Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitgebrande kern M31...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitgebrande kern M31...

Toch maar even hier plaatsen aangezien ik niet zoveel weet van deepsky astrofotografie. Ik ben momenteel bezig met een opname van M31. Data is nog van eind 2018 maar aangezien ik het bewerken van foto's minder leuk vind is alles wat blijven liggen. Momenteel ben ik redelijk tevreden met deze opname (als beginner). Ik zie echter dat de kern overbelicht is. Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Nieuwe opnames maken met kortere belichting? Of werken met een andere laag in Photoshop. Ik heb enkel APP & Photoshop. Opnames zijn gemaakt op ISO 1600, 30 seconden belicht met een Canon 700D. Leek me ook wel raar dat de kern al direct na het stacken overbelicht was. Opnames zijn gemaakt nabij de ring van Brugge, dus in zwaar lichtvervuild gebied.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M31.png views: 0 grootte: 2,46 MB id: 1438866
    Last bewerkt door Jefke; 27-01-20, 20:26.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- - AZEQ5

Als de kern ook al uitgebrand is in de individuele subs (wat me zeer waarschijnlijk lijkt) dan is het nemen van nieuwe subs de enige mogelijkheid.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Hmm.. ik waag het te betwijfelen of de opnames al een uitgebrande kern hebben. Bij mijn opnames van M31 met een Canon EOS was de kern bij 120 sec @ 800 ISO nog in orde. (f/4,3)

M31 en M42 zijn typische objecten die een voorzichtige hand vragen bij het bewerken om uitbranden van de kern te voorkomen.
      Heb je de ruwe stack nog, of de subs?

Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
        M31 en M42 zijn typische objecten die een voorzichtige hand vragen bij het bewerken om uitbranden van de kern te voorkomen.
        Heb je de ruwe stack nog, of de subs?
        Zowel de subs als de stack heb ik nog. Dit is de foto uit APP (lpc-cbg). Misschien ben ik inderdaad te heftig geweest in het bewerken . Op de subs is de kern ook overbelicht maar het overbelichte deel is niet zo groot als in de bewerkte versie.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M31_APP_photo_verder mee werken.jpg views: 119 grootte: 6,03 MB id: 1438930

Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- - AZEQ5

Commentaar

Jefke, dat ziet er idd al beter uit. Desondanks lijkt het me stug dat de kern al bij 30 seconden overbelicht is. Welke telescoop heb je gebruikt? En hoe heb je gezien dat de kern op de subs al overbelicht is?
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Goed dat je hier op doorvraagt wvreeven: Toen ik de subs nadien bekeek op het scherm van de Canon zag ik een ringetje rond de kern. Buiten had ik hier niet opgelet. Wanneer ik de foto's bekeek in de verkenner van windows 10 ook. Dus ik dacht overbelicht. Ik heb nu net een sub geopend met Photoshop om een stukje uit te knippen en ik zie daar eigenlijk niets raar? Of toch niet dat ik zou denken dat de kern overbelicht is. Ik heb een foto van de kern toegevoegd uit Photoshop en een printscreen genomen uit windows verkenner (foto's).

Voeg bestanden toe

Commentaar

Werken...
            X