Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Photoshop weigert een tif-bestand van 870 MB, gemaakt door DSS met drizzle x3

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Photoshop weigert een tif-bestand van 870 MB, gemaakt door DSS met drizzle x3

Als ik Deepskystakker gebruik voor een stack, en drizzle x3 instel, dan krijg ik als resultaat een TIF-bestand van 870 MB. Waarom opent Photoshop dit niet wegens ‘te weinig RAM geheugen’ terwijl ik een andere TIF-bestand van 3,7 GB wel zonder problemen kan openen ???? Er is 16 GB Ramgeheugen aanwezig.

Zelf vertel ik DSS de foto altijd op te slaan in 16b modus. In 32b modus krijg ik dezelfde melding van Photoshop.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture.JPG views: 118 grootte: 29,5 KB id: 1431387
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Bedankt voor de gouden tip, ga het direct uitproberen. ..

Commentaar

Origineel geplaatst door SWIMMASTER Bekijk bericht
        Bedankt voor de gouden tip, ga het direct uitproberen. ..
        Overigens ligt het volgens mij aan de integer/rational instelling. Ik kan mij herinneren dat een van beide Photoshop in die foutmelding laat terechtkomen. De andere optie werkt wel... Maar aangezien mijn eerste handeling in Photoshop vervolgens is het naar 16 bit om te zetten, heb ik daar nooit voordeel in gezien.
        C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Als je in 32 bit kunt werken, dan kan je in levels beter stretchen heb ik de indruk...
          Bedankt voor uw info. Waar vind ik die integer/rational instelling ? Is dat in DSS ? Ik vind dit niet terug....

Commentaar

Origineel geplaatst door SWIMMASTER Bekijk bericht
            Als je in 32 bit kunt werken, dan kan je in levels beter stretchen heb ik de indruk...
            Bedankt voor uw info. Waar vind ik die integer/rational instelling ? Is dat in DSS ? Ik vind dit niet terug....
            Dezelfde pulldown...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture.JPG views: 110 grootte: 50,4 KB id: 1431400

Commentaar

Bedankt voor alle info. Als ik de foto opsla als tif 32 bit integer of rational, dan accepteert Photoshop het wel. Weet iemand het verschil tussen integer en rational, ik heb ze alle
              twee uitgeprobeerd en zie geen verschil ?

Commentaar

Origineel geplaatst door schoenmaker Bekijk bericht
                Maar aangezien mijn eerste handeling in Photoshop vervolgens is het naar 16 bit om te zetten, heb ik daar nooit voordeel in gezien.
                Daarmee loop je het risico dat je bij het stretchen veel eerder tegen de grenzen van de dynamiek aan loopt. In 32-bit mode kan je doorgaans nauwkeuriger en verder stretchen voordat dat er posterizing optreedt.
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

The DSS webpage geeft dit aan:

Photoshop can not open the 32 bit (integer) TIFF files created by DeepSkyStacker?
                  Right, You must save the file in 32 bit (rational) TIFF file format to open them later in Photoshop.
                  Software like Pleiades’ PixInsight can open 32 bit (integer) TIFF files created by DeepSkyStacker.

De TIFF 4.0 specificatie geeft dit aan:
                  1 = BYTE. 8-bit unsigned integer.
                  2 = ASCII. 8-bit bytes that store ASCII codes; the last byte must be null.
                  3 = SHORT. A 16-bit (2-byte) unsigned integer.
                  4 = LONG. A 32-bit (4-byte) unsigned integer.
                  5 = RATIONAL. Two LONGs: the first represents the numerator of a fraction, the second the denominator.

Als ik het goed begrijp is een rational een andere manier om floating-point waarden te bewaren. Het is iedergeval beter dan 32 bit integer. Het is wel 64 bit dus gaat flink grote files maken.

Zie:
                  https://examples.yourdictionary.com/...-examples.html
                  https://www.electronicdesign.com/emb...erical-formats

The advantage of rational numbers over floating-point numbers is the ability to represent rational numbers like 1/3 without rounding errors. This can be useful in many applications; rational numbers are supported in a number of programming languages like Common Lisp, Haskell, Perl 6, and Ruby. Support in other languages is often available using libraries like the standard library ratio class in C++.

Commentaar

Werken...
                  X