpcap kunnen downloaden en daar eens mee gaan experimenteren. Het voordeel van dat programma is dat de instellingen van je exposure, gain, gamma etc. altijd rechts in beeld te zien zijn. Heel handig dus.

Wat betreft je vraag over filters. Je gebruikt een monochrome camera dus als je kleurenfoto's wil maken zul je een setje rgb filters en een filterwiel aan moeten schaffen. Ook als je in zwart-wit wilt blijven fotograferen is het sterk aan te raden om een filter te gebruiken i.v.m. de atmosferische dispersie en om ultraviolet en infrarood licht tegen te houden. Deze zaken verminderen namelijk de scherpte van je opname. IR-pass filters zijn vrij populair voor planetaire fotografie omdat hiermee het beeld minder be´nvloed wordt door de seeing. Ik gebruik dit soort filters zelf echter niet omdat het oplossend vermogen van de kijker afneemt door de langere golflengte die zulke filters doorlaten.

Wat ik persoonlijk dan een betere oplossing vind is een rood en een groen interferentie filter aan te schaffen. Rood voor als de seeing middelmatig is en groen voor goede seeing. En eigenlijk kan je dan net zo goed gelijk voor een rgb set gaan; dan kan je ook meteen kleurenfoto's maken. Voor rgb fotografie plaats je de filters in een filterwiel zodat je snel kan wisselen. losse filters kan je zo op de 1,25'' huls van de camera of op de tele extender schroeven.

De comacorrector moet je niet gebruiken voor planeetfoto's. De afstandhouder en de tele extender kan je wel prima gebruiken, al zal je voor de tele extender wel goede seeing nodig hebben.
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Wat je heel snel moet hebben is een filter, want anders krijg je stofjes op je sensor (als je die al niet te pakken hebt, want je bent al zonder filter aan het werk geweest)
      ik adviseer je overdag te gaan spelen met de DMK, los, zonder lens o.i.d. Je hebt dan op de PC alleen een beeld zonder details, maar je kunt dan in alle rust kijken waar de instellingen allemaal voor zijn en hoe je de sluitertijd, gamma, codec etc instelt.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Beetje vreemd dat je geen vraag stelt over je grootste probleem, de overbelichting!
        Met filters kan je inderdaad mooie kleurenopnames maken maar voorwaarde is wel dat je correct weet te belichten.

Zelf gebruik ik het meegeleverde IC capture programma. Kijk je of je de nieuwste versie daarvan hebt, op de website van TIS kan je de laatste versie downloaden.

Zet daarin de framerate op 60 fps als dat nog niet gedaan is. Verwijder eventuele vinkjes bij 'auto' want je wil zelf controle houden over belichting. Schuif de gain naar links, ergens op 300-400 en ga dan in stapjes de belichtingstijd aanpassen van 1/60 steeds korter 1/90, 1/120 et cetera totdat de felwitte bol niet meer overbelicht is en details begint te tonen. Stel dan nog eens opnieuw scherp want dat lukt je niet op een overbelichte planeet. Dan wordt het tijd voor het histogram. Zet het histogram op logaritmische weergave en speel nog wat met gain en belichtingstijd totdat het histogram nog wat vrij blijft van de rechterkant. Het gele vlak geeft aan welke helderheidswaarden niet aanwezig zijn in je data. Zorg dat je aan de rechterkant ca 20% vrij laat om overbelichting te voorkomen.
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Allemaal al hele goede adviezen die je verder gaan helpen.:smile:
          Ik heb zelf ook een dmk 618, Belangrijk ;zet je gamma op 100 en nooit meer aankomen.....
          Voor zover je nog niet wilt overstappen op een hele reeks filters; misschien toch overwegen om een IRpass filter aan te schaffen.

Verder heb ik zelf de iets betere rgb filters van Baader gekocht, deze zijn parfocaal en ik moet bekennen dat het wel prettig is dat ik zelden tussentijds opnieuw moet focussen tijdens het verwisselen van de rgbfilters en dat betekent allemaal tijdwinst. Bij mijn dmk zat trouwens nog een oude IC capture versie,die gaf wel wat problemen op mijn laptop... de laatste versie kun je gemakkelijk gratis downloaden...Verder is het een prettige en robuuste camera waar je veel plezier aan zult beleven!
          , enne pas wel op met stof. Of dopje erop of een filter, voorkomt een hoop narigheid.

Commentaar

allemaal bedankt voor de info, kan ik wel wat mee.
            10" Newton, CGEM, Canon 1100D

Commentaar

Werken...
            X