Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

newton afstellingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Originol Bekijk bericht
    Ik heb hem vandaag goed gezet. De hoofdspiegel zat goed vast inderdaad. Ik heb de spiegel gesteld en de schroeven allemaal zachtjes “handvast” aangedraaid. Hopelijk is hij nu goed. Even wachten op een helder moment. Thanks
    Handvast is te vast. Een spiegel moet los liggen en in de spiegelcel kunnen bewegen ('rammelen in de spiegelcel') zonder ergens door tegengehouden te worden. De clips zijn er alleen om te voorkomen dat de spiegel uit de telescoop dondert als je de telescoop horizontaal (of naar beneden gericht) houdt.

Commentaar

Vloei papiertje er tussen zodat je die kan lostrekken.
      Je kan natuurlijk ook een voeler maat van 0.05 mm gebruiken (temperatuur 5 graden?) als je niet rookt
      Ik behoor tot die laatste categorie.
      De telescoop bij deze handeling verticaal zetten.
      Ook de vangspiegel mag niet verspannen dat kan met lijmen met speciale siliconen kit en afstand houders.

Commentaar

Dat is inderdaad wel erg vreemd -- de lasercollimator is ook wat te dun (een goede tool is meestal rond de 50,7mm dik), en de Cheshire veel te dik (want boven de 50,075mm in diameter kun je die nauwelijks of helemaal niet in een 2" gat proppen).

Een iets te dunne tool geeft niet veel: collimator vertikaal in de adapter en dan de schouder van de adapter tegen de schouder van de collimator houden (dus de collimator "induwen") terwijl je de vijsjes klemt. 0,3mm verschuiving maakt niet uit zolang de collimator maar haaks blijft, en dat doe je door de schouders aan te duwen.

Maar de Farpoints lasers die ik kende waren veel dichter bij 2"...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik snap het ook niet.

volgens mij is het een hele oude. De cheshire heeft ook een andere tint rood dan de laser. Ik heb hem al terug gestuurd. Bestel nu een nieuwe rechtstreeks uit de US. Dan weet ik zeker dat ze me een fatsoenlijke opsturen.
          Orion AG-16 F 3.6 - Trius SX-46 - AP 1600 GTO AEL - Moonlite Nite Crawler - Maxim DL - Focus Max - The Sky X - APCC - ACP - Pixinsight - Photoshop

Commentaar

Werken...
          X