Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rare artifact in SII sub

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rare artifact in SII sub

Weet iemand wat dit rare artifact is in mijn SII subs? Het zit in al mijn SII subs (opgenomen op verschillende dagen). Telescoop RC8 en ASI1600MM.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SII_crop.jpg views: 12 grootte: 255,1 KB id: 1419914

Dit zijn de volledige stacks:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HA.jpg views: 11 grootte: 131,0 KB id: 1419916

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SII.jpg views: 10 grootte: 254,7 KB id: 1419917
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: OIII.jpg views: 131 grootte: 139,2 KB id: 1419949
    Last bewerkt door tcpip; 24-06-19, 11:07.

Lijkt mij een reflectie artefact. Zit er links buiten beeld ergens een heldere ster?
    TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Los van het artefact; de OIII opname lijkt een dubbelbeeld met een verschoven 2e opname er overheen.
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Mee eens cyber maar waarom dan alleen in SII?
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Zou het een veegje vette vinger op het SII filter zelf kunnen zijn? Het is daarvoor wel een beetje veel 'in focus'

Het ziet er verder ook typisch uit als het residu van een planet-sized interstellair kolonisatieschip dat net weg-gewarped is.
          Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
            Los van het artefact; de OIII opname lijkt een dubbelbeeld met een verschoven 2e opname er overheen.
            Klopt, goed gezien! Ik had dit niet eens gezien omdat ik op de SII opname geconcentreerd was.

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
            Lijkt mij een reflectie artefact. Zit er links buiten beeld ergens een heldere ster?
            Een heldere ster? Eens kijken maar ik herken het niet als zodanig. Ik zou ook verwachten dat dan de spikes in lijn zouden liggen het artifact.

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
              Aangepast.

Commentaar

Origineel geplaatst door tcpip Bekijk bericht
                Een heldere ster? Eens kijken maar ik herken het niet als zodanig. Ik zou ook verwachten dat dan de spikes in lijn zouden liggen het artifact.
                Ongeveer op het punt waar de "artefact"-stralen samen lijken te komen aan de linkerkant (buiten beeld) staat inderdaad een heldere ster: HR8035 (= HD199870 = HIP103519), helderder dan alle sterren in de opname. Magnitude 5,5. De spectraalklasse van die ster is ongeveer K0III. Ik weet niet precies hoe het spectrum ge´nterpreteerd moet worden (zie dit voorbeeld van een K0-ster), maar het lijkt erop dat zulke K0-sterren veel straling afgeven in het golflengtegebied rond 672 nm, dat door het SII-filter doorgelaten wordt. 672 nm = 6720 angstrom.
                Wie een andere verklaring heeft, mag het zeggen.
                Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Maak anders eens een SII flat, dan weet je of het je systeem is.
                  Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Reflectie van buiten beeld staande ster inderdaad. Heb ik ook, ziet er precies eender uit, maar ik heb het in OIII. Ze zeggen dat het kan helpen om de volgorde van optische elementen in de trein te verwisselen (bijv reducer en filter) maar dat kan vaak niet. Een andere veelgehoorde tip is om een L-filter of een IR-cut filter toe te voegen.
                    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Werken...
                    X