Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deepsky fotografie

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deepsky fotografie

Dag allemaal, zoals iedereen wel opvalt is dat het naar/bij volle maan altijd helder is en ik ben benieuwd of er amateurs zijn die gewoon doorgaan met deepsky fotografie (Galaxies) en welke methode of filter gebruikt wordt om het licht van de maan te temmen. Ik hoor graag ervaringen.
    Mvg Peter

Met zo'n aanwezige maan ga ik pogingen doen om de kwaliteit van mijn foto's te verbeteren. Dus tweaken en testen van de opstelling/camera enz.
    De enige filter die nog uberhaupt iets kan laten zien zonder dat de maan roet in het eten gooit is een smalbandige H-alpha filter (max iets van 7nm wat ik begrijp). Geen enkele andere filter kan het maanlicht er echt helemaal uithalen, doordat alle kleuren in dit licht zijn vertegenwoordigd.

Dus lekker met je opstelling aan de gang. Kijken waar je evt nog wat winst kan halen ( ik ga zo met een andere flattener proberen of ik nog steeds een beeldfout heb links).
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
      Met zo'n aanwezige maan ga ik pogingen doen om de kwaliteit van mijn foto's te verbeteren. Dus tweaken en testen van de opstelling/camera enz.
      De enige filter die nog uberhaupt iets kan laten zien zonder dat de maan roet in het eten gooit is een smalbandige H-alpha filter (max iets van 7nm wat ik begrijp). Geen enkele andere filter kan het maanlicht er echt helemaal uithalen, doordat alle kleuren in dit licht zijn vertegenwoordigd.

Dus lekker met je opstelling aan de gang. Kijken waar je evt nog wat winst kan halen ( ik ga zo met een andere flattener proberen of ik nog steeds een beeldfout heb links).
      Heb je raad aangenomen en de set up staat buiten en ben bezig met de M 51.
      Mvg Peter

Commentaar

Met een H-alpha filter kan je gewoon doorgaan. Helaas is momenteel de Melkweg met alle nebulae grotendeels uit het zicht. Ik blijft ook minstens 30 a 40 graden weg van de Maan anders krijg ik ongelijke achtergrond. Mometeel bezig met een H-alpha opname van M81, M82.

Commentaar

Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht
          Met een H-alpha filter kan je gewoon doorgaan. Helaas is momenteel de Melkweg met alle nebulae grotendeels uit het zicht. Ik blijft ook minstens 30 a 40 graden weg van de Maan anders krijg ik ongelijke achtergrond. Mometeel bezig met een H-alpha opname van M81, M82.
          Met een lpr filter is het fotograferen met de aankomende volle maan toch prut , een en al donuts in de opnames dus ik zal dat ook een gaan proberen met een Ha filter.
          Mvg Peter

Commentaar

Die donuts komen doordat de kijker niet goed is scherpgesteld. Als je een filter in de lichtweg plaatst verandert het focuspunt vanwege de manier waarop de filters werken met interferentie dus moet je opnieuw scherpstellen. Dat zul je ook moeten doen als je een Ha filter gebruikt.

Mvg, Wouter
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
              Die donuts komen doordat de kijker niet goed is scherpgesteld. Als je een filter in de lichtweg plaatst verandert het focuspunt vanwege de manier waarop de filters werken met interferentie dus moet je opnieuw scherpstellen. Dat zul je ook moeten doen als je een Ha filter gebruikt.

Mvg, Wouter
              Beste Wouter,
              welke filter ook die er voor de camera aanwezig is dan wordt er scherp gesteld op de referentie ster .
              Mvg Peter

Commentaar

Bedoel je misschien donuts in de zin van interne reflecties?
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ah ja, interne reflecties. Daar had ik niet aan gedacht. Kun je anders een voorbeeldfoto plaatsen?
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Wouter en Neo,
                    Dit is de opname die ik gisteren maakte met een toch wel dominerende maan. 5 x 20 minuten met de Atik 450 mono en een Hutech LPR filter. Ziet er niet uit dus schrik niet.
                    Mvg Peter Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Messier 51 5 x 20 minuten 15 april.jpg views: 0 grootte: 2,24 MB id: 1413957

Commentaar

Dit zijn m.i. geen donuts maar stof op je sensorvenster en misschien op een ander element, niet ver van de sensor vandaan.

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                        Dit zijn m.i. geen donuts maar stof op je sensorvenster en misschien op een ander element, niet ver van de sensor vandaan.
                        Dank je , zijn het geen reflecties van bv een straatlantaarn die op een meter of 60 verderop staat.

Commentaar

Maak anders even een paar flats, dan zal je hetzelfde patroon terug zien.

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                            Maak anders even een paar flats, dan zal je hetzelfde patroon terug zien.
                            Neo en Wouter, vriendelijk bedankt en ik zal aan de schoonmaak gaan.
                            Mvg Peter

Commentaar

Sorry voor de vervuiling in het topic, maar je kaartte het probleem zelf aan ;-)
                              Het is handig als je tussendoor snel even een flat kan nemen en bekijken, dan zie je direct resultaat van je poetswerk en waar nog aandacht nodig is.
                              Succes met de voorjaarsschoonmaak!

Commentaar

Werken...
                              X