Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Daar is dat lastige onderwerp weer: flats!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Daar is dat lastige onderwerp weer: flats!

Nu dacht ik toch dat ik het schieten van flats onder de knie had, maar het gaat nu toch weer mis. Zoals je hier kunt lezen had ik gisteravond problemen met het schieten van flats en ik vraag me af waarom.

Ik gebruikte ooit een flat panel maar deze ging helaas stuk. Wat een prutkwaliteit hoe de kabels daaraan verbonden zijn. Goed, sindsdien gebruik ik mijn iPad waarop ik een volledig wit plaatje laad. Afhankelijk van het gebruikte filter stel ik de helderheid van het scherm in en schiet ik flats van 1 tot 5 seconden. Dit heeft tot nu toe altijd goed gewerkt. Tot nu toe dus.

Nadat ik gisteravond klaar was met het maken van Ha opnames heb ik flats geschoten. De iPad op 100% verlichting, wit vlak geladen, scherm op True Tone en Night Shift (dat het scherm rode maakt) uitgezet. Daarmee heb ik flats van 5 seconden geschoten en de master flat ziet er zo uit (herschaald naar 50%):

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: MF-ISO_gain_75.0-exp_5.0s-27subs-ZWO_CCD_ASI1600MM_Pro-4656x3520-NR-noBl-avg-H_Alpha-St-small.jpg views: 245 grootte: 688,4 KB id: 1438085
    Op zich prima MAAR als ik nu in APP de foto's calibreer met deze master flat dan worden de randen en vooral de hoeken van de resulterende foto te donker! Daarom heb ik de stack ook zonder flats gemaakt en dan ziet deze er mijns inziens veel beter uit.

De individuele flat subs vertonen ditzelfde patroon en ok in de lights is te zien dat de rechterbovenhoek helderder is dan bv de onderrand. Dus de flats lijken toch echt de lichtverdeling in de optische trein te representeren. Als ik stack zonder de flats da wordt de rechterbovenhoek helderder dan de rest en dit heb ik in APP met een background calibration gelijkgetrokken. Ik dacht eerst dat er daar wellicht meer licht van de Grote Magelhaese Wolk zou zitten (de Tarantula nevel ligt zeker niet in het centrum van het stelsel) maar ik denk toch echt dat het een vorm van vignettering is.

Goed, nu dus de hamvraag: heb ik mijn flats goed geschoten? En, zo ja, waarom komen mijn stacks er dan zo raar uit?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Probeer het eens in DSS. Gaat het opnieuw fout, dan ligt het aan je flats.

Commentaar

Op zich een goed idee maar helaas is dat niet beschikbaar voor Mac. Ik heb wel PixInsight en ik ga het daar nog in proberen.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Goede darks en/of bias gebruikt voor je flats?
        Zelfde optiek, filters en camera gebruikt als voorheen?
        Wat flats in de war kan gooien is bv:
        • Verkeerde offset correctie zodat het nulpunt van je schaling/flatfieldcorrectie niet op de juiste waarde ligt
        • Strooilicht in de optiek die voor flatfield belichting anders is dan voor het onderwerp dat je fotografeert (denk aan lens flare, anders als de zon op een andere plek in/buiten beeld staat)
        • Spectrum van je lichtbron is flink anders dan je object en je filter is niet perfect. Denk aan een rood/blauw lek door je smalband filter, dit kan hoek- of positiegevoelig zijn (is mij wel eens overkomen met O III filter en flats)
        • Niet-uniforme verlichting van je apertuur (lijkt me hier niet het geval)
        • Niet-uniforme verlichting van je beeldveld (zou zomaar het geval kunnen zijn met een beeldscherm als lichtbron, deze zijn niet altijd bedoeld om licht uniform in dezelfde richting uit te stralen)
        Hieronder een illustratie van het laatstgenoemde punt, dit is een opname met een fish-eye lens bijna tegen een uniform blauw TV scherm. Onder scherende kijkhoek naar recht/links boven/onder toe komt er blijkbaar meer blauw licht van het scherm af dan bij andere richtingen. Met het oog op normale kijkafstand van het beeldscherm ziet alles er mooi uniform uit.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: hdtv copy.jpg views: 185 grootte: 131,9 KB id: 1438147

Bij inzoomen op het centrale min of meer uniform donkerblauwe deel ziet het er als volgt uit:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: hdtv copy 2.jpg views: 181 grootte: 111,7 KB id: 1438148

Als dit een echt effect is van het beeldscherm en niet van de combinatie beeldschermpixels / camerapixels dan zou zo'n effect zomaar heel gekke effecten in je flats kunnen veroorzaken. Velletje papier of een andere goede diffusor er tussen en het zou weg moeten zijn.

Commentaar

Kan je de stack zonder calibratie frames ook eens tonen? (Dus enkel met screen stretch)
          TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

@RCS:
            Ja, zeker goede BIAS en DARKS gebruikt. Deze heb ik voorheen ook gebruikt en ik weet zeker dat ze dus goed zijn Ja, ook dezelfde optiek, camera en filter gebruikt alhoewel ik het ZWO Ha nog niet vaak heb gebruikt. Maar deze opname van NGC 6888 gebruikt dit nevel ook met dezelfde BIAS en DARK en met flats op dezelfde manier geschoten.

@cyber:
            Hier een screenshot van ruwe bewerking in PixInsight mét flats:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2020-01-18 at 21.35.14.png views: 179 grootte: 1,76 MB id: 1438162

en hier zónder:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2020-01-18 at 21.35.29.png views: 174 grootte: 1,67 MB id: 1438163

Commentaar

Hier de master flat voor die NGC 6888 opname:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2020-01-18 at 21.45.28.png views: 174 grootte: 1,82 MB id: 1438166

en hier die voor de NGC 2070 opname:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2020-01-18 at 21.45.55.png views: 181 grootte: 1,20 MB id: 1438165

Ik begin nu toch te twijfelen of het hetzelfde Ha filter is dus dat ga ik even uitzoeken. In ieder geval al heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Ik kom hiet zsm op terug.

Commentaar

Ik heb de ZWO flters op 13 augustus 2019 besteld bij FLO, ze hebben ze op 14 augustus verstuurd en ik heb de Ha foto's van NGC 6888 op 23 en 24 augustus geschoten. Dat is dus zeker met het ZWO filter en niet met het Ha filter van Astronomik dat ik hiervoor gebruikte. Helaas heb ik de originele flat FITS files niet meer dus kan ik ze niet nader bekijken. Aan de bestandsnaam te zien heb ik dezelfde gain (en daarmee offset) gebruikt als nu en flat subs van 3.0 seconden geschoten. Voor NGC 2070 heb ik flat subs van 5.0 seconden geschoten. Beide zijn met dezelfde master bias en dezelfde master dark flat gecalibreerd. Wellicht dat 5.0 seconden te lang is? De master dark flat is opgebouwd met darks van 2.0 seconden en wellicht gaat er iets mis met de extrapolatie van 2.0 seconden naar 5.0 seconden met de dark flat en gaat dit met 3.0 seconden wel goed?

Ik ga flats van 2.0 en 3.0 seconden schieten en zien of dat helpt.

Commentaar

Goed, ik heb de iPad op 50% helderheid gezet. Wellicht dat RCS zijn opmerking over ongelijk verlichte bronnen klopte in het geval dat de helderheid van de iPad op 100% zou staan. Ook heb ik flat subs van 2.0 seconden geschoten. Helaas, het mocht niet baten:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2020-01-18 at 23.04.11.png views: 171 grootte: 1,80 MB id: 1438169

Commentaar

Trouwens, zo schiet ik mijn flats. Normaliter is het er donker en lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat er licht naar binnen lekt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0226.jpeg views: 175 grootte: 2,72 MB id: 1438171

Commentaar

Ik heb op deze manier flat subs genomen met al mijn filters: ZWO RGB voor ASI1600-MM, ZWO Ha (gen. 2) e Baader OIII. Bij alle filters zien de subs er uit als verwacht: helderder in het midden en donkerder naar de randen toe. Alleen de Ha geeft zo'n raar beeld. Ik heb het wisselen van filter door het filterwiel bekeken en ook dat ziet er naar behoren uit. Morgen ga ik de boel maar eens open schroeven om te verifieren dat alles goed zit in het filterwiel. Wordt vervolgd!

Commentaar

Ik ken je uitvoering van je filterwiel niet maar is het mogelijk dat daarin een lichtlek optreedt? Heb zelf een oud manueel filterwiel van Atik en dat is op dit gebied een absoluut onding.
                        Ik zou zeker overwegen eens flats te nemen in daglicht en in donkere omstandigheden om zo vast te stellen of dat een probleem oplevert.
                        je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

De masterlight zonder flats heeft wel darks neem ik aan?

Er is volgens mij wat lichtafval in de hoeken, links zit er regio die wat donkerder is en dat patroon komt wel overeen met het donker stuk in je masterflat. Zoals je zelf al aangeeft lijken de flats lijken toch echt de lichtverdeling in de optische trein te representeren. De vignetting zou eigenlijk wel centraal op de sensor moeten zitten en het valt mij ook op dat de hoeken van je masterflat helderder zijn dan het midden. Mogelijk reflecteert er licht tegen de binnenkant van een spacer?

Resultaat van een lineaire ABE correctie is ook interessant, deze laat normaal de resterende fouten beter zien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Linear ABE.PNG views: 192 grootte: 313,9 KB id: 1438178

TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Misschien herhaal ik een aantal punten maar mijn checklijst/puntenlijst zou zo zijn:

- Check voor licht lekkage. Maak de flats in het donker.
                            - Draai de lichtbron (ipad) 180 graden en kijk of het mee roteert. Indien ja dan is het de lichtbron.
                            - Is het t-shirt wel homogeen? Probeer het met een matte folie er tussen.
                            - Draai de camera. Draai het fenomeen mee met de camera. indien ja dan is het de camera. Indien nee het is de telescoop of lichtbron.
                            - Condens/ijs op de camera of filters? Dat kan je zien als je in de telescoop kijkt,

p.s. Ik draai mijn lichtbon vaak halverwege tijdens het maken van de flats. Dit reduceert de ongelijkheid die meetbaar toch in de buurt van 1% komt. (electroluminance paneel)

Han

Commentaar

Heb je het flat panel al eens een 1/4 slag gedraaid?

Commentaar

Werken...
                              X