Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Onbalans tussen narrowband kanalen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Onbalans tussen narrowband kanalen

Zie de toegevoegde afbeeldingen. Respectievelijk Ha, OIII en SII. Dit zijn subframes van 2min belicht. Allemaal dezelfde avond geschoten. Het is duidelijk dat het SII kanaal veel donkerder is. De stack van dit kanaal is naar verhouding daarmee ook donkerder dan de andere kanalen, de SNR daarmee heel anders, wat de Photoshop bewerking lastiger maakt.

Waarom is dit kanaal zoveel donkerder? Is dit normaal? Hoe kan ik dit het beste voorkomen?

De afbeeldingen zijn trouwens gestretchte (allemaal met dezelfde sterkte) scherm opnames, niet de oorspronkelijke bestanden en zijn geschoten met ZWO narrowband filters.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HA.png views: 0 grootte: 1,27 MB id: 1437399

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: OIII.png views: 0 grootte: 1,17 MB id: 1437400

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SII.png views: 0 grootte: 1,19 MB id: 1437401
    Skywatcher Esprit 100ED - Vixen VC200L - Skywatcher EQ6R-PRO - ZWO ASI1600MM PRO - ZWO ASI120MM

Probeer eens in PS om het uitlijnen van de 3 histogrammen. Welk programma gebruik je om te stacken?
    Zoek eens op naar:
    Background Calibration
    The Background Calibration consists in normalizing the background value of each picture before stacking it.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Hey Astrobug, ik gebruik DSS om te stacken. Daar zit een optie in genaamd background calibration (geloof ik zo uit mn hoofd).Maar logischerwijs (toch?) stack ik de drie kanalen los van elkaar, zou background calibration dan toch automatisch alle drie de individuele afbeeldingen dezelfde achtergrond waarde geven?
      Skywatcher Esprit 100ED - Vixen VC200L - Skywatcher EQ6R-PRO - ZWO ASI1600MM PRO - ZWO ASI120MM

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-01-10 18_04_54-Window.png views: 67 grootte: 68,3 KB id: 1437409

Commentaar

De stack van de 3 kanalen doe ik in project in dss. Voor elk kanaal een afzonderlijk tabblad. Background cal is ook aangevinkt. Wel geef ik 1 frame als referentie frame. Dan zijn se 3 stacs op elkaar uitgelijnd.

Commentaar

Ooh? Ik dacht dat projects alleen gebruikt werden voor hetzelfde kanaal dat verschillende exposures heeft. Even kijken of ik hier iets mee kan

Commentaar

In de hoofd groep (ik heb NL versie van DSS) doe ik HA, Darks, Flats en Darkflats (geen bias bij ASI1600) en geef ik aan wat ik als referentie frame wil gebruiken. In tab 2 doe ik OIII en tab 3 SII.

Als ik dit uitvoer, worden alle frames gestacked, maar het resultaat is een Z/W afbeelding waarin alle tabs/kanalen zijn samengenomen....

Waar/hoe kan ik aangeven welk kanaal, welke kleur is zodat ik een RGB afbeelding krijg OF is er een manier waarmee alle drie de tabbladen een eigen resultaat geven?

Commentaar

Per tabblad moet je een afzonderlijke dark, flat en bias gebruiken. Het nadeel is dat je ze allemaal moet aanvinken. Een select all per tabblad zit er niet in of heb ik dit nog niet gevonden. Dan doe je de 3 tabs een afzonderlijke stack. Jammer dat dit niet automatisch gaat.

Commentaar

Ik heb het inderdaad gevonden via een YouTube fimpje gemaakt door iemand genaamd "AstroForum", iemand van dit forum neem ik dus aan? Hartstikke helder filmpje, alle credits naar deze persoon. Dit is het filmpje mochten anderen geļnteresseerd zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=7e0nEjq3PR4

Commentaar

Om je twee vragen "Waarom is dit kanaal zoveel donkerder?" en "Is dit normaal?" te beantwoorden:

Ha wordt uitgestraald door (neutraal) waterstofgas. OIII door (twee keer geļoniseerd) zuurstofgas en SII door (een keer geļoniseerd) zwavelgas. Er bevindt zich in het heelal VEEL meer waterstofgas dan zuurstofgas en weer VEEL meer zuurstofgas dan zwavelgas. Het SII kanaal is dus veel donkerder omdat er veel minder straling wordt uitgestraald. OIII is weer donkerder dan Ha om dezelfde reden. Dus dit is volkomen normaal.

Wat je wel kan doen is veel meer SII data schieten waardoor de SNR omhoog gaat en daarmee de achtergrondruis omlaag. Dit zal je uiteindelijke RGB combinatie mooier maken. Maar SII wordt er niet helderder van.
                    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                      Wat je wel kan doen is veel meer SII data schieten waardoor de SNR omhoog gaat en daarmee de achtergrondruis omlaag. Dit zal je uiteindelijke RGB combinatie mooier maken. Maar SII wordt er niet helderder van.
                      Zoiets dacht ik inderdaad al, alleen wat mij dan verbaast is dat de "achtergrond straling" van Ha en OIII er dus voor zorgt dat de achtergrond van mijn subs hiermee zoveel meer mee volstroomt dan het SII kanaal en als het klopt wat je zegt dat de gassen die dit veroorzaken zich ook nog ver buiten de (in dit geval Rosette) Nevel bevinden.

Commentaar

Daar kunnen heel veel oorzaken voor zijn tussen het maken van de opnames en de uiteindelijke stretch en de bewerking erna.
                        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dit is inderdaad volkomen normaal, al verschilt het wel wat per target. En bereid je er vast op voor: de Rosette is vrij fel, in OIII, vergeleken met veel andere nevels ;-)
                          Een goed ruisarm SII of OIII kanaal krijgen is absoluut geen sinecure en vraagt vele (soms tientallen) uren belichting. Een volle nacht per kanaal is zeker geen vreemd iets in narrowband. Je subs zijn ontzettend mooi, wat je te doen staat is meer data verzamelen, uren draaien ;-)

Er zijn wel wat dingen te doen in nabewerking. Je kunt met een Ha-als-luminance layer in photoshop de hoge S/N ratio van deze Ha-layer benutten om hem gedeelteijk (schuif met transparancy slider van die luminance layer) of zelfs geheel als luminance te gebruiken. Dit zorgt er ook voor dat de luminance (contrasten tussen licht en donker) in de andere kanalen wat minder belangrijk wordt, en vooral de kleur gebruikt wordt. Daardoor kun je iets aggressiever stretchen en zelfs (al hou ik er totaal niet van) een sterkere noisereduction er tegenaan gooien. Sommige mensen hier op het forum zijn werkelijk zeer goed met een techniek die tone mapping heet.

Maar wat voor mij de beste oplossing is: 1] (veel) meer data schieten 2] niet meer willen laten zien dan wat je hebt. Stretch elk kanaal afzonderlijk en maak er een mooie plaat van, met ongeveer vergelijkbare hemelachtergrond. De Ha plaat zal knallen, de OIII plaat zal maar weinig signaal bevatten - dat is dan zo. Moeilijkste is nog de kleurbalans maar daar kan je achteraf ook mee spelen en hoef je echt niet direct in de RGB combination te realiseren.
                          Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Werken...
                          X