Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste Astrofoto: California Nevel SHO

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• SereN
    antwoordde :
    Bedankt voor alle hoopvolle berichten en de gedane moeite. Dat geeft goede moed om verder door te blijven gaan.

Nu maar eens zien of ik nog een stukje van de Veil Nebula kan meepikken...

Laat een reactie achter ::

• wvreeven
    antwoordde :
    Zoals hierboven geschreven, heb ik de Ha Lights en Flat plus de Darks met APP bewerkt. Eerst het resultaat van alleen de stack. Deze heb ik gemaakt met alle instellingen op default dus geen verdere tuning van de stack-parameters:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1396-Hydrogen-alpha-session_1-St-St.jpg views: 26 grootte: 1,66 MB id: 1450880

Daarna heb ik de foto gecropt om de stackranden eraf te knippen en vervolgens de lichtpollution tool gebruikt met 8 selecties in de hoeken en in het midden langs de zijkant van de opname van hierboven:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1396-Hydrogen-alpha-session_1-mod-lpc-St.jpg views: 22 grootte: 1,58 MB id: 1450881

Ik heb beide foto's naar 50% geschaald anders kon ik ze hier niet uploaden. Zoals je ziet zit er echt veel en goed signaal in. Ik raad je aan om je goed te verdiepen in het bewerkingsproces om zo uit je opnames te halen wat erin zit.

• wvreeven
    antwoordde :
    Kijk dat lijkt me al een stuk beter. Ik heb inmiddels de Ha Light en Flats en de Darks gedownload. Ik zal APP er op los laten en het resultaat hier plaatsen.

• SereN
    antwoordde :
    Ik had voor het nemen van de flats inderdaad gezien dat jij in jouw topic ivm Flats veel langere belichtingstijden uitkwam dan ik. Ik schreef dat dan toe aan het snellere systeem van f/2.

Ik gebruikte als lichtbron een (gelijkmatig) bewolkte hemel en spande dubbel wit katoen over de lens. Hierbij maakte ik dan een aantal test-shots om ~ in het midden van het histogram uit te komen. Dat was dus bij deze korte belichtingstijden.

Ik probeer nog eens opnieuw Flats te maken met meer katoen en langere belichtingstijden.

We zullen de koe dan maar meteen bij de horens vatten:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Flats.jpg views: 0 grootte: 359,6 KB id: 1450872

4 Lagen (dikker) katoen errond deze keer.

* Ha: 2sec - Rond de 29k ADU van 65k
    * OIII: 3sec - Rond de 38k ADU van 65k
    * SII: 3sec - Ronde de 41k ADU van 65k

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot_20200514-212037.png views: 0 grootte: 1,02 MB id: 1450873
    Last bewerkt door SereN; 14-05-20, 20:31.

• wvreeven
    antwoordde :
    Ik zie nu ook dat je je flats schiet op 2 of 5 ms wat echt veel te kort is vor deze camera. Het is belangrijk deze op minimaal 1 sec te schieten. Je kunt dit doen door een wit t-shirt een paar keer op te vouwen en zo de lichtbron die je voor de flats gebruikt (flat panel? hemel? plafond overdag?) voldoende te dimmen. Elke weg, ik ga je bestanden downloaden en zien wat ik er van kan maken.

• SereN
    antwoordde :
    Ik hoop dat je gelijk hebt

Ik ga toch nog te nonchalant om met het calibratieproces en onderschat de belangrijkheid. Ik was me er ook niet van bewust dat ook de combinatie van de verschillende types calibratiefiles belangrijk is, en ging er vanuit dat ze enkel per type individueel hun rol speelde. Ik had al ergens gelezen dat Bias frames bij CMOS camera's beter weggelaten worden, maar dat je dan wel Darkflats moet toevoegen had ik niet begrepen.

Ik zal dus eens een set Darkflats bijschieten en dan zien we waar we uitkomen.

• cyber
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door SereN Bekijk bericht
    Het stacken doe ik met DSS. Van de Darks en Flats heb ik een Master (100 belichtingen elk).
    Ik kijk meestal naar de 'score' in DSS, en neem de 10% slechtste niet mee. (zo was het ongeveer voor IC1396)
    Stacks zien er goed uit, enkel de focus van OIII ziet niet helemaal lekker in vergelijking met Ha en SII.
    Lichtvervuilingsgradient zie ik niet in PixInsight.

Ik ben vrij zeker dat het probleem in DSS zit.
    Flats moet je kalibreren met flatdarks, staat ook goed beschreven in de documentatie van DSS.
    http://deepskystacker.free.fr/englis...brationProcess
    Kijk onder "Alternate Calibration Process II (no bias frames)", dit proces is het beste/makkelijkste voor CMOS sensoren zoals de ASI1600.
    Je kan eenvoudigweg bias frames schieten en deze als flatdarks inladen (niet als bias frames).

Ik gok dat DSS waarschijnlijk de masterdark gebruikt heeft voor de kalibratie van je flats.

• SereN
    antwoordde :
    Het is +20GB, ik ga ze in stukken verpakken als *.rar en stel ze hier dan in deze post ter beschikking.

* 2020-03-31 - IC1396 - Elephants Trunk Nebula - Ha - 194x 90s (2.53GB)
    * 2020-04-05 - IC1396 - Elephants Trunk Nebula - Ha - 60x 90s (878MB)

* 2020-04-04 - IC1396 - Elephants Trunk Nebula - OIII - 84x 90s (1.20GB)
    * 2020-04-05 - IC1396 - Elephants Trunk Nebula - OIII - 44x 90s (683MB)
    * 2020-04-19 - IC1396 - Elephants Trunk Nebula - OIII - 150x 90s (2.04GB)

* 2020-04-04 - IC1396 - Elephants Trunk Nebula - SII - 86x 90s (1.14GB)
    * 2020-04-05 - IC1396 - Elephants Trunk Nebula - SII - 60x 90s (871MB)
    * 2020-04-19 - IC1396 - Elephants Trunk Nebula - SII - 82x 90s (0.98GB)

* DARKS - GAIN 200 - 90sec - 100x (976MB)
    * FLATS - ZWO Ha gen2 - 5ms - 100x (1.91GB)
    * FLATS - ZWO OIII gen2 - 2ms - 100x (1.68GB)
    * FLATS - ZWO SII gen2 - 2ms -100x (1.68GB)
    Last bewerkt door SereN; 14-05-20, 13:16.

• wvreeven
    antwoordde :
    Zou je de originelen van light, dark en flat van IC 1396 beschikbaar kunnen stellen? Dan wil ik APP er wel eens op loslaten om te zien wat die er van maakt. Ik weet, het is een hoop data...

• SereN
    antwoordde :
    Mja, dat is dus 'het euvel' waar ik niet van af geraak... Volgens mij heb ik geen last van veel lichtvervuiling, zoals ook toegelicht in post #24.

Ik heb wat gespeeld met mijn positie in de tuin, heb al men eigen verlichting omwikkeld met handdoeken, shelters gehangen tegen straatverlichting, positie achter tuinhuis buren, etc.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200405_203223675.jpg views: 59 grootte: 2,39 MB id: 1450724

Maar ik raak er dus niet vanaf.

Daarom was ik verder gaan denken richting dauw op het venster van de camera en/of op de filters, en ben ik begonnen met de buitenmanten van camera en filterwiel te verwarmen. Het leek erop dat dat hielp, maar blijkbaar toch niet volledig.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200412_204546903.jpg views: 51 grootte: 2,80 MB id: 1450725

Nu ben ik er aan het denken om het filterwiel nog eens open te maken en te controleren of de filters wel in de juiste richting zijn gemonteerd (unmounted 31mm). Al zou het (zeker bij de NB filters) sterk zijn dat deze verkeerd gemonteerd zitten.

Het stacken doe ik met DSS. Van de Darks en Flats heb ik een Master (100 belichtingen elk).
    Ik kijk meestal naar de 'score' in DSS, en neem de 10% slechtste niet mee. (zo was het ongeveer voor IC1396). Bij NGC7000 heb ik slechts 70-75% van de belichtingen meegenomen (voor Ha en OIII). Dat is merkbaar beter, maar het is toch nog niet helemaal weg.
    Het individueel gaan bekijken van elke belichting heb ik nog niet gedaan, omdat het er zoveel zijn is dat een heel werk (en naar wat kijk ik dan...).

• wvreeven
    antwoordde :
    Ik heb even naar je foto's van IC 1396 gekeken. Hoe heb je deze masters precies gemaakt? Ik heb ze in APP geopend en het lijkt alsof er iets mis is gegeaan met het toepassen van flats. Het centrum is mooi donker (tussen de nevelflarden door) maar de hoeken zijn erg licht. In het geval van de OIII opname is het donkere deel verplaatst naar rechtsboven. Zou er ook sprake van veel lichtvervuiling kunnen zijn?

Wouter

• SereN
    antwoordde :
    Ik heb er nog eens eentje gestackt:

NGC7000 - North America Nebula (en IC5070 - Pelican Nebula):
    * Ha: 200x 90s: klik
    * OIII: 200x 90s: klik
    * SII: 176x 90s: klik

Op het eerste zicht lijkt deze 'data' me wat beter te zijn (minder gradient, vooral bij OIII en SII).

• SereN
    antwoordde :
    Erg leuk dat je dit wil doen. Hier gaat ie:

IC1396 - Elephants Trunk Nebula:
    *
    Ha: 229x 90s: klik
    * OIII: 194x 90s: klik
    * SII: 142x 90s: klik

Het heeft wat langer geduurd, want het bleek dat tijdens 1 nacht waarop ik OIII en SII heb geschoten de framing serieus afweek van de andere opnames, raar. Die heb ik er dan uitgegooid, maar daarom dus vooral van SII wat minder belichtingen.

Ik zie dat de meer heldere sterren zijn uitgebrand. Moet dat ten alle tijden vermeden worden? Belichtingstijd verkort ik liever niet (al is het maar voor de HD ruimte), Ik zou met de Gain kunnen spelen, of de Samyang afstoppen naar f/2.8 bv.

Wat denken jullie van de scherpstelling en de guiding?

Er is toch nog steeds een gradient zichtbaar, waarvan ik nog steeds niet 100% zeker ben vanwaar die komt.
    Last bewerkt door SereN; 09-05-20, 14:59.

• cyber
    antwoordde :
    Goede objectkeuzes voor je setup! Hier kijk ik ook naar uit hoor

• wvreeven
    antwoordde :
    Ik wil je niet mer nóg meer stress opzadelen maar ik ben nu wel ZEER benieuwd naar de foto's!!! Als je wil dan wil ik best eens een van je objecten door APP en PI gooien om je een idee te geven van wat je tot nu toe hebt.

Werken...
X