Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bij inzoomen onscherpte, waar ligt dat aan?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dank allen voor de reacties.

Wat ik er tot nu toe van snap (zal meer van gaan snappen, maar zal wat langer duren) is dat mijn opstelling al in de "ideale" range zit voor wat betreft verhouding sensor/telescoop/see´ng in Nederland. Mooi, hoef ik mij daar niet meer druk om te maken.

Verbeteren van de collimatie, focussering en guiding is dus datgene waar ik mij het beste op kan focussen (pun intended) om mijn lights beter te krijgen. Ook coma-corrector goed nakijken (nieuwe corrector eerstvolgende aanschaf?). Maar als je gaat pixelpeeping dan zal er altijd wel een onscherpte komen.

Zal dit verhaal hierboven nog wel een paar keer door moeten lezen om helemaal te begrijpen, maar het verteld mij in ieder geval meer dan ik tot nu toe kon vinden. Dank!
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Originally posted by ArnoM View Post
      Dank allen voor de reacties.

Wat ik er tot nu toe van snap (zal meer van gaan snappen, maar zal wat langer duren) is dat mijn opstelling al in de "ideale" range zit
      Yes! En als je met hogere focal length gaat klooien zullen de sterren meer heen en weer lijken te bewegen door de seeing en dan zijn grotere pixels beter, omdat je die fijne resolutie door die seeing toch niet haalt en dan kan je beter gevoelige pixels gebruiken - dat is eigenlijk het hele eieren eten.

Verbeteren van de collimatie, focussering en guiding is dus datgene waar ik mij het beste op kan focussen (pun intended) om mijn lights beter te krijgen. Ook coma-corrector goed nakijken (nieuwe corrector eerstvolgende aanschaf?).
      Dat lijkt me een supergoed idee! Dit is de meest voor de hand liggende optie: https://www.teleskop-express.de/shop...ons-ab-f4.html
      Als je duurder gaat (paracorr of asacorr van 650 tot 850 euro) is het vast beter maar nauwelijks meer te zien - als je goedkoper gaat merk je dat direct in opgezwollener sterren (vooral hoe lager je f/waarde zoals bij f4, f/5 gaat nog wel), en in een minder 'genereuze' correctie. Deze corrector zorgt ervoor dat je systeem wel wat kan hebben qua foutjes in tilt en collimatie, breed gecorrigeerd veld. Ik hoor eenzelfde goede verhalen over de minder bekende, wat was het, 'Harry Rutten ES comacorrector' of iets dergelijks. Sixela weet daar dacht ik meer van. Maar met de GPU aplanatic (van TS of van Skywatcher, identiek apparaat) zit je in ieder geval goed. Let bij aanschaf wel even op of je in focus kunt komen en of het allemaal past qua backfocus.[/QUOTE]

Fijn dat je er wat aan hebt en zo leren we er allemaal weer wat bij
      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Die ES HR corrector is inderdaad degene waar ik naar zit te kijken (op advies van Sixela tijdens Grandpre afgelopen lente), aangezien deze als het goed is het focuspunt naar achter legt.
        Deze corrector levert dan voor mij 3 voordelen: minder grote sterren, betere correctie en als slagroom op de taart: focusbuis zit niet meer in de lichtweg, waardoor de sterren geen hapjes meer missen.
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Working...
        X