Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Workflow post-processing

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De effectieve brandpuntsafstand is 210mm. Na het lezen van het topic op CN heb ik dat gecheckt. Dus ik ga eerst trachten de 105mm te benaderen, als dat niet helpt de 71mm en vervolgens de collimatie nakijken.

In de eerste plaats gebruik ik de reducer/flattener als reducer om van f/10 naar f/6.3 te gaan. 2500 @f10 is me nog te moeilijk + ik heb me nog niet verdiept in guiding.

Allen, dank voor het meedenken.

Commentaar

Helaas pindakaas.
      Net op de pool afgesteld en dan trekt het dicht...
      Het zal voor een volgende keer zijn.

Commentaar

Die SCT focal reducers zijn zeer matig. De afstand is niet zo belangrijk. Dit heeft alleen invloed op de reduceer factor. Ik heb jaren met een LX200 met Celestron F/6,3 reducer en QHY8 camera gefotografeerd. De opnames hadden in de hoeken ongelijke optische vervorming. Verder is het beeldveld van de SCT krom zodat bij een grote sensor of de sterren in de randen of in het midden scherp zijn maar nooit beiden. Als laatste heb ik nog een CCDT67 reducer gekocht en een Skywatcher/Orion refractor field flattener. Resultaten voor beide waren teleurstellend.

Uiteindelijk een 65mm APO met ingebouwde field flattener gekocht en deze gaf verbazend scherpe opnames nog nooit eerder gezien. Later de grotere 100 mm APO met dezelfde bijzonder scherpe opname resultaten.

Mijn eindconclusie was dat SCT mooi zijn voor visueel gebruik en fotografisch en vrij kleine sensors (<=10mm) maar niet geschikt voor grote sensoren. Dan moet je echt een "astrograph" ontwerp kopen.

De LX200 wordt alleen af en toe nog voor visuele toepassingen gebruikt.

Zie:
        http://www.hnsky.org/LX200_imaging.htm

--Han

Commentaar

Werken...
        X