Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onderweg naar een mosaic

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Onderweg naar een mosaic

Na de serene rust van narrow band opnames, wil ik ook eens een mosaic proberen.
    Met de ASI1600 en LRGB opnames leek me een beetje veel werk, dus de canon7D maar eens uit zijn tasje gehaald.
    Die had ik sinds zijn DAW mod niet meer gebruikt.

Eerst even een snelle M42 om te proberen.
    Een kwartiertje belicht. 90x10s op iso500
    Ja hij doet het!

Click image for larger version

Name:	M42_7D_nodarks_clone_small.jpg
Views:	1
Size:	442.4 KB
ID:	1400018

IC1396 de olifant nog eens in OSC kleuren.
    Wat een verschil met de NB opname.
    90x5min ISO3200
    lights-darks-flats-bias

Name:	ElephantTrunk_NB_FlatsV2.jpg
Size:	401.6 KB
ID:	1400019Click image for larger version

Name:	Elephant_7D_S.jpg
Size:	917.6 KB
ID:	1400020

En dan is dus M31 aan de beurt. In 4 panelen.
    4 panels van 60x1min subs op iso 800
    Bias en flats. Geen darks.
    Aan elkaar gebreid in PixInsight.
    Er zitten nog een aantal artefacten in, maar het is een begin.
    Wel een hoop gepruts hoor . . . .

Name:	M31_Mosaic_7D_Flats_Small.jpg
Size:	1.05 MB
ID:	1400021

Arie
    Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

Prachtige RGB slurf!

Ook een mooi begin van de mozaÔek, de kleuren komen heel natuurlijk over. Ga je nog meer data bijschieten?

Ik ben ook aan een mozaiek bezig en had hetzelfde probleem met de donkere artefacten rond heldere sterren. Gelukkig is er een eenvoudige oplossing: je moet gewoon de problematische sterren aan de rand van elk paneel verwijderen met de CloneStamp tool (in PixInsight).

Click image for larger version  Name:	MergeMosaicDemo.jpg Views:	1 Size:	349.8 KB ID:	1400056

Daarnaast kunnen gradiŽnten van lichtvervuiling ook nog roet in het eten strooien, dus daarom doe ik meestal een DBE correctie voor staralign en GMM. Met M31 zal het plaatsen van DBE sample points wel moeilijker zijn, omdat het object zo groot is.
    TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Dank je wel voor het commentaar en advies.
      Dat gaan we zeker zo proberen.
      Het is inderdaad wel bedoeling om meer data toe te voegen.
      Maar mijn harde schijf loopt met deze methodiek en camera wel aardig snel vol!
      1 Foto groeit uit tot 230MB. En dat 90x..... Ik gebruik SGP voor de acquisitie en laat daar de foto's als single FITS opslaan.
      Er wordt dan niets in de camera opgeslagen.
      Dan heb ik het nog niet over PI waar voor het kalibreren, de-bayeren en registreren 3 aparte directories worden aangemaakt die 4GB in beslag nemen.
      De 128GB SSD in mijn NUC pc'tje is al een paar keer overgelopen. Bijv bij het maken van 200 Bias opnames.
      Ik zal wel iets niet slim doen.
      Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

Comment

Die ziet er super uit, mooi man, op welke lokatie zijn de foto's gemaakt?
        Groet Hugo

Comment

Bij mij thuis in de Drentsche paardenwei.

Comment

Originally posted by ABakx View Post
            1 Foto groeit uit tot 230MB. En dat 90x..... Ik gebruik SGP voor de acquisitie en laat daar de foto's als single FITS opslaan.
            Er wordt dan niets in de camera opgeslagen.
            Dan heb ik het nog niet over PI waar voor het kalibreren, de-bayeren en registreren 3 aparte directories worden aangemaakt die 4GB in beslag nemen.
            De 128GB SSD in mijn NUC pc'tje is al een paar keer overgelopen. Bijv bij het maken van 200 Bias opnames.
            Ik zal wel iets niet slim doen.
            Ik snap niet goed hoe 1 sub 230 megabyte in beslag neemt. De Canon 7D heeft 5184 * 3456 = 17.9 Mpix, een ruwe .FIT sub is dus normaal 17.9Mpix * 16 bit/pix = 286 Mbit = 36 Mbyte/sub. Na debayering krijg je 17.9Mpix * 16 bit/channel * 3 channels = 859 Mbit = 107 Mbyte/sub.

Comment

Dit is van een andere sessie.

Een light in fits format is 34.3 MB

na het calibreren is dit 68.7 MB
              na het debayeren is het 206 MB (zie plaatje)
              en na het registreren istie nog steeds 206MB

Dat is 42.2 Gig samen voor 90 subs in de 3 verschillende mappen. De lights niet eens meegerekend.

Name:	Filesize.jpg
Size:	55.2 KB
ID:	1400190

Het mosaic van M31 is 702 MB groot. Elk panel is 206 MB

Dan gaat het hard.

Dus tijdig de boel opschonen.

Comment

Nu ben ik mee

Zelf hou ik enkel de volgende files bij op m'n harde schijf om ruimte te beperken:
                - ruwe light frames
                - master kalibratie frames
                - finale stacks

Alle andere pre-processing bestanden zet ik in een tijdelijke folder die na elke sessie leeggemaakt wordt. Je kan deze bestanden namelijk altijd opnieuw genereren met de ruwe lights en master kalibratie frames.

P.s.: ik heb sinds de aankoop van mijn ASI1600 camera in Mei 2017 ongeveer 180Gb data verzameld. Ik hou deze bij op een mechanisch harde schijf, en gebruik mijn 120 GB SSD enkel voor het bewerken.

Comment

Deze maakte ik via de Jpeg-route met Microsoft's ICE programma.
                  Toch niet verkeerd zo. En heel simpel in gebruik.
                  Kan nog altijd beter natuurlijk.

Arie

Click image for larger version  Name:	Mosaic1_stitch_DBE-2.jpg Views:	1 Size:	7.18 MB ID:	1400284

Comment

Working...
                  X