Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heb ik hier last van ijsvorming?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heb ik hier last van ijsvorming?

Camera ZWO ASI 294MC Pro. Gekoeld tot -10celsius terwijl de omgevingstemperatuur rond de 33 was.
    Bij het maken van flats viel deze vlek mij op zie NGC 6992_flat_001. Een minuut later was deze vlek voor het grootste deel weg zien NGC 6992_flat_004.
    Het ik hier te maken met ijsvorming? Zo ja wat kan ik er aan doen?

Groet,

Astrosnoesky
    Voeg bestanden toe
    Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
    Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Niet koelen / veeel langzamer koelen...

Ik had gisteren hetzelfde probleem, dus heb Ik in SGP ingesteld: koel naar -5 graden ambient maar doe er 30 minuten over...
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
      Niet koelen / veeel langzamer koelen...

Ik had gisteren hetzelfde probleem, dus heb Ik in SGP ingesteld: koel naar -5 graden ambient maar doe er 30 minuten over...
      Dus geen paniek? Gewoon langzamer koelen.

Commentaar

als je niet stapsgewijs kan koelen (asiair bvb, gaat maar per stap van 10), dan moet je LANGER koelen. Na een half uur tot een uur op -10 is alle ijs bij mij verdwenen.
        Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrosnoesky Bekijk bericht

Dus geen paniek? Gewoon langzamer koelen.
          Eerste keer is het even schrikken, maar het valt allemaal wel mee. Duurt echter wel een tijdje, zie ook hierboven, voordat je er vanaf bent en de nachten zijn al zo kort...
          Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Het kan ook condens op de buitenkant van het glas van de CCD kamer zijn. De sensor is koud en deze straalt door naar de omgeving. Dan helpt MEER of maximaal koelen want dan wordt er veel warmte in het metalen huis geproduceerd die dan door geleiding naar het glas overgedragen wordt. Een permanente verwarmingslint net voor de camera rond de koppeling helpt goed om het te voorkomen. Veel cameras hebben daarom een verwarmingspiraal voorop de camera.

IJs op de sensor komt veel minder voor. Dan helpt opwarmen en langzamer afkoelen zodat het ijs ergens ander neerslaat. Het wordt dan tijd om het droogmiddel te vervangen.

Han
            Last bewerkt door Han.K; 27-06-20, 12:33.

Commentaar

Dank jullie wel. Weer genoeg info om mee te experimenteren.

Commentaar

Ik herken het beeld helemaal. Ook exact op dezelfde plek.
                Je kunt het beste even de droogtabletten opnieuw drogen. Er is zelfs een handleiding hoe de tabletten eruit te halen en te drogen: https://astronomy-imaging-camera.com..._desiccant.pdf
                En daarna inderdaad de camera niet te snel te koelen.

Mario

Commentaar

Werken...
                X