Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimeren, is dit goed genoeg?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Inderdaad, zo ver uit focus kan een gedecentreerde vangspiegel dit geven ook al zit je naar het comavrij voorwerp te kijken. En dan ga je ook bij "gewone" collimatie op een ster dichter bij focus concentrische ringen krijgen zonder coma, en dat is dan ook betrouwbaarder dan het beeld ver van focus.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik zie alleen ringen als ik vreselijk uit focus ben...
      Groet Hugo

Commentaar

Dan zie je net _geen_ ringen. Het is natuurlijk een kwestie van belichten en beeldschaal -- misschien moet je gaan barlowen.

Dit is ongeveer het beeld dat je wilt zien (minus het beetje sferische aberratie). Liefst nog iets dichter bij focus, maar bij baggerseeing is dat moeilijk (tenzij je gaat stacken alsof het een planeet is).

Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Volgende keer zal ik het nogmaals proberen, ik wil toch echt de resultaten van Goldfocus op de gewone manier kunen controleren..
          Ik kijk niet via een EP m,aar op een CCD camera, waarschijnlijk was de ster overbelicht.
          Groet Hugo

Commentaar

Origineel geplaatst door hugo52 Bekijk bericht
            Volgende keer zal ik het nogmaals proberen, ik wil toch echt de resultaten van Goldfocus op de gewone manier kunen controleren..
            Ik kijk niet via een EP m,aar op een CCD camera, waarschijnlijk was de ster overbelicht.
            Groet Hugo
            Het zou moeten kunnen toch. Het is elke keer een samenspel van exposure tijd, gain en focus. Een hoog gevoelige camera is wel behulpzaam want anders moet je te lang wachten tussen de subs in en zie je niet goed welke correcties je maakt (verlies je tussendoor het "fingerspitzen gefuhl" voor welke kant te compenseren).
            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Dit kon ik terugvinden, deze 2 waren na elkaar gemaakt met een focus die van scherp naar onscherp ging.
              Met Photoshop, levels was dit naar voren te halen.
              Het aantal ringen is beperkt.
              Is dit bruikbaar?, de collimatie lijkt goed?
              Groet hugo
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: col2.jpg views: 150 grootte: 12,2 KB id: 1407038

Commentaar

Ik zou daar nog niet zo happy van worden. Centrum lijkt naar "11 uur" verschoven.

Zie ook (nog eens?) - http://sweiller.free.fr/collimation.html

Misschien helpt dit - https://www.youtube.com/watch?v=8hbiUKWavV0 (of de volgende voor "het begrip" en de kleine issuetjes waar je op let / op kunt letten: https://youtu.be/lZ3IciEqHhg)?
                Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Jaa, ja, dat is een goeie:
                  https://www.youtube.com/watch?v=8hbiUKWavV0
                  Hierbij wordt duidelijk verteld dat de te onderzoeken ster in het midden moet zitten.
                  Bij mijn plaatje, zie bijlage is dat zeker niet zo.
                  Weer even wachten tot het weer het weer eens toelaat.
                  Groet Hugo
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: BlinkScreen5.jpg views: 155 grootte: 7,67 MB id: 1407043

Commentaar

Kijk, zo ziet het eruit met de Collimation mask van Goldfocus.
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: BlinkScreen6.jpg views: 141 grootte: 4,98 MB id: 1407045

Commentaar

Maar dan moet je de ster wel in midden van het beeldveld zetten, zoals de instructie ook luidt :-)

Buiten de centrale optische as is een perfect gecollimeerde telescoop per definitie altijd uit collimatie. Een goed Goldfocusser beeld buiten de centrale as betekent dus een niet goed gecollimeerde telescoop.

Buiten de optische as komen er dan nog andere beeldfouten erbij (coma, veldkromming, astigmatisme) waardoor -->heren en dames Dobson bezitters zonder volgplatform<-- groothoekoculairen dan ook compleet zinloos zijn bij planeetwaarnemingen, althans, het groothoek effect is zinloos.
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Jaa, ja, dat is een goeie:
                        https://www.youtube.com/watch?v=8hbiUKWavV0
                        Hierbij wordt duidelijk verteld dat de te onderzoeken ster in het midden moet zitten.
                        Bij mijn plaatje, zie bijlage is dat zeker niet zo.
                        Weer even wachten tot het weer het weer eens toelaat.
                        Groet Hugo
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: BlinkScreen5.jpg views: 155 grootte: 7,67 MB id: 1407043
                        Jouw plaatje is inderdaad op min of meer de goede afstand, maar overbelicht. Je ziet toch duidelijk coma, maar dat hoort zo buiten het midden. Alleen "wijst" de coma niet naar het midden van het beeldveld, wat betekent dat het comaloos voorwerp ook niet in het midden is.

Dus inderdaad: zo'n beeldje, maar dan met een barlow, minder belicht, en met de ster mooi in het midden van het beeldveld.

Commentaar

Ik heb het laatst nog even geprobeerd maar ik krijg geen duidelijke ringen als ik slechts een beetje uit focus ben.
                          Mogelijk is het begrip beetje vrij invulbaar.
                          Ik zag wel iets wat een beetje op het voorbeeld van Sixela leek maar het was zo enorm onstabliel dat ik er geen duidelijke conclusies aan kon verbinden.
                          Hierna nog eens gecontroleerd met Goldfocus, deze was ook een beetje onrustig maar de gemiddelde meting was goed.
                          Bijregelen heb ik niet gedaan.
                          Groet Hugo

Commentaar

Waarschijnlijk zie je ze wel (bij een klein beetje uit focus) als je dan de ster verwisseld in het midden, met een ster van een veel hogere magnitude ...

Commentaar

Ik heb het laatst nog even geprobeerd maar ik krijg geen duidelijke ringen als ik slechts een beetje uit focus ben.
                              Dat kan wijzen op slechte seeing of een lokale verstoring in de atmosfeer. Zelfs je eigen lichaamswarmte kan al storen.
                              Als je een stuk uit focus draait dan zie je doorgaans erg duidelijk of het livebeeld onrustig is door seeing en/of instabiele kijker (tube currents).
                              Kan je zelf deze zaken al onderscheiden?

In onder andere dit topic vind je wat voorbeelden van diffractieringen wanneer je wat uit focus bent.
                              En remember: voor collimatie altijd je sterbeeldje centraal in je beeldveld houden.
                              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ik gebruik altijd een warmtelint, mogelijk moet ik daar voorzichtiger mee zijn?

Commentaar

Werken...
                                X