Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mozaiek in Pixinsight

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mozaiek in Pixinsight

Hoi allemaal, ik ben bezig met eerste stapjes mozaiek. Lukt uiteindelijk wel hoor in Pixinsight, eindresultaat niks te klagen, maar mensenkinderen wat een gedoe. Ik volg de tutorial van lightvortexastronomy:

http://www.lightvortexastronomy.com/...-a-mosaic.html

Het komt er in het kort op neer dat je eerst een soort tijdelijk rough mozaiek maakt van je frames [staralignment], vervolgens je losse frames weer op dat mozaiek gaat laten staralignen [staralignment], en dan die afzonderlijke gealignde frames weer gaat samenvoegen tot 1 mozaiek [gradientmergemosaic]. Je hebt een hoop intermediate files en een hoop foto's die je dan weer wel en dan weer niet moet opslaan en een hoop views etc, en als je ergens een stap vergeet (stackrandje weghalen) moet je het hele gedonder weer opnieuw beginnen.

Ik had wel eens vaker gehoord dat het omslachtig was in PI maar is er iemand die een snellere manier weet? ;-)

Een van de grootste ergernissen vind ik is dat je in die tweede stap bijna iedere keer een error tegenkomt namelijk dat de frames niet exact evengroot zijn. Om wat voor reden dan ook is het rechterpanel altijd 1 pixel breder of smaller dan het linkerframe en (6217 ipv 6216 pixels) en dat moet je dan weer handmatig tussendoor met resample gaan oplossen - waarbij ik dan maar hoop dat de zorgvuldige gealignde boel dan niet weer 1 pixel verschuift over het hele beeld: ik wil helemaal niet resamplen tussendoor.

Valt me eigenlijk goed tegen van PI! Samen met het feit dat de interface bijna niet customiseerbaar is en dat ergerlijke toepassen van een autostretch door een screentransfer naar een histogramwindow te slepen (wie dat ooit bedacht heeft...) zit ik wel te denken om PI te vervangen door APP. Wel een beetje zonde van een van de duurste astro-processing-suites ter wereld die expliciet mozaieken maken tot functionaliteit heeft.

Op deze manier zijn 4 / 6 / 8 / 10 panel mozaieken niet bepaald iets om naar uit te kijken, brrr! Zeker omdat het met narrowband ook nog eens om 3 of 4 kanalen gaat. Ik zit urenlang handmatig die panels te resizen en te alignen - dat moet toch beter kunnen!
    Last edited by Daniel Beetsma; 12-06-18, 09:20.
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Han Klein (HNSKY.org) heeft een stacking programma geschreven ASTAP. Daarmee moet je in een keer een mosaic kunnen bouwen.

Op een van Chuck's youtube filmpjes laat ie een kort door de bocht oplossing zien.
    Daar gebruikt hij een gratis Microsoft progje, bedoeld voor panorama's, om een aantal jpg's aan elkaar te rijgen.

Niet ideaal maar 't is wat . . .
    Arie
    Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

Comment

Dat heb ik geinstalleerd staan maar was ik straal vergeten. Ik ga dat zeer zeker een kans geven! Kort door de bocht - nee, daar hebben we geen 40 uur data voor verzameld ;-)
      Bedankt voor de reminder!
      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Registar doet ook nog altijd wonderen, maar met APP behaal je zonder twijfel in een paar klikken het allerbeste resultaat.
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Dat heb ik uit meer monden gehoord, Maurice ;-) Jij hebt dus dezelfde ervaring. Nou dan is dat the way to go voor mozaieken en staat dus vanaf nu op mijn verlanglijstje ;-)
          Jammer dat dat verlanglijstje altijd drie of vier getallen lang is en telkens aangroeit ;P

Comment

Hallo Daniel,

Als je een FITS file setje ter beschikking kan stellen, dan wil ik best daarmee experimenteren (met ASTAP). Afgelopen dagen toevallig geexperimenteerd met mijn eigen mosaic. Een probleem is om de naden wat betreft achtergrond gelijk te krijgen. Voor ASTAP werkt het beste om eerst de tegels te stapelen met het snelle star alignment, de randen er af te snijden met de FITS crop functie (of nog simpeler met oversize -100 pixels) en dan pas het mosaic astrometrisch (automatisch, probleemloos) te laten bouwen. Bij mijn mosaic is er nu nauwelijk tot geen verschill te zien in de tegels van het mosaic.

Het mosaic kan ook in een keer gebouwd worden zonder handmatig iets te doen maar dan zijn de resultaten iets minder. Wel genoeg oversize instellen om een groot genoeg werkblad/file te hebben.

Het enigste probleem kunnen eventuele sterke optische vervormingen zijn, maar die zie ik bij mijn telescoop niet.
            Last edited by Han.K; 19-06-18, 07:27.

Comment

Misschien zitten hier nog nieuwe ideeen tussen

https://youtu.be/mY03X7Nl3qU
              Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Ja best interessant hoe het in PI gedaan wordt. Bevestigd dat croppen van de tegels nodig is. Alleen er zijn honderd of meer muisklikken voor nodig (elke 5 seconden?). Dat is een redelijke hoge drempel.

Wie heeft een mosaic test set beschikbaar?

Comment

Han, ik heb die data wel voor je, moet even een momentje vanaf thuis vinden om de boel te uploaden. Heb je een server of zal ik wetransfer gebruiken?

Overigens kwam ik deze tip nog tegen op cloudynights:
                  "David's method is good but it has been simplified with the introduction of the MosaicByCoordinates script. solve each of your panes with ImageSolver and save them to disk, then run MosaicByCoordinates and finally use GradientsMergeMosaic to merge the panes together."

Het daadwerkelijke stitchen schijnt dus binnen Pixinsight het beste door GradientsMergeMosaic te gebeuren, maar dat script vereist dat de panels al helemaal gealigned zijn. MosaicByCoordinates lijkt zo op het eerste gezicht een stuk gebruikersvriendelijk dan de Staralignment tool.

Comment

Daniel,

Kan je het ergens in het web wegzetten? Best met een tijdelijk email adres anders krijgen we nog meer spam.

De PI interface is niet voor mij. Ik hoop met ASTAP een redelijk resultaat te bieden met een eenvoudige bediening. Het oefenmateriaal leidt vaak tot nieuwe verbeteringen. De volgende versie heeft een drizzle routine.

Comment

Prima Han - ik heb een vrij goede plek momenteel voor online raw astro storage waar ik eigenlijk heel makkelijk een temp share voor je kon aanmaken. Details in PM! Het is altijd een prettig idee om bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van mooie nieuwe software

Ik kan overigens bevestigen dat MosaicByCoordinates op de eerste poging vlekkeloos zijn werk heeft gedaan. Platesolven, en dan knalt deze tool er met de standaardinstellingen binnen een halve minuut twee keurig _registered versies van je file uit die ik nu ga gradient-merge-mosaieken. Voordelen ten opzichte van star alignment: 1] De canvas size is volledig identiek 2] je kunt zoveel panelen erin gooien als je wilt 3] platesolving: it just makes sense.
                      Last edited by Daniel Beetsma; 20-06-18, 00:32.

Comment

Alignment is met plate solving probleemloos. Waar ik met ASTAP nu tegen aanloop is het gelijkmaken van de tegels. Doordat NGC7000 overal in de opname aanwezig is het niet mogelijk om de hemelachtergrond bepalen. Het enigste wat gaat werken is van de overlap het gemiddelde verschil te bepalen en met deze waarde de hele bijgevoegde tegel te compenseren. De routine moet aangepast worden dus het is een goede test. Verder zijn je SIII en NII opnames in binx2 gemaakt. Verder het SII signaal is zwak en er is geen tweede SII serie dus ik kan alleen de linkertegel kleuren. Welke kleuren palette had je in gedachte?

Han

Eerste probeersels:

Click image for larger version  Name:	ha result.jpg Views:	1 Size:	841.6 KB ID:	1383298

Hubble palette:
                        Click image for larger version  Name:	hubble palette.jpg Views:	1 Size:	517.3 KB ID:	1383299

Comment

Mooi dat je er wat aan hebt! SII zou ik voorlopig even negeren, die data is incompleet en te zwak- ik heb alleen een paar shots van het rechterframe (op 1x1 bin). Alle NII data is op 1x1 bin geschoten en die kan je als vervanger voor SII gebruiken.

Ha: 1x1 bin compleet, ca 8 uur per paneel
                          NII: 1x1 bin compleet, ca 4 uur per paneel
                          OIII: 2x2 bin compleet, ca 4 uur per paneel
                          SII: hooguit een paar experimentele shots, in principe niet gebruiken

De OIII moet dus 2x gedrizzled worden en kan dan heel goed gestacked worden met Ha en NII.

Als uitgangspunt voor een bewerking pak ik Ha = groen, NII = rood, OIII = blauw.

De alignment van de Ha data ziet er uitstekend uit! Nu inderdaad nog stap 2: een seamless overgang met alleen het verschil in ruis als tell-tale. Ik zou het je niet nadoen, succes ermee!

Comment

De nieuwe routine is in de testfase en doet het veel beter. Alleen onderaan is er een klein verschil. Dit is het gevolg van een gradient. Hoe zit dit er uit vergeleken met het resultaat van PI?

Click image for larger version

Name:	second mosaic resized.jpg
Views:	1
Size:	885.0 KB
ID:	1383348

Naad in volle resolutie:

Click image for larger version

Name:	second mosaic naad.jpg
Views:	1
Size:	1.23 MB
ID:	1383349

Comment

Keurig Han, keurig, dat is een enorme verbetering. In PI zijn de naden zo goed als onzichtbaar in het beste geval, inclusief de 'hoeken' die er onderin en bovenin ingrijpen. Ik heb de files boven staan, zal de screenshots eens delen vanavond als ik mijn handen vrij heb.

Alleen de NII draait de mist in!

Comment

Working...
                              X