Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

signaal / ruis

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

signaal / ruis

Hallo,
    ik las onlangs in de post van ;
    RCS started a topic Zwaanmozaïek in H alpha 17/05/2020 ;
    " bovendien heb ik daarna de resolutie nog flink teruggebracht, wat de signaal/ruis verhouding ten goede komt."
    Het waren opnames gemaakt met DSLR 6D.
    Kan iemand daar een woordje uitleg over geven.
    Veel dank
    Marc
    SW Skymax 180 mak / ASI224MC / EQ6-R SynScan

Een pixel bevat een bepaalde hoeveelheid signaal, verzamelde electronen. Elke meting bevat ruis, ook de meting van het aantal electronen in elke pixel van een opname. Deze ruis bestaat (kort door de bocht) uit twee bijdrages:
    1. Uitleesruis (read-out noise)
    2. Hagelruis (shot noise)
    Read-out noise heb je elke keer als je de detector uitleest, en is elke keer anders. De gemiddelde waarde (eigenlijk de standaard deviatie) van de ruis is echter wel constant bij dezelfde instelling van de camera. Vergelijk het met een dobbelsteen: alles tussen 1 en 6 is mogelijk, maar vooraf weet je niet wat je precies gaat rollen. Read-out noise is onafhankelijk van het gemeten signaal.

Shot noise is de onzekerheid die je hebt op het aantal gemeten electronen. Vergelijk het met een greep uit een heel grote bak met knikkers: een bak met 50% rode en 50% blauwe knikkers. Als je een handjevol knikkers uit de goed gemengde bak plukt kan je daar de verhouding rood/blauw uit proberen te bepalen. Als je er een emmer uit pakt zal de verhouding beter te bepalen zijn, en met een kruiwagen vol nog veel beter.
    Shot noise hangt dus helemaal af van het aantal gemeten electronen. Meer exact: de shot noise van een aantal electronen in een pixel is de wortel uit het aantal gemeten electronen.

Nog een concept dat je moet snappen hier: optellen van ruis. Dit gaat kwadratisch, dus als ik twee pixels met onafhankelijke ruis bij elkaar optel (of aftrek, dat maakt niet uit) dan krijg ik niet 2 keer zoveel ruis, maar slecht 1,4 keer zoveel, de wortel uit 2. In een soort formule: nieuwe ruis = wortel uit (oude ruis in het kwadraat bij elkaar opgeteld).

Tot zover de introductie.

Wat gebeurt er bij het terugbrengen van de resolutie van een opname?
    Ik tel 2x2 pixels bij elkaar op tot 1 nieuwe pixel, die dus groter is en wat dus resolutie kost. Van 20 Mpixel ga ik terug naar 5 Mpixel op mijn 6D.
    De 2x2 pixels hebben bij elkaar 4 keer read-out noise, en 4 keer shot noise. Ze hebben ook 4 keer het signaal. De ruis telt kwadratisch op, dus sqrt(ruis^2 + ruis^2 +ruis^2 + ruis^2) voor de gebinde pixel. Dit is 2 keer de ruis van een afzonderlijke pixel.
    Het signaal telt gewoon op: nieuw signaal = oud signaal + our signaal + our signaal + our signaal, oftewel 4 keer het oude signaal.

Wat was de signaal/ruis verhouding in de ongebinde pixels? signaal/ruis
    Wat is de signaal/ruis verhouding in de 2x2 gebinde nieuwe pixel: (4 x signaal) / (2 x ruis), oftewel 2 x signaal/ruis van de ongebinde pixel.

Dus met 2x2 binning gaat de signaal/ruis verhouding met een factor 2 omhoog. En met 8x8 binning met een factor 8.

Is dit een beetje duidelijk? Ik kan moeilijk inschatten welke achtergrond je hebt, dus vraag gerust als het niet duidelijk is.

Commentaar

Dat is een uitvoerige uitleg (bedankt!) Ik print dit even af voor mijn mapje .
      Ik heb ooit elektronica gestudeerd, en ik herinner mij dat transistoren (= ruisbronnen ) parallel werden geschakeld om de ruis te reduceren. Als ik je uitleg lees denk ik dat binning hiermee vergelijkbaar is.
      Ik gebruik voor mijn 6D voor het ogenblik EOS Utility. Ik vrees dat binning hier niet ingesteld kan worden .
      APT heb ik al op mijn computer staan maar nog niet gebruikt, dus als binning mogelijk is moet ik nog opzoeken.
      Ik heb ook ergens gelezen dat je in Photoshop de resolutie kan verlagen om zo de ruis te reduceren ( gisteren nog gegoogeld maar nog geen info hieromtrent gevonden)
      Nog veel te leren, maar dit maakt deze hobby ook zo boeiend.

Commentaar

Na een uurtje lezen (nog vele uren te gaan...) in de APT UserGuide denk ik dat Binning voor een DSLR niet instelbaar is, voor een astro-camera wel.
        Twee schermafdrukken van het opnameplan; waar je bij de astro-cam de Binning kan instellen, kan je bij DSLR de ISO instellen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schermopname (163).png views: 44 grootte: 478,5 KB id: 1451874Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schermopname (162).png views: 43 grootte: 532,2 KB id: 1451875

Commentaar

Binning kan je ook in nabewerking doen, dat is wat ik gedaan heb bij mijn zwaanmozaïek. Wellicht heet het anders, afhankelijk van het programma dat je gebruikt.

Commentaar

Werken...
          X