Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

deepskystacker laad mijn FIT files niet

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

deepskystacker laad mijn FIT files niet

Ik heb zowel versie 3.3.2 en 4.22 Deepskystacker geprobeerd om mijn fotos die ik gisteravond heb genomen met het programma Nebolusity te downloaden. Het zijn Fit bestanden. Als ik open bestanden selecteer dan springt er een menu open om aan te geven of het lights of darks zijn. Als ik deze aanklik dan verdwijnt het menu maar komen de bestanden niet te voorschijn, ook niet als ik deze naar Deepskystacker sleep. Vergeet ik iets, of moet ik de Fit eerst ombouwen in Nebolusity?

Dat is vreemd. Kan je een van de files delen? Je kan ook een van de FITS files testen met de fits verifier. Of daar iets uitkomt weet ik niet maar dat geeft aan of de FITS voldoet aan de standaard :

https://fits.gsfc.nasa.gov/fits_verify.html

Commentaar

Hoi Han, dank! Zie hieronder het resultaat van de test, lijkt mij wel in
      orde. Zal ik een onbewerkte versie van een foto hier plaatsen?

2 Header-Data Units in this file.

=================== HDU 1:

1 | SIMPLE = T / file does conform to FITS standard
      2 | BITPIX = 16 / number of bits per data pixel
      3 | NAXIS = 0 / number of data axes
      4 | EXTEND = T / FITS dataset may contain extensions
      5 | COMMENT FITS (Flexible Image Transport System) format is defined in 'Astronomy
      6 | COMMENT and Astrophysics', volume 376, page 359; bibcode: 2001A&A...376..359H
      7 | END
      Last bewerkt door oetie; 02-12-19, 12:10. Reden: Tekstkleur aangepast (was niet leesbaar in dark mode)

Commentaar

Heb je al eens gekeken of je iets kan instellen in DSS onder de optie RAW/FITS instellingen?
        In dat venster is een tab voor FITS bestanden voorzien.
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door pieterbrands Bekijk bericht

3 | NAXIS = 0 / number of data axes
          7 | END
          Hallo Pieter,

De NAXIS = 0 klopt niet. Deze waarde is normaal 2 voor de twee assen, verticaal horizontaal. Voor demosaiced dus kleuren FITS files is deze waarde 3. Verder ontbreken de keywords NAXIS1, NAXIS2 om de grootte van de assen aan te geven dus dit zijn lege files! Heeft Nebolusity je opnames niet ergens anders opgeslagen?

Han

Commentaar

@ Neo, bij de Fits instellingen heb ik alles geprobeerd, helaas zonder resultaat.,, Volgens mij is het een klein dingetje , maar wat..
            Ik zie wel dat er bij de te gebruikte camera een QHY 8 CCD herkend wordt, de gebruikte camera is echter een Atik 4000, die kan ik niet selecteren in het menu.

@ Han, Ik heb de foto's in een specifieke map/directory laten opslaan vanuit Nebolusity,, als ik in die map 1 foto selecteer dan komt deze wel te voorschijn uit die map naar Nebolusity.
            Het zijn trouwens mijn eerste H-Alpha opnames, misschien heb ik iets verkeerds ingesteld in Nebolusity, voorheen herinner ik mij dat ik bij kleurenopnames de foto's wel eens moest omzetten., voordat ik ze kon bewerken. Jammer dat ik geen Fit -bestand hier kan plaatsen.
            Als ik de FITS naar deepskystacker sleep, dan springt er een menu op, waarin het aantal FITS (16 lights) geteld worden, dat gaat goed maar als ik vervolgens aanklik het het lights zijn, dan verdwijnt het menu, en komen de bestanden niet in DSS.

Commentaar

De header die je gegeven hebt klopt niet en geen enkel programma kan er iets mee omdat de afmetingen niet zijn vastgelegd. Ergens zit wat fout. Upload eens een file naar nova.astrometry.net en geef de link. Dan kan ik er na kijken. Of upload naar https://uploadfiles.io/ en geef de link.

Commentaar

Hoi Han ik wil je een bestand via Wetransfer toezenden, ik stuur je wel een PM.

Commentaar

The files zijn door Nebolusity comprimeerd. Er zijn niet veel programmas die dat kunnen lezen (FITS standard 4.0?). See Nebolusity, EDIT, SETTINGS. Als je ze opnieuw saved (FILE, SAVE) zijn ze ongecomprimeerd en zou DSS ze moeten kunnen lezen. Ik kon geen batch routine vinden om ze te uncomprimeren maar waarschijnlijk werkt batch FITS -> TIFF

Ik heb alleen een demo Nebolusity.

Han

Commentaar

Dank voor je hulp Han. ik ga er morgen mee ad slag in Nebolusity en ze opnieuw opslaan, ben benieuwd

Commentaar

Werken...
                    X