Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

PixInsight "Zone System" aanpak?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

PixInsight "Zone System" aanpak?

Yeah... er is weer wat donkere nachten om te fotograferen.

Dus eergisteren een poging gedaan om een paar uurtjes te schieten op NGC7331. Onderstaande is m.i. nog lang niet genoeg data (OSC via ZWO ASI071MC-Pro // 10min subs, gain 90, temp -5c ambient).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7331_50.png views: 0 grootte: 2,93 MB id: 1432082

Gisteren was het weer wat minder dus maar eens gekeken wat ik uit het materiaal al kan krijgen (data die ik nu heb / een uurtje of 3 gestacked via APP)

Ik "schiet" nu weer met de EdgeHD 8" op f/10 en ben weer dol op mijn sterretjes. Bovenstaande is nauwelijks verkleint, beetje aan de randjes maar niet meer dan dat.

Nu komt het...

Ik zat me het volgende af te vragen.

NGC7331 heb ik denk ik redelijk naar voren kunnen toveren maar ergens heb ik de sterren weer vernachelt. Zeker nu op f/10 zullen de sterren meer en meer een uitdaging worden denk ik. Nu heb ik hier en daar wat opgepikt over het "layered" / zone system aanpak tijdens het bewerken van foto's (Ron Wodaski's Astro Zone System). Nu is deze methodiek ooit gebaseerd op het gebruik van photoshop maar ik heb alleen PixInsight dus dat wordt niet zo gemakkelijk.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schermafbeelding 2019-10-29 om 15.39.38.png views: 0 grootte: 711,1 KB id: 1432083
    (detail)

Het zou toch cool zijn als er een PixInsight methodiek is waarbij ik eerst een plaatje kan maken met alleen de sterren en deze goed kan bewerken en een aparte met alleen de galaxy (of het onderwerp van aandacht). Hierna wat magie met PixelMath om beide te combineren en wat laatste bewerkingen...

Is er zoiets, qua methodiek?
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Een goed starmask doet wonderen!
    TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
      Een goed starmask doet wonderen!
      Alsof dat zo gemakkelijk is...

......maar "zone system"?
      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Oke, even serieus nu. StarMasks zouden niet moeilijk moeten zijn met PixInsight, hiervoor is het belangrijk dat je goed begrijpt wat de parameters in het StarMask process doen.

De meeste foto's die ik post zijn onbewust bewerkt met het 'zone system'. De achtergrond (dark), sterren (bright) en het object (middle, dim) worden selectief bewerkt via maskers. Hiervoor gebruik ik RangeMasks en Starmasks, gecombineerd via pixelmath.
        In PI zit dit onder Process -> MaskGeneration
        TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
        Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Werken...
        X