Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste Astrofoto: California Nevel SHO

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar ik nog aan denk: Ik stond wel vrij dicht tegen onze woning (~2m) en net niet onder de (in de woning geïntegreerde) carport, om nog wat beschut te zijn van de wind. De lucht was vrij koud tijdens de avond/nacht, maar overdag was het wel relatief warm weer. Zou het kunnen dat de woning nog warmte/IR straling uitzond? Dan kan die links/boven oriëntatie eventueel wel kloppen. Na een warme zomerdag komt er in de avond nog een merkbaar warme gloed van onze gevelsteen.

Edit: In feite zou een narrowband filter net alleen de golflengte (7+-0,5nm) mogen doorlaten waarvoor hij ontworpen is, en mag er niks (nabij-)IR mogen doorkomen. Maar wvreeven gaf al aan dat dat bij deze filters toch het geval is?

Op de ZWO website vind ik enkel een theoretische curve terug:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NB-filters-TP.jpg views: 172 grootte: 41,8 KB id: 1442094
    Last bewerkt door SereN; 17-03-20, 12:08.
    Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Nee dit ligt niet aan de filters, in principe maken smalbandfilters je redelijk robuust tegen maanlicht (behalve OIII), de maan was nog niet op en stond als hij al op was aan de andere kant van de hemel. Zulke gradienten worden ook niet veroorzaakt door IR-straling van een huis o.i.d., in theorie zou dit enige trilling van de lucht kunnen veroorzaken en een haartje minder scherp beeld opleveren, maar daar zou ik me geen enkele zorgen over maken. Ik denk dat wolken een deel van de boosdoeners zijn, misschien gecombineerd met invallend licht uit een andere tuin of misschien wel uit je eigen keuken? Sluit je gordijnen, zorg dat de telescoop niet verlicht wordt. Of is dit je lens? Dan moet je extra goed op invallend licht letten, en absoluut flats gebruiken. Wat ook veel helpt met vignettering is de lens iets afstoppen, bijvoorbeeld naar f4. Nog steeds retesnel, en scherpte neemt toe door minder kleurfouten.

OIII is nu eenmaal heel, heel erg lastig, en vraagt het uiterste van een smalbandsetup. Alleen doen als er geen maanlicht in de hemel aanwezig is (en dat begint al voor de maan op is) dus bij voorkeur met nieuwe maan. Het moet erg donker zijn, en je moet rekenen op meerdere uren belichten, voor OIII alleen, voor een puik beeld.

Betere lichtafscherming en goede flats en schieten op f4 en opnieuw proberen als er minder wolken zijn zullen veel helpen. Je bent goed bezig! De belichtingstijd mag omhoog denk ik, als je mount dat trekt, met guiding etc, 180s lijkt me een goed begin om op te mikken. Gewoon kijken hoever je komt.

Ik zou me geen zorgen maken over eventuele IR die doorgelaten wordt. Dat is (ver) voorbij de 900nm, en in dat gebied is je camera extreem ongevoelig. Duizenden mensen fotograferen met een enkele smalbandfilter zonder aparte IR blockers met zo'n 1600mm, en het is geen probleem. Dit zijn uitstekende filters, vooral Ha en SII, OIII laat halo's zien bij felle sterren, dat is alles. Die lichtvlekken liggen niet aan de filters.

Edit: Ik zit nog even te denken: dit kan ook heel goed dauw zijn geweest. Heb je een dauwlintje om je lens zitten? Zo nee, dan kan je er donder op zeggen dat alles vanaf 21:00 geschoten is door een licht (en later zwaar) bemiste lens.

Hier is zomaar een voorbeeldje van zo'n ding. Hetzelfde geldt overigens ook voor je guidescope
      https://www.astromarket.org/dauwlint...n-30cm/p,53512

Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Ik heb dauwlinten voor de lens en de guidescope, maar gebruikte ze die nacht niet. Het dauwpunt lag de volledige nacht 6-7°C onder de luchttemperatuur volgens ClearOutside, vandaar.
        Maar het heeft mijn gedachten ook al doorkruist. In het vervolg de opnames maar even onderbreken om te gaan checken en/of sowieso de dauwlinten aansluiten. Voorlopig ondersteunt de software van de AsiAir pro de geregelde output poorten voor dauwlinten nog niet, maar dat zou via een toekomstige update wel moeten kunnen. Ik heb ook nog wel een zelfgemaakte regelaar die ik in tussentijd zou kunnen gebruiken.
        Bij dauw zou ik ook wel verwachten dat het gehele beeld een 'waas' over zich heeft, en niet zoals nu uit één hoek.

Het guiden was me niet gelukt de vorige keer, de interne PHD2 van de Asi Air software maakte grote sprongen. Om niet teveel tijd te verliezen ben ik maar doorgegaan zonder guiden met belichtingen van 30s. Ik vnd het resultaat daarvoor nog wel meevallen, al zie je toch wel dat de sterren wat zijn uitgerekt als je dichterbij gaat kijken. De volgende keer probeer ik de guiding zekern en vast in orde te krijgen en dan 120-180s te belichten.

Deze Samyang 135mm f/2 staat erom bekend toch al heel scherp te zijn bij f/2, eventeel afstoppen naar f/2.8 wordt nog wel eens gedaan. Het lijkt me 'spijtig' om naar f/4 te moeten gaan, maar misschien heb je een punt.

Dit weekend lijkt het goed gaan te worden, dan doen we een nieuwe poging!
        Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Is het mogelijk dat de flats niet goed zijn doordat ze precies genomen zijn door een soort van handdoek?
          Of zie ik dit verkeerd op de foto?
          sorry als dit niet relevant is.
          az-eq6gt //sw quattro 10''c//6''achro(istar-lens)//sv ed80//TS 80apo//TS 6''cc//orion 130mm newton

Commentaar

Die handdoek dat is een 'rompertje' van toen de kinderen klein(er) waren . Ik vond niet meteen een wit t-shirt, dus dat maar genomen. Ook van wit katoen, dubbel over de lens gespannen.
            Maar niets zegt inderdaad dat mijn Flats al dan niet 'goed' zijn. Heb al wat gezocht naar een methode om die te evalueren, maar niet meteen iets gevonden (PixInsight heeft wel een module dacht ik, maar dat heb ik niet).

Commentaar

Het weefsel van het shirt is enorm ver uit focus en daar zal je eigenlijk niets van terug kunnen zien.

Hoe was de orientatie van de camera eigenlijk, of anders gesteld, waar bevindt zich de horizon in de opname - i.v.m. lichtvervuiling/gradient aan de horizon?
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ja ik vind de structuur precies groffer lijken dan die van een t- shirt . Kan zijn dat dit niet uitmaakt, maar ik dacht ooit eregens gelezen te hebben van wel.
                Wat ik de laatste keer gebruikt heb voor mijn flats is mijn scherm van de tablet. Dit is gemakkelijk van grote voor mijn 80mm apo.
                Bij een aangekocht boek zat een weblink naar dit boek (info) . Op deze pagina is een link waardin je jouw scherm in een flatpanel verandert.
                Handig misschien om verder mee te experimenteren.
                http://www.covingtoninnovations.com/dslr/
                rechtse kolom , voorlaatste kader "Blank pages"
                az-eq6gt //sw quattro 10''c//6''achro(istar-lens)//sv ed80//TS 80apo//TS 6''cc//orion 130mm newton

Commentaar

Origineel geplaatst door SereN Bekijk bericht
                  Deze Samyang 135mm f/2 staat erom bekend toch al heel scherp te zijn bij f/2, eventeel afstoppen naar f/2.8 wordt nog wel eens gedaan. Het lijkt me 'spijtig' om naar f/4 te moeten gaan, maar misschien heb je een punt.
                  Sterren zagen er nog wel oke uit op f/2. Deze lens is gemiddeld gezien erg goed te gebruiken op f/2, maar je kan natuurlijk altijd toevallig een exemplaar hebben dat optisch wat minder is. Je moet zelf afwegen of je 2 tot 4 keer langer wil belichten voor iets betere sterren aan de randen. Kan je eens uitzoeken door een stukje Melkweg te fotograferen met verschillende f-stops.

Origineel geplaatst door SereN Bekijk bericht
                  Maar niets zegt inderdaad dat mijn Flats al dan niet 'goed' zijn. Heb al wat gezocht naar een methode om die te evalueren, maar niet meteen iets gevonden (PixInsight heeft wel een module dacht ik, maar dat heb ik niet).
                  Heb je de lens voor de flats ook op op infinity gefocust?
                  Flats zien er normaal uit. Helderste gedeelte zit centraal en vignetting is radiaal symmetrisch.

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                  Hoe was de orientatie van de camera eigenlijk, of anders gesteld, waar bevindt zich de horizon in de opname - i.v.m. lichtvervuiling/gradient aan de horizon?
                  Horizon zit normaal links bovenaan, waar de gradient vandaan komt.
                  SereN Hoe ziet die tuinverlichting van je buurman er uit?
                  TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                  Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                    Heb je de lens voor de flats ook op op infinity gefocust?
                    Flats zien er normaal uit. Helderste gedeelte zit centraal en vignetting is radiaal symmetrisch.
                    Ik heb de focus laten staan zoals die stond voor de opnames, da's dus quasi op de onfinity stand van de lens. Ik kan de focus locken met een stelring die bij de houder hoort (astrokraken.fr).

Horizon zit normaal links bovenaan, waar de gradient vandaan komt.
                    Goeie vraag, en daar had ik nog niet goed over nagedacht. Ik heb het ter bevestiging even opgezocht in Stellarium en geroteerd zoals mijn compositie nu is:
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: California Nebula - Orientation CCD-Horizon.png views: 127 grootte: 121,9 KB id: 1442459
                    De Horizon loopt gelijk met de 'tekstband' van Stellarium met daarin FOV, tijdstip, ... Dus komt inderdaad precies overeen met de orientatie van de gradient.

SereN Hoe ziet die tuinverlichting van je buurman er uit?
                    ​​​​​​​
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200321_073612276_HDR.jpg views: 121 grootte: 2,38 MB id: 1442460Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200317_205416646.jpg views: 117 grootte: 2,66 MB id: 1442461
                    Onze woning ligt wat achterin (~45m van de straat). Die twee ledstralers naar beneden op de hoeken van de oprit zijn van mij (foei!), en daar wikkel ik een handdoek rond wanneer ik waarneem. Op het moment van de avond foto hadden de buren geen lichten aan, maar ze hebben aan de zijkant van het huis twee spots die schuin naar beneden stralen. Op 60m staat er nog ergens zo'n typisch Belgische 'Natrium' straatverlichting.
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Lichtvervuiling.jpg views: 120 grootte: 471,7 KB id: 1442462
                    Ik ging er van uit dat ik in een nog wel 'ok' buurt zat qua lichtvervuiling, misschien zal ik die gedachte maar eens gaan moeten bijstellen...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Lightpolution map - VIIRS2019.png views: 120 grootte: 2,32 MB id: 1442463
                    Dit is de Light pollution map met VIIRS 2019 overlay. Locatie en oriëntatie van de opname (ongeveer) op aangeduid. Het lijkt me niet zo dat er een lichtkoepel van een grote stad in de buurt in de weg zit. Volgens ClearOutside is het hier Bortle 5 met SQM 20.1.

Commentaar

De Californië nevel staat niet zo hoog aan de hemel deze tijd van het jaar. Die ene lantaarnpaal schijnt mogelijk in je lens. Effect van lichtinval is normaal heel duidelijk op testshots door je Lum filter. Je kan bijvoorbeeld even tussen de camera en lantaarn gaan staan, zodat je eigen schaduw op de lens valt.
                      TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Zelf doe ik niet aan smalbandfotografie maar precies tegen dit soort lage instraling heb ik ooit een langere viltbeklede dauwkap gemaakt voor een van m'n kijkers. Dat scheelde enorm en beschermt ook nog eens goed tegen dauwvorming. Bij flats moet die dan wel blijven zitten want je schippert een beetje met vignettering anderzijds. Het kan het proberen waard zijn.
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Zelf doe ik niet aan smalbandfotografie maar precies tegen dit soort lage instraling heb ik ooit een langere viltbeklede dauwkap gemaakt voor een van m'n kijkers. Dat scheelde enorm en beschermt ook nog eens goed tegen dauwvorming. Bij flats moet die dan wel blijven zitten want je schippert een beetje met vignettering anderzijds. Het kan het proberen waard zijn.
                          Ik denk dat dit inderdaad wel eens een goed hulpmiddel kan zijn. Ik heb de afgelopen dagen een andere locatie in de tuin gebruikt om data te verzamelen. Ik heb een vrij grote tuin met veel verschillende mogelijkheden, maar er is altijd wel een straatlamp in het zicht, of buren met tuinverlichting, of een boom, of een gevel, of .... die in de weg staat.

Het waren een paar zeer interessante dagen/nachten tot nu toe. 'Dankzij' de hele Corona toestand werk ik van thuis uit, en dat heeft wel heel wat geholpen (minder vroeg opstaan) om de nachten te spenderen aan astrofotografie. Ik deel later vanavond (want nu is de vooravond hier even niet goed) mijn ervaringen van de afgelopen nachten (wat tegenslagen, maar ook heel positieve ervaringen).

Commentaar

Relaas van de afgelopen dagen.

Zaterdag 21/03: Vol goede moed naar een nieuwe plaats in de tuin op zoek waar ik geen last meer zou hebben van de straatlantaarn W georiënteerd voor de California Nevel.Had een plekje gevonden waarbij de lantaarnpaal achter een grote struik verscholen zat, en de lichten van de buren ook werden tegen gehouden door een speeltuig.
                            Maar toen ging het allemaal wat moeizamer. De focus stond normaal gezien nog goed van vorige keer (toen ging dat erg vlot met de AsiAir focus module), maar 'ik ging toch ff kijken of dat niet nog beter kon'. Dat ging dus niet beter, voor één of andere reden kreeg ik de boel niet meer goed in focus. Uiteindelijk dan maar gesettled voor het beste dat ik eruit kreeg, ik wou ook niet teveel tijd verliezen.
                            Daarna ging de Polar Alignment ook erg moeizaam, en bleek achteraf de 'goto' functie helemaal mis te gaan. Was ik vergeten te Plate Solven na de PA... Opnieuw Polar Alignment, Plate Solve, en hop ... terug naar de California Nevel ... niet. Want, van op mijn nieuwe plekje zat die net achter de omheining/struiken. Argh. Maar goed, gelukkig had ik al een back-up onderwerp opgezocht, en dat was de IC1805, De Heart and Soul Nebula.
                            Eerst geprobeerd te guiden, maar alweer ging dat helemaal niet. Geprobeerd de guidescope beter scherp te stellen, maar teveel wou ik daar ook niet aan prutsen om mijn PA niet om zeep te helpen. Ee tijdje opnames van 120sec laten lopen, maar de opnames zelf werden regelmatig onderbroken (awaiting settling) en stopte er na tijdje helemaal mee. Eventjes 60sec opnames geprobeerd, maar dat was van hetzelfde laken een broek.
                            Dan maar weer unguided 30sec opnames geprogrammeerd en een setje Ha (180x 30s), OIII (150x 30s) en SII (120x 30s) laten lopen. Tussentijds downloade ik een enkele light om al eens te bekijken, en zag toen dat de sterren 'donuts' waren. Dus de boel even op pauze gezet, en focus weer zo goed als mogelijk ingesteld (nog altijd slecht). Light gecontrolleerd, en was beter. Bij een volgende controle, weer van hetzelfde. Het leek erop dat de focus verliep na bepaalde tijd. Staat normaal gezien gelockt, maar goed. Resultaat Ha:
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-03-21 - IC1805 - Heart and Soul Nebula - Ha - 180x30s.png views: 98 grootte: 1.018,7 KB id: 1443259
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-03-21 - IC1805 - Heart and Soul Nebula - Ha - 180x30s - detail.png views: 85 grootte: 110,4 KB id: 1443260
                            De focus zat dus helemaal niet goed, de sterren lijken wel glimmende knikkers. Het te verwachten resultaat van een avond waarop weinig goed leek te gaan.

Zondag 22/03: Bezinning.

Maandag 23/03: Opnieuw begonnen met als enkel doel de hele boel weer goed op te stellen guide scope focuseren, main scope focuseren, polar alignment, plate solve en daarna dan eindelijk die guiding eens in orde krijgen. Zonder het eigenlijk vastleggen van lights als doel te hebben.
                            Gelukkig ging nu alles wel weer relatief vlot. Heel het locking mechanisme van de Samyang los gemaakt en van nul begonnen. Nu werkte de focus module van de AsiAir weer als voorheen:
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot_20200323-212123.png views: 82 grootte: 297,0 KB id: 1443261Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot_20200323-212329.png views: 81 grootte: 311,9 KB id: 1443262
                            In verschillende kleine stapjes naar een steeds kleinere HFD waarde tot ~1,00, terwijl de Max waarde groter wordt.
                            Polar alignment en plate solven ging ook vlot. Dan de grote test: Guiden. Dat bleek ook nog te gaan, hij hield in ieder geval al zijn guide ster vast. Enkele opnames (60s) laten maken, bleef goed gaan. Enkel bij het Ditheren tussen elke opname ging de Guiding wel even serieus de mist in, en duurde het een hele tijd eer dat die weer gestabiliseerd was. Dus het ditheren heb ik dan maar uitgezet. Hierna bleef de AZ-Gti vrij constant rond de 1,5" total RMS waarde guiden.
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot_20200323-221404.png views: 84 grootte: 932,1 KB id: 1443263Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot_20200323-221134.png views: 82 grootte: 387,3 KB id: 1443264
                            Uiteindelijk dan Ha (150x 60s), OIII (126x 60s) en SII (120x 60s) van de Heart and Soul Nevel binnengeharkt. Postprocessen lukt me nog altijd nog niet goed, maar hier een crop van de Ha data:
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-03-23 - IC1805 - Heart and Soul Nebula - Ha - 150x60s.png views: 84 grootte: 1,02 MB id: 1443265
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-03-23 - IC1805 - Heart and Soul Nebula - Ha - 150x60s - detail.png views: 88 grootte: 59,1 KB id: 1443266
                            Detail, hart van het hart

Dinsdag 23/03: Met vernieuw vertrouwen terug aan NGC1499 De California Nevel begonnen. Instellen ging weer vlotjes. Focus nagekeken maar die stond nog goed (HFD: ~1,00).
                            De bedoeling was weer een volle nacht door te schieten, maar vanop mijn nieuwe plekje kwam die na een tijdje toch weer achter de omheining/struiken. Dus enkel Ha data kunnen vergaren (60x 60s):
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-03-24 - NGC1499 - California Nebula - Ha - 60x60s.png views: 86 grootte: 1,32 MB id: 1443267
                            Daarna was de inspiratie voor een nieuw object dat niet te laag stond en geschikt was voor mijn breed veld op. Dan maar wat getest met de belichtingstijd te verhogen van 60s naar 90s op NGC2403, één van de Spiraalsterrenstelsels die nog 'redelijk' groot is en gunstig stond. Dit soort objecten is niet geschikt voor een FOV van 135mm natuurlijk, maar goed:
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-03-24 - NGC2403 - Spiral Galaxy - Lum - 16x90s.png views: 84 grootte: 71,2 KB id: 1443268
                            De sterren blijven blijkbaar toch nog wel rond bij 90s. Ik had de Gain op 200 laten staan, en dat met de Lum filter, dus alles is wel overbelicht.

Alle screenshots werden gemaakt vanuit ASTAP.

Morgen nog wat verder data verzamelen van de California Nevel, en later op de avond misschien eens overgaan op de Sadr region zoals Daniel Beetsma deed de afgelopen dagen. Ik kan er de Crecent Nebula ook nog bijpakken zag ik.

Commentaar

Dit is een erg leerzaam topic geworden!

Misschien een beetje spuit 11, want je nieuwe data ziet er prima uit, maar ik heb zelf ook een Samyang 135mm en ik heb ook enorme problemen gehad met flats, en dat kwam bij mij omdat de lens een beetje doorhing waardoor de vingettering verschuift onder invloed van de zwaartekracht. Ik gebruik hem "gewoon" met een DSLR en dat is dus anders dan jouw setup maar heb gemerkt als je niet meteen flats maakt na/tussen/voor het schieten van de lights dan zie je dat. Jouw setup ziet er een heel stuk stabieler uit dan de mijne maar als er ook maar een beetje speling zit in de bevestiging van camera en filterwiel zul je dit zien en het lijkt erop dat je de flats hebt gemaakt in een andere orientatie dan tijdens het schieten van de lights.

Bedankt voor de link naar die 3d printer. Zo'n bracket ziet er wel erg aanlokkelijk uit...
                              Spuit 9 op zijn minst...
                              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Ik was op de hoogte van het eventuele doorbuigen van de optische trein. Blijkbaar bleek vooral de adapter tussen lens en camera (lens bajonet naar T2) het zwakste punt. De veelgebruikte ZWO gen1 adapter had geen goede reputatie. Geoptic had een exemplaar dat beter was, maar ook duurder (hier). Ondertussen heeft ZWO een gen2 adapter uit die op dit vlak beter zou moeten zijn, en het is die dat ik me heb aangeschaft (hier).
                                Ik heb inderdaad zo'n 3d geprinte bracket van Astrokraken. Ik heb de versie met twee beugels voor de lens, en geen ondersteuning voor de ZWO camera. Ik had pas te laat gezien dat hij er ook eentje maakte met nog een 3de bracket voor de camera (hier). Die zou voor mij nog beter zijn. Ik was van plan er zelf een 3de beugel laten bij te printen aan de KULeuven, maar met de Corona toestand is dat minder makkelijk geworden.

Ik heb een paar foto's geanalyseerd met de CCD Inspector in ASTAP:
                                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-03-23 - IC1805 - Heart and Soul Nebula - Ha - 150x60s - CCD Inspector.png views: 82 grootte: 2,19 MB id: 1443281
                                Tilt[HFD]=0,19

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-03-24 - NGC1499 - California Nebula - Ha - 60x60s - CCD Inspector.png views: 77 grootte: 2,35 MB id: 1443282
                                Tilt[HFD]=0,08

Ik moet nog eens uitzoeken of dit nu aanvaardbare waardes zijn of niet, want weet nog niet hoe ik dit moet interpreteren.

Commentaar

Werken...
                                X