Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

volgen met eq6 montering

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

volgen met eq6 montering

Ik had gisteren mijn eq6 voor het eerst buiten opgesteld,poolaafstelling ging makkelijk,de rest ook, hij draaide goed,maar waarom volgt de montering niet???
    ik had de snelheid op *1 gezet maar ik kreeg allemaal trails.

mijn handleiding is niet zo duidelijk,maar kun je het comando volgen niet ergens vinden zodat je kunt zeggen start volgen of stop volgen???

al mijn foto's waren trails geworden helaas.

Wie help mij even aan een antwoord.

mvg C

Hoe lang waren de belichtingstijden? De uuras van de montering is gemotoriseerd en beweegt (bij een goede poolafstelling) dus mee met de sterrenhemel. Je moet een montering echter volgen om te corrigeren voor de periodieke fout die in de zogenaamde worm-wormwieloverbrenging zit. Doe je dat niet, dan krijg je volgfouten te zien en die kunnen zie manifesteren als (kronkelige) streepvormige sterren.
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Ga naar het menu setup en kies voor tracking, daar moet je voor sidereal kiezen en dan enter...

Als je de goto gebruikt gaat hij vanzelf volgen, maar standaard staat hij uit...
      Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
      TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Hoi,

ik luisterde of hij draaide maar ik denk dat ik hem idd aan moet zetten,of blijft dit commando standaard aan? als je de montering weer afbreekt? of moet ik iedere keer aangeven dat ik wil volgen??

De poolafstelling was ok! heb hem een tijdje laten staan om te zien of polaris uit het kleine cirkeltje zou komen,maar dat was niet het geval(gelukkig,dan heb ik mijn polrisscoop goed afgesteld)

ga het even proberen vandaag want ik moet de graden en minuten en seconden dan zien veranderen als ik op lokatie kijk.

Komt helemaal goed!!!

Commentaar

Als je de goto gebruikt dan gaat de mount al automatisch volgen. Via het menu kan je dit nog aanpassen, maar standaard moet het al goed gaan.
          Hoe lang heb je belicht? Afhankelijk van de omstandigheden en je poolafstelling zul je ergens tussen de 30sec. en 5 minuten kunnen volgen. Zie je echt strepen of lang gerekte sterren? (eitjes)
          Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
          Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Ik ga er vanuit dat je een witte goto montering hebt:

Als je NEQ6 montering volgt dan kun je dat horen, je hoort dan heel zachtjes: "sjiew-sjiew-sjiew" <- = sample van ongeveer 1 seconde)

een zwarte EQ6 zonder goto hoor je eigenlijk niet lopen, tenzij je je oor tegen de montering aanhoud. De montering lijkt dan een beetje op een spinnende kat: "rrrrrrr".

Ja, onze hobby is soms net een dierentuin of werkplaats, met als hoogtepunt een Meade-ETX, daarvan denken de buren dat je midden in de nacht koffie aan het malen bent.
            Last bewerkt door Bert Bogchelman; 11-10-12, 13:52.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik heb een zwarte eq6 en als je je oor er tegen aan houdt hooi je idd sjew sjew sjew dus hij doet zeker iets.
              ik heb net de boel even opgesteld en hij volgt zeker wel alleen zie ik het pas als ik de snelheid op *9 zet dan zie ik in lokation dat de cijfers veranderen.

wie weet hoe snel ik hem moet zetten?? om tot 1'-5' te kunnen volgen...........hoeft niet perfect als ik maar iets weet om later dmv een guidecamera de boel te corrigeren.

Wat een hobby zeg,blij dat het forum er is en ook mooi om te zien wat de mogelijkheden kunnen zijn bij volhouden en proberen,knutselen,lezen................

mvg C

Commentaar

Volgens mij haal je 2 snelheden door elkaar; de slew snelheid en de tracking speed (oid ) De eerste is een waarde van 1 tot 9 (?) en gaat alleen over hoe groot de stappen zijn als je handmatig de montering bijstuurt. De 2e staat standaard op 0.5 geloof ik en gaat over het volgen.

Bij mij ging het allemaal 'vanzelf' zonder ergens aan instellingen te zitten, alleen een goeie poolafstelling is alles wat je nodig hebt.
                Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Hoi,

Het rare is als ik de slew op 9 zet zie ik wel mijn lokatie veranderen hangt dit niet samen met elkaar??? ik heb wel de set backlash op 5000 gezet die stond op 2500 kan het daar misschien mee te maken hebben???

mvg C
                  Last bewerkt door patrickduis; 11-10-12, 19:35. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Je kunt met de "Rate#" instelling tussen 0 en 9 kiezen, hiermee stel je in hoe heftig de montering reageert op de richting pijltjes.

JE kunt de tracking correcties op je ST-4 autoguiding poort instellen tussen 1/8, 1/4, 1/2. 1x

Je kunt het volgen instellen op sidderal (=sterren), zon en op de maan. <- deze is dus voor jou van belang
                    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

thanks iedreen,zo komen we er vast wel!!!!

mvg C

Commentaar

Rate gebruik ik meestal grof vanaf 6 tm 9 als ik snel handmatig naar een ster of planeet wil gaan , vervolgens (als het object in het centrum staat) zet ik de rate meteen op 2 of 3, dan kun je zonder schokken heel fijn bijsturen zonder dat je plots je object kwijt bent.....
                        Als je met een behoorlijke vergroting werkt en je rate staat te hoog, ben je zo het object weer kwijt. Als ik met een camera werk vind ik dat heel storend.
                        Enne die van mij doet ook slew,slew slew ......mooie techniek allemaal, en leuk om mee te werken.

Commentaar

Origineel geplaatst door chris111168 Bekijk bericht
                          Hoi, De poolafstelling was ok! heb hem een tijdje laten staan om te zien of polaris uit het kleine cirkeltje zou komen,maar dat was niet het geval(gelukkig,dan heb ik mijn polrisscoop goed afgesteld)
                          Dat is wel niet de correcte manier om te zien of de poolafstelling goed staat. Als je door de poolzoeker kijkt en wacht tot de poolster uit dat cirkeltje komt kan je nog lang wachten.

Een poolafstelling controleren doe je met een verlicht kruisdraad oculair aan hoge vergroting.
                          http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

OK??? ja wist ik veel,ik heb dat ding goed gezet en verder moet ik alles ontdekken op mijn eigen manier zegmaar,maar in ieder geval bedank voor de tip

Commentaar

Hier kan je de correcte manier vinden.

Maar dat hoeft niet zo nauwkeurig als je visueel waarneemt. Wil je lange astrofoto's nemen dan is dit wel aangewezen.
                              http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Werken...
                              X