Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over LRGB bewerking van opnames van de zon en maan

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag over LRGB bewerking van opnames van de zon en maan

Tot dusverre heb ik me bij het zo nu en dan maken van opnames van de zon en maan beperkt tot zwart wit opnames. Hiervoor gebruik ik een ASI1600MM en een Astronomik Luminance filter. Maar ik vraag me af hoe moeilijk het is om ook opnames met R, G en B filters te maken en deze samen met de L opnames te bewerken tot een kleurenopname. Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat AutoStakkert en Registax OF zwart wit opnames OF RGB opnames verwachten. Voor zover ik weet kunnen beide niet losse L, R, G en B opnames bewerken en deze samenvoegen tot één LRGB opname.

Ik zou natuurlijk de L, R, G en B opnames los van elkaar kunnen bewerken en deze handmatig kunnen combineren. Echter, zowel APP als PI, die ik hiervoor in gedachten had, hebben sterren nodig om de alignment te kunnen doen en laten die nou net niet in de opnames staan.

De reden dat ik liever niet mijn DSLR camera gebruik is dat deze gemod is waardoor de kleurbalans te ver naar het rood ligt. Ik wil uiteindelijk de zonsverduistering in Chili gaan fotograferen en deze gebeurt vlak voor zonsondergang dus rood zal al veel aanwezig zijn in het kleurenspectrum. Het zal dan nóg moeilijker worden om de kleurbalans goed te krijgen.

Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Gescheiden R, G en B opnames van de Maan vind ik al lastig om twee redenen. Ten eerste vind ik het lastig om een neutrale kleurbalans te krijgen en ten tweede zijn er vaak onderlinge afwijkingen in de stacks zichtbaar wat zich vertaalt in kleurrandjes in de samenstelling. Vaak valt dat dan wel weer te verhelpen met een extra luminance, maar OSC vind ik veel makkelijker en een mooier resultaat geven.

Tijdens zo'n dynamisch event als een zonsverduistering lijkt het me - voorzichtig uitdrukt - niet handig om gescheiden R, G en B opnames te maken. De omstandigheden veranderen zo snel dat je naar mijn idee veel beter een OSC camera kan nemen. Ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Je bevestigt mijn vermoedens helemaal Neo! Misschien ga ik toch maar ergens een ongemodde DSLR op de kop tikken...
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Hoi Wouter,

ik gebruik voor de planeten AutoStakkert en genereer daarmee de monochroom stacks voor R, G en B. Het samenvoegen doe ik vervolgens met Paint Shop Pro (functie Kanalen Combineren -> Combineren uit RGB). Soms moet je een van de lagen een pixel of twee opschuiven om hem goed te laten passen op de andere. Dit is eenvoudig te controleren door het contrast overdreven op te voeren, waarna je langs de randen van de planeten de kleurfouten ziet, welke meteen een indicatie zijn voor de richting waarin je moet schuiven. De luminance kan je vervolgens eventueel als een masker over de kleurenopname heen zetten (zelf gebruik ik geen luminance, heb er dus geen ervaring mee).

Voor de zon en maan gebruik ik alleen monochroom opnames. De zon fotografeer ik alleen door een Lunt en dat zou een knalrood H-alpha-beeld opleveren. De monochroom opname kleur ik in met PSP (functie Inkleuren met kleurtoon 23 en verzadiging 201). Daarna flink rommelen met de curven (kan ook eventueel eerst om zwakke protuberansen naar voren te halen) en afmaken met wat extra scherpte. Voor de maan gebruik ik alleen lum via monochroom filter, maar een rood filter kan ook en levert beter contrast (maar kost wat licht en dus iets langere sluitertijd nodig).

Voor mijn gerommel met het zonnestelsel, zie: http://www.dehilster.info/astronomy/solar_system.php

Ik ben nog volop aan het leren, dus wellicht dat er betere methoden zijn, hopelijk reageren anderen ook nog op jouw vraag.

met vriendelijke groet,
        Nicolās

Commentaar

Hoi Nicolās,

Dank voor de toelichting! Ik heb je foto's bekeken en zou dat toch nauwelijks gerommel willen noemen hoor! Ze zien er geweldig uit!!!

Ik ben nog even met mijn collega's aan het overleggen maar het ziet er toch naar uit dat ik tijdens de zonsverduistering een DSLR camera ga gebruiken. Maar jouw tips zullen vast van pas komen als ik na afloop in de achtertuin verder ga experimenteren.

Wouter

Commentaar

Hoi Wouter,

dank voor het compliment, ik doe m'n best er wat moois van te maken!
            Voor wat de camera betreft gaat ook hier de wet van behoud van ellende op: Fotografeer je in kleur, dan heb je een ADC nodig (atmospheric dispersion corrector). In monochroom is dit wat minder kritisch, al heeft ook dan een ADC nog wel voordelen, aangezien de R, G en B filters breedbandig zijn (zelf gebruik ik (nog) geen ADC).

Nicolās

Commentaar

Ja daar zeg je zowat: een ADC! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik vraag me af of die echt nodig is bij 400 mm brandpuntsafstand. Verder staan we op dik 2 km hoogte op het terrein van het La Silla observatorium maar de zonsverduistering zal bij lagenstand aan de hemel plaatsvinden. Hmmm...

Commentaar

Origineel geplaatst door InFINNity Deck Bekijk bericht
                Fotografeer je in kleur, dan heb je een ADC nodig (atmospheric dispersion corrector). In monochroom is dit wat minder kritisch, al heeft ook dan een ADC nog wel voordelen, aangezien de R, G en B filters breedbandig zijn (zelf gebruik ik (nog) geen ADC).
                Dit is niet juist. Het is net andersom. Als je in kleur fotografeert kun je het rode en blauwe kanaal verschuiven en precies op het groene kanaal leggen. Wat de ADC voor de opname doet doe je dan dus na de opname.
                Bij een monoopname vallen het rode en blauwe beeld niet op elkaar en er is geen mogelijkheid dat te corrigeren als de opname gemaakt is.
                je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Dat is correct als er een luminance opname over het hele spectrum wordt gemaakt. De opname wordt dan onscherp. Als er individuele R, G en B opnames gemaakt worden dan kunnen die beelden ook ten opzichte van elkaar verschoven worden. Dit is in elk geval nóg een argument voor het gebruik van een DSLR tijdens de komende zonsverduistering!

Commentaar

Hoi jbrosens,

Je schreef "Bij een monoopname vallen het rode en blauwe beeld niet op elkaar en er is geen mogelijkheid dat te corrigeren als de opname gemaakt is.".

Uiteraard gebruik ik een filterwiel bij mijn monochroom opnames (behalve bij de zon), waarna het verschuiven weer een peulenschil is. Echter, dit betekent dat het tijd kost om alle opnames te maken, iets dat bij een verduistering niet voorhanden is. Dus voor planeten is een monochroom camera best handig, maar voor een verduistering is kleur beter. Een ADC blijft aan te raden, vooral omdat de zon zo laag staat en het spectrum dus flink uiteen getrokken wordt.

Vraag rest dan: een DSLR of een kleuren astro-camera? Die eerste heeft als voordeel dat er geen pc nodig is voor de opnames, die tweede biedt wellicht meer mogelijkheden. Ik heb geen ervaring met DSLR's in astro, maar wellicht dat iemand anders dat verder kan toelichten.

Nicolās

Commentaar

Dank voor de nadere analyse Nicolās. Het wordt in mijn geval een DALR want die heb ik al. Verder koppel ik al mijn apparatuur aan mijn MacBook dus in dat opzicht maakt het verschil tussen DSLR en astro-camera niet uit.

Commentaar

Hier geeft de term monochrome enige verwarring. Mijn betoog heeft vooral betrekking op wat je beter zwart-wit fotografie kunt noemen. Een luminancie opname is zo'n zwart-wit opnamen omdat het het gehele spectrum betreft. Zo gauw je met filters gaat werken gaat het steeds mee op kleurenfotografie lijken.
                        Het probleem dat met verschillend filters werken meer tijd kost het ik opgelost door het bouwen van een 3 ccdwebcam (detail; http://www.astrojac.nl/astrojac/node/66).
                        je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Die eigenbouw camera is indrukwekkend Jac, petje af!

Nicolās

Commentaar

Werken...
                          X