Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

newton afstellingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Moet de secondere spiegel ook los staan?
    ik heb deze nu vast staan. Maar dan echt vast. Er zitten 3 stelschroeven achter en 1 lock schroef. Als ik deze wil bijstellen nu dan moet ik echt kracht zetten met de inbussleutel om hem een beetje om te krijgen.

is dat wel goed?
    Orion AG-16 F 3.6 - Trius SX-46 - AP 1600 GTO AEL - Moonlite Nite Crawler - Maxim DL - Focus Max - The Sky X - APCC - ACP - Pixinsight - Photoshop

Commentaar

Als hij goed staat moet hij goed vast staan anders verliest huj zijn collimatie na een tijdje. Wel opletten bij het vastdraaien dat de spiegel niet verschuift door het aanspannen. Ideaal is een systeem van 6 vijzen. 3 druk en 3 duw vijzen. Die lock schroef is zeker voor de positie van de spiegel onder de focuser goed te plaatsen. Kun je anders een foto posten van de ophanging?
      Last bewerkt door sixela; 04-11-19, 10:17.
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 014F7AC8-0D50-4141-A1B6-20C8B2E126B8.jpeg views: 88 grootte: 2,99 MB id: 1432512 Hoi.

ja zeker. Hier een paar foto’s van de voor en achterkant.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2F4C52F2-DF24-4A3F-9E77-BCF0F490741B.jpeg views: 88 grootte: 2,55 MB id: 1432509Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 0E9F7764-FE3E-42A4-BDAD-771C03F32124.jpeg views: 86 grootte: 2,98 MB id: 1432510
        Voeg bestanden toe
        Orion AG-16 F 3.6 - Trius SX-46 - AP 1600 GTO AEL - Moonlite Nite Crawler - Maxim DL - Focus Max - The Sky X - APCC - ACP - Pixinsight - Photoshop

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
          Heb je een Cheshire? Daarmee gaat collimeren van een Newton namelijk stukken beter en nauwkeuriger dan met een laser.
          Kan ik beamen, heb een Newton 150/750 en heb die keurig gecollimeerd met een Cheshire . Gaat prima. Alleen als de secondary spiegel niet goed staat is het makkelijk om een laser te hebben dan kun je er voor af in kijken en de schroefjes rustig aan verstellen tot het stipje in het center staat van de primaire spiegel. Die laser kun je vast wel even lenen van iemand die zo'n ding heeft bij jou in de buurt. Heb ik ook gedaan. Had geluk dat er iemand van VWS Noord Drenthe in de buurt woonde. Kun je gewoon overdag doen... dus hoppa. mvgr Nils
          Sky-Watcher Explorer-150PDS (OTA) (f/5) 6" Parabolic Dual-Speed Newtonian Reflector op EQ5 zonder goto. + Sky-Watcher Skymax 127mm/1500 MAK (OTA) op Alt/AZ SynscanGoTo

Commentaar

Ik heb nu na wat info op te zoeken het volgende gedaan.

De vangspiegel stond niet goed. Ik vermoed te ver weg van de hoofdspiegel. Ik heb deze dichter bij gezet. Als je nu een rechte lijn trekt vanuit de bovenkant van de focuser ingang richting bovenkant vangspiegel dan steekt de vangspiegel nog ongeveer 2 cm uit. Ook aan de onderkant steekt de vangspiegel nu ongeveer 2 cm uit. Volgens mij zou dit het vignetting probleem moeten oplossen. Heb het helaas nog niet kunnen testen.

met een laser van farpoint heb ik de vangspiegel goed gezet. Vervolgen de hoofdspiegel goed gedraaid zodat het terugkerende laser puntje weer precies over het laser puntje op de vangspiegel heen staat.

daarna met een cheshire de hoofdspiegel afgesteld met de 3 stelschroeven. De 3 lock schroeven niet aangedraaid.

Hopelijk is het nu beter allemaal.

Commentaar

Bedoel je met "uitsteken" dat de offset nu goed staat? Google even op offset van een vangspiegel, want het is juist niet de bedoeling dat bij snelle Newtons de vangspiegel concentrisch voor de hoofdspiegel staat. Het middelpunt van de vangspiegel moet een aantal mm van de focusser weg worden gezet. Vaak wordt hiervoor de vangspiegel bewust offset van de spider geplakt.
              De spider staat dan concentrisch, maar de vangspiegel HOORT dat dus niet te staan.
              .
              Waarom lock je je hoofdspiegel niet met een cheshire in je focusser? Nu slaat je hoofdspiegel feitelijk los en is dus zo weer uit collimatie.
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Er is inderdaad een offset nodig op deze kijker maar dan van de vangspiegel op zijn houder. Hier is eerder de spiegel in de as van de buis niet mooi onder de opening van de focuser. Dit kan verklaren waarom de sterren links boven bijna goed waren en rechts beneden sterk vervormd samen met een zwarte rand. De camera was schergesteld ver buiten zijn centrum. Niet altijd eenvoudig te vinden wat het probleem is al men niet bij de kijker is

Commentaar

We hebben weer tijd gehad om te testen. Ik heb de vangspiegel nu een klein stukje dichterbij de hoofdspiegel gezet. Volgens mij is de vignettering nu weg.
                  Wel nog steeds geen ronde sterren. Deze foto valt nog wel mee. Ik heb daarna nog meer foto`s gemaakt en de ene is slechter dan de andere. het werd ook steeds slechter naarmate de avond vorderde. Ik ben remote bezig dus heb nog niet kunnen kijken of de collimatie nog goed is.

Ik heb zo goed mogelijk scherp gesteld. Ik vind de sterren nog wat groot. Komt dit door de collimatie of zal de back focus nog niet helemaal in orde zijn?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: test_5_sec_lum_8_11_ABE.jpg views: 0 grootte: 4,88 MB id: 1432939

Commentaar

We zijn er bijna. De afwijking links boven kan zijn door de doorbuiging van uw camera of dat deze niet volledig vlak is tov van uw huis. Je kunt dit checken door een beeld te trekken voor en na de meridian flip en zien of de vervorming de richting van de zwaartekracht volgt. Indien het in dezelfde hoek blijft kan een tilt adjuster helpen. We spreken hier wel over een full frame ccd op f3.8. De corrector werkt zeer goed. Wel moet je zien of de collimatie goed blijf na verloop van tijd en dat er geen mirror shift is. Als het blijft zoals nu kun je zeker bruikbare beelden maken. Wat betreft de afmetingen van de sterren kun je dit vergelijken met beeldmateriaal van andere mensen op dezelfde schaal. Hoe groter de spiegel hoe strakker de sterren als de seeing mee is.

Commentaar

Bedoel je dat de sensor niet vlak zou kunnen staan tov de corrector? Of tov van de vangspiegel?

ik kan de focuser stellen, maar dan blijft de “vlakheid” camera en corrector hetzelfde.

Commentaar

Ja tussen de ccd en de corrector. Dit is iets die we vaak zien.

Commentaar

Bedankt. Ik zal eens gaan kijken hoeveel ruimte er is om een tilt adapter er tussen te zetten.

even een andere vraag.

Waarschijnlijk is de hoofdspiegel een stukje verschoven na het bewegen van de buis. Daarom zal denk ik nu de collimatie weer niet goed meer zijn.
                          De ene zegt dat de lockschroeven niet aangedraaid mogen worden en de andere zegt weer wel aandraaien.
                          ik heb nu de lockschroeven met de hand aangedraaid en daarna nog een kwart slag met de inbussleutel.

als de spiegel nu is geshitft dan moet deze dus nog strakker staan neem ik aan.

en hoe begin ik met de hoofdspiegel.
                          omdat deze zo zwaar is (ik denk wel 20 kilo) moet ik dan de buis verticaal zetten met collimeren?
                          Lijkt mij een logisch startpunt.

Commentaar

De lockschroeven moeten zeker vast zitten bij grote spiegels (bij kleinere spiegels kunnen sterke veren wel genoeg zijn). Bij het aanspannen van de lockschroeven moet je nog gebruik maken van je collimatie tools. De lockschroeven moet je zien als het fijn afstellen van je spiegel. Ze duwen tegen de spiegelhouder en zullen deze lichtjes verplaatsen.
                            Daarnaast moet je ook zeker zijn dat je spiegel lateraal niet kan bewegen. Anders zal uw collimatie alleen goed zijn in één bepaalde positie en in de andere verkeerd. Die vijzen mogen niet aangespannen zijn anders ontstaan er spanning die zeer zichtbaar zijn (pinched optics). Misschien is hier het misverstand tussen aanspannen en niet aanspannen van de lockschroeven?
                            Als je een visitekaartje kunt schuiven tussen uw spiegel en de vijzen zou het goed moeten zijn. Ik gebruik geen vijzen hiervoor maar neoprene tape. Het is zachter dan kurk en een groter contactoppervlakte dan vijzen. De spiegel blijft mooi op zijn plaats na een meridian flip zonder dat er spanningen ontstaan.

Commentaar

Ik kan niet zien of kijken hoeveel ruimte er tussen de vijzen en de spiegel zit. De buis is veel te lang. Ik kan er niet bij met mijn arm. Dan zou de spiegel er uit moeten.
                              Last bewerkt door Originol; 10-11-19, 12:58.

Commentaar

Om dit juist te kunnen zien moet de spiegel inderdaad uit de buis. Als je hem manueel een flip laat doen en je hoort een "tok" geluid dan is de kans groot dat de afstand te groot is.

Commentaar

Werken...
                                X