Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Licht vervuiling in de sterren

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Licht vervuiling in de sterren

hoi.

op vakantie een paar foto`s gemaakt. Echter hebben alle foto`s last van lichtvervuiling. De sterren onderin zijn "rood" en bovenin "blauw".

Ik heb al van alles geprobeerd in pixinsight om het er uit te halen. Maar krijg het niet voor elkaar.

Weet iemand of dit op te lossen is? zie hier onder een voorbeeld foto.

Hoop dat iemand weet of hier een tool voor is.

thanks.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: test.jpg views: 223 grootte: 9,49 MB id: 1424629
    Orion AG-16 F 3.6 - Trius SX-46 - AP 1600 GTO AEL - Moonlite Nite Crawler - Maxim DL - Focus Max - The Sky X - APCC - ACP - Pixinsight - Photoshop

Ha Originol, dat is een bijzonder probleempje. Ik snap dat PI er moeite mee heeft, de gradient lijkt niet in de background te zitten (waar PI wel raad mee weet) maar in de sterren zelf, precies wat je zegt. Die sterren hebben natuurlijk niet dat kleurverloop, en ik geloof toch ook echt niet dat gradienten in de lucht de sterkleur op die manier aantasten.

Zit dit fenomeen ook in je individuele lights, of is dit een enkel frame?
    Is dit frame gecalibreerd? Verkeerde flats kunnen denk ik heel zeker een fout in deze richting veroorzaken.

Ik heb het niet eerder gezien, dit kleurverloop in sterren. Wel alle mogelijke soorten van lichtvervuiling, die dus naar mijn weten altijd de background betreft, niet de sterren.

Je zou bijna eerder zeggen dat het in de camera zit. Is dit de Trius SX?
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Hoi daniel,

bedankt voor je bericht.

De opname is gemaakt met een canon 6d mark 11 (gemod door dirk) icm een canon 200mm lens.

Het heeft niets met flats te maken. Een enkele frame (2 min unguided op de starwatcher gto) heeft het al. Zie hieronder een foto (even gauw met mijn telefoon gemaakt aan gezien het tijdstip nu niet heel erg fraai is).
      1 foto van de bovenkant en 1 van de onderkant. Je ziet duidelijk de rode rand om de sterren bij de foto aan de onderkant.

De sterren zijn ook niet mooi rond. Driehoeken en druppels. Dit ook al bij 30 sec subs. Dus geen guide issue denk ik. ​​​​​​​

​​​​​​​

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_104000.jpg views: 192 grootte: 3,60 MB id: 1424638
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: E1A763AB-D78E-4FC6-8BF6-4F60A28EEA98.jpeg views: 0 grootte: 4,33 MB id: 1424639
      Orion AG-16 F 3.6 - Trius SX-46 - AP 1600 GTO AEL - Moonlite Nite Crawler - Maxim DL - Focus Max - The Sky X - APCC - ACP - Pixinsight - Photoshop

Commentaar

I see. Is dit een prime lens dwz vaste brandpuntsafstand? Vaak verbetert de kwaliteit flink als je ze afstopt van bv 2.8 naar 4.0. Ik weet uit eigen ervaring dat rode gloed om sterren zeker iets is wat door een te open aperture bij lenzen kan komen. Ik heb niet eerder gezien dat het zo selectief een rode band in de foto betreft.
        En stervervorming is normaal, ook bij dure canon lenzen. De prime lenzen (daarom vroeg ik het) zijn doorgaans wel behoorlijk goed.

Dit is een goed voorbeeld. Links is 'vol open', rechts is meer afgestopt. Gaat om een 50mm canon. De oorzaak is dat het erg moeilijk (lees peperduur) is om lenzen totaan de randen loepzuiver te krijgen. Met afstoppen omzeil je dit probleem en gebruik je het zuiverder middelste gedeelte van de lens. Je ziet op f/1,2 in onderstaand plaatje forse chromatische abberatie.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: field2_2.jpg views: 0 grootte: 55,5 KB id: 1424762
        http://www.astrosurf.com/buil/50mm/test_us.htm

Het is raden voor me hoor, maar het zou kunnen dat het ermee te maken heeft.
        Wat ik gek blijf vinden is dat het niet over het hele beeld is maar in zo'n schuine band zit.
        Hoe dan ook doet het me niet aan lichtvervuiling denken maar iets in optiek.
        Het was ook voor jou laat gister zie ik ;-)

Wat natuurlijk relevante info zou zijn is of je ooit eerder foto's hebt gemaakt met deze f-stop die het probleem niet hadden. En als dit mogelijk de eerste keer was dat je deze lens gebruikte, en al je foto's hebben dit probleem, dan zou ik zeggen, stop hem voor de test eens lekker af naar f4 of f/5,6 (ik ga ervanuit dat hij van nature al snel is) en kijk of het minder is.

Glas dus, is mijn hypothese nu.

Dit gaat ook over een canon 200mm lens: vignettering.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: vignet.gif views: 135 grootte: 3,3 KB id: 1424763
        http://www.astrosurf.com/buil/us/10d/wf.htm
        Last bewerkt door Daniel Beetsma; 09-08-19, 01:04.
        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Hoi daniel,

thanks voor de uitleg.

De lens is een canon 200mm f2.8 met vast brandpunt.
          Ik heb net even gekeken bij frames van een paar weken terug op een andere locatie op f4. Deze heeft ook hetzelfde probleem. Wel minder erg. Maar dat was een foto van 60 sec op f4. En de bovenste 120 sec op f2.8.

Maar dit zou betekenen dat ik nu moet gaan testen op f5.6. Wel baleb als dit in de lens zit.

Vanavond eens testen. Wordt waarschijnlijk wel helder hier midden op mallorca ; ).
          zal proberen een test te maken op diverse f waardes.

Heeft de iso waarde hier ook iets mee te maken? Of gewoon alles op 1600 nemen.

Commentaar

Zomaar een gedachte; ligt de sensor nog wel wel netjes vlak na de modificatie?
            Op f/2,8 komt dat erg kritisch.
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dat zou ook zomaar kunnen. Ik zal vanavond wat testen op diverse iso waarde en f waarde. Ik heb helaas geen andere lens bij om dat te testen.

Commentaar

Ik denk niet dat ISO hier invloed op heeft. Ik herinner me van toen je hier net kwam dat je als beginner een talent had voor het uitzoeken van goeie spullen. Die Canon prime f/2.8 200mm is geen uitzondering en is volgens velen een uitstekende astro-lens. Ik denk niet dat deze reputatie zo goed zou zijn als de lens afgestopt zou moeten worden naar f/5.6 om aceptabele beelden te geven.

Mijn hypothese stel ik weer bij van glas naar camera ;-) Quality control bij canon is zo goed en deze prime lens moet het gewoon goed doen. Maar het leek er zo op, op wat goedkope lenzen doen wide open: kleurverschil, abberatie all over, vreemde stervormen bij de randen, etc.

Wel balen zo tijdens de vakantie! Het is inderdaad niet iets wat je eventjes wegcalibreert in post-processing nee. Al heb ik recent Han.K over zijn stackprogramma ASTAP horen vertellen (en ook gezien) dat hij een module heeft om sterkleuren te egaliseren (dus met kleurbehoud).

Gaat het verder goed met je hobby? ;D Ergens shots te bewonderen van je 400mm newton / sx46 toevallig?

Commentaar

Hoi hoi.

Ik heb een mailtje gestuurd naar de gene die hem heeft gemod. Misschien weet hij het.

Thanks voor de info.

Hobby gaat verder goed. Ben al heel lang bezig met de bouw van een vaste opstelling voor de 40 cm. Dit gaat goed komen.

Ik heb een topic lopen hierover

https://www.astroforum.nl/forum/inst...enwacht-nuenen

wel al even niet meer geupdate.

Ben nu een stuk verder. Over een paar weken gaan de spullen erin. Ben lang bezig geweest met de koepel. En verzekeringen (veiligheid etc)

wordt heel gaaf!!!

Commentaar

Sjongejonge dat kan je wel zeggen ;-) Even next-level amateurfotografie, eigen sterrenwachtje bouwen! Geen halve maatregelen. Doe je goed!

Commentaar

Gisteren avond nog een testje gedaan met de lens.

Op alle foto’s hier onder zit de rode waas om de sterren.

Uiteraard op f 8 minder omdat de sterretjes kleiner zijn.

Maar de waas is er.

Ook een flat frame van de sensor gemaakt. Dus 1 zonder lens

hier zie je geen rare dingen op. Tenminste ik niet.

Dit zou betekenen dat er toch iets met de lens is. Of de lens icm camera.

Helaas heb ik nu geen andere lens bij om te testen. Over1,5 week pas weer .

Edit: Foto’s zijn 60 sec per stuk. Unguided.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 260D2053-6A50-443E-87BD-9793C02AEA07.jpeg views: 0 grootte: 7,18 MB id: 1424940

Commentaar

Netjes gedaan. Uit welk gedeelte van de sensor komen deze crops? Ergens linksonderin vermoed ik?

Commentaar

Correct. Links onderin is het rood het ergst.

Commentaar

Origineel geplaatst door Originol Bekijk bericht
                            Hoi hoi.

...

Ik heb een topic lopen hierover

https://www.astroforum.nl/forum/inst...enwacht-nuenen

wel al even niet meer geupdate.

Ben nu een stuk verder. Over een paar weken gaan de spullen erin. Ben lang bezig geweest met de koepel. En verzekeringen (veiligheid etc)

wordt heel gaaf!!!
                            Ja, ja. Zien is geloven ;-)
                            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Tsja het verbaast me van deze lens. Als ik foto's met deze lens op astrobin bekijk kom ik de kleurfout,en de vervorming, toch niet zo tegen. Helemaal niet, eigenlijk, en dat is in lijn met de goede reputatie van prime lenzen, en deze specifiek, voor astro.

Of zouden ze dan allemaal gecropt zijn, sterren kleurgeegaliseerd, en lens curvature filters toegepast, en sterren rond gemaakt met slimme post-processing? Of moeten we, en dat denk ik, concluderen dat er iets niet helemaal okee zit in jouw set-up? Goed, full frame is veeleisend en de foto's die ik zo even snel bekeek waren bv een kaf8300, ongeveer aps-c.

https://www.astrobin.com/gear/3051/c...-f28-l-ii-usm/

Typisch

Je zou bijna zeggen dat er in de lens iets niet goed zit. Een sensor veroorzaakt zulke stervervorming niet. Het enige andere dat ik kan verzinnen is tilt, ergens. Pixinsight en CCD inspector kunnen dit bekijken.

Commentaar

Werken...
                              X