Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Juiste RGB waarde achtergrond

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Juiste RGB waarde achtergrond

Graag had ik de feedback gekregen van de forumleden hierover.
    Welke RGB waarde als achtergrond is aangeraden?
    Ik zou dit ook eens opsturen naar het labo en zien wat het beste resultaat gaat geven.
    Alle schermen verschillen zoveel van elkaar.

Thx
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: RGB-test.jpg views: 206 grootte: 3,37 MB id: 1451839
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Het paneel linksboven ziet er mooi contrastrijk uit waarbij er niets verdwijnt onder een zwartdrempel.
    Met waarden >30 lever je al zichtbaar wat aan dynamiek in en krijgt het al gauw een fletse indruk. Zelf geef ik de voorkeur aan ca 20 - 25. Het paneel linksboven valt daar precies binnen. Ik meet zelf trouwens andere waarden dan wat je in de panelen vermeld hebt, ca 22 voor het RGB 29 blok, en ongeveer 40 in het RGB 45 paneeltje.

Houd wel rekening met de kleurruimte waarin je werkt. De weergave via internetbrowsers is vaak beperkt tot sRGB. Je kan je resultaat in PS vooraf in die kleurruimte beoordelen via view / proof setup.
    Last bewerkt door Neo; 24-05-20, 16:37.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
      Het paneel linksboven ziet er mooi contrastrijk uit waarbij er niets verdwijnt onder een zwartdrempel.
      Met waarden >30 lever je al zichtbaar wat aan dynamiek in en krijgt het al gauw een fletse indruk. Zelf geef ik de voorkeur aan ca 20 - 25. Het paneel linksboven valt daar precies binnen. Ik meet zelf trouwens andere waarden dan wat je in de panelen vermeld hebt, ca 22 voor het RGB 29 blok, en ongeveer 40 in het RGB 45 paneeltje.

Houd wel rekening met de kleurruimte waarin je werkt. De weergave via internetbrowsers is vaak beperkt tot sRGB. Je kan je resultaat in PS vooraf in die kleurruimte beoordelen via view / proof setup.
      Thx Neo voor je feedback.
      Welke methode gebruik je voor de meting van de RGB in PS? Ik gebruik de gemiddelde waarde van de kleurenpipet op 31x31 in een donkere zone. Zo nauwkeurig zal het niet echt zijn.
      Ik zoek een beetje hoe ik al de plaatjes een beetje op elkaar kan afstellen naar achtergrondkleur.
      Daarna doe op "opslaan voor de web" met deze instellingen:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: instellingen.jpg views: 0 grootte: 147,6 KB id: 1452011
      Het is niet zo duidelijk welke instellingen geschikt zijn voor onze toepassing?
      Wel merk ik verschil op het scherm en een afdruk.
      Bij een afdruk heb ik de indruk dat zwart, zwarter is.
      Vandaag heb ik een proefafdruk verstuurd van hetzelfde plaatje maar met een andere RGB waarde.
      Misschien zijn er mensen op de forum die wat tips hebben hoe we onze bestanden best kunnen klaarmaken voor een afdruk?

Thx

Commentaar

Voor de helderheidsmeting heb ik de 3x3 pipet gebruikt, en meerdere plaatsen gemeten. Toen de afwijking eenmaal opviel heb ik grotere pipetten geprobeerd maar er bleef een significant verschil. Meet je hetzelfde als je de JPG hierboven nog eens downloadt?

Kleur- of helderheidsafwijkingen bij afdrukken zijn niet ongewoon. Let op dat zo'n service geen autocorrectie op je materiaal toepast.
        Zoek een online dienst die constant goed scoort zoals bv Profotonet en check op de site welk formaat en kleurruimte de voorkeur geniet. Ze hebben ook wat pagina's met aanvullende informatie voor de beste afdrukresultaten.
        Last bewerkt door Neo; 24-05-20, 19:12.
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

De waarden in de tif zijn identiek als deze op de jpeg. Wel is het mij opgevallen dat bij M27 had ik in PS bewerkt en en latere plaatjes vooral in Pix. Het verschil in de waarden gedaan in Pix zijn strakker kan onder PS.
          Profotonet kende ik niet, goed om te weten, thx!

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
            Het is niet zo duidelijk welke instellingen geschikt zijn voor onze toepassing?
            Wel merk ik verschil op het scherm en een afdruk.
            Bij een afdruk heb ik de indruk dat zwart, zwarter is.
            Vandaag heb ik een proefafdruk verstuurd van hetzelfde plaatje maar met een andere RGB waarde.
            Misschien zijn er mensen op de forum die wat tips hebben hoe we onze bestanden best kunnen klaarmaken voor een afdruk?

Thx
            Je kan mijn eerste ervaringen met printen hier lezen: https://astrovirusblog.wordpress.com...rophotography/

Daarna heb ik nog wat andere prints geprobeerd op verschillende media en bij verschillende bedrijven.

Zorg dat je scherm goed gekalibreerd is en de ruimte waarin je werkt voldoende verduisterd is.
            http://www.lagom.nl/lcd-test/

De meeste beeldschermen staan te helder ingesteld, waardoor de print donkerder lijkt dan je scherm.

Het dynamisch bereik van een print is ook kleiner dan dat van een beeldscherm. Door de foto's helderder te maken zie je meer details in de achtergrond, maar dat gaat ten koste van de highlights (sterren).

TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
            Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Ik maak 3D Fractals en laat ze ook printen. Kwam inderdaad heel vaak voor dat de prints (een stuk) donkerder waren. Ook de test-site gebruikt die Cyber al melde.
              Maar het grootste verschil gaf toch een echte hardware kalibratie van mijn beeldscherm. Ik heb een klein jaar geleden een Datacolor Spyder X aangeschaft en dat maakte een wereld van verschil. Niet alleen in helderheid maar ook kleur. Wat mijn ogen bijvoorbeeld aanzagen voor wit op mijn beeldscherm, was eigenlijk een blauw-zweem. Na de kalibratie dacht ik dat het mis was gegaan, er leek een soort rood-zweem te zijn. Dit klopte echter wel.
              Het is dus meer dan alleen je beeldscherm aanpassen, het is een samenspel tussen beeldscherm en het kleurbeheer van je PC/MAC.
              Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Commentaar

Thx Cyber voor je artikel.
                Vorig jaar heb ik eens de kalibratie van mijn scherm nagekeken met een externe toestel en deze was bijna perfect.
                Ik heb net een aantal proefafdrukken binnen. De waarde met RGB 35 en 40 komen als beste uit. De fijne uitlopers zijn ook zichtbaar van M101. Bij het doorgeven van de jpeg kon je aanvinker zonder optimalisatie van de beelden.

Commentaar

Waar heb je besteld?
                  TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                  Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                    Waar heb je besteld?
                    Bij albelli en uitgedrukt zonder bijkomende bewerkingen van hun systeem. De lichte slierten in de armen van m101 zijn zichtbaar op de prints.

Commentaar

Werken...
                    X