Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een mozaiek gelijktrekken in PI? (M33 - Grandpré + Morvan)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Een mozaiek gelijktrekken in PI? (M33 - Grandpré + Morvan)

Ik heb voor het eerst data verzameld van hetzelfde object over meerdere nachten. Nu wil ik die combineren, maar ik krijg een duidelijke rand te zien in mijn finale integratie.

Met wat geluk kan ik wel de lijn wegcroppen, maar dan wordt het object enorm groot en dat doet wat af aan de compositie.

Hoe voorkom ik dat ik die stacking randen blijf krijgen? Of hoe krijg ik deze weg zonder in de rest van het beeld aan kwaliteit in te boeten?

Momenteel zit ik aan 80x5 minuten - lijkt me meer dan voldoende - hieronder alvast een ruwe bewerking, maar wel gecropt.

Click image for larger version

Name:	M33 raw stretch .jpg
Views:	1
Size:	1.07 MB
ID:	1396436
    Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: AVX, NEQ-6 pro, IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Nou, nou...dat is ene klepper, zeg (om n,og te zwijgen van de ronde sterren in focus aan de rand). Die 127mm refractor moet van jou nogal werken...slavendrijver.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Inderdaad bijzonder mooie foto!

Komen die randen niet van niet-exacte herframing waardoor het midden wel en de randen niet de volledige belichting krijgen?
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Ik vind 'm nogal korrelig - waarschijnlijk omdat hij zo gecropt is.
        Voor 400 minuten dacht ik er eerlijk gezegd wel meer uit te krijgen

Een niet gecropt beeldje - maar ook niet bewerkt, enkel gestretched om de randen te tonen:
        Click image for larger version

Name:	integration RAW TEST.jpg
Views:	1
Size:	1.03 MB
ID:	1396442
        Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: AVX, NEQ-6 pro, IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Kijk eens bij Mabula's APP.

Link met voorbeeld: klik
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Comment

Pixinsight moet dergelijke randen zonder problemen weg kunnen halen.
            Kijk bijvoorbeeld hier voor een (extended) tutorial:

Kijk anders even hier:
            https://www.astroforum.nl/forum/astr...-in-pixinsight

Met name post 11 en 16. Dit is naar mijn mening de beste en makkelijkste manier.
            Probeer vooral niet om de edges van al je losse frames perfect te krijgen: want de realiteit is nu eenmaal dat sommige panels anders belicht worden, en dat goeie flats soms wel en soms niet beschikbaar zijn: en in 2018 is er gewoon software die dit uitstekend voor je opknapt. Geen zorgen maken dus om vignettering of curvature of edge glow of wat dan ook: als je de plaat kan platesolven, kan je er een keurig mozaiek van maken tenzij het echt een zooitje is.

platesolve + Mosaicbycoordinates + staralignment

(en ja: APP is superieur met mozaieken maar PI is ook geen kinderachtig programma en moet zo'n 2 of 4 panel met 1 hand op z'n rug seamless kunnen realiseren)
            Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Ik sluit me aan bij Daniel, het is zeker mogelijk om dit in PI voor elkaar te krijgen.

Alternatieve methode:
              - Stack de data van elke sessie apart
              - Verwijder de gradiënt in elke stack met DBE/ABE
              - StarAlignment met Register/Union - Mosaic en Frame adaptation
              - GradientMergeMosaic
              TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
              Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Working...
              X