Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat wordt bedoeld met "ik debayer..."

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wat wordt bedoeld met "ik debayer..."

Even een noob-vraag waar ik al een tijd mee rondloop en ondanks dat ik veel informatie haal van de gevorderde pro's hier, ben ik er nog steeds niet achter gekomen wat er nu precies bedoeld en gedaan wordt.

Met een full-color camera (maakt niet uit of het een cmos/ccd camera is of een dslr), ik zie bijna altijd "debayerd in..." en dan 1 van de vele bewerkingsprogramma's. En ik snap het niet.
    Ik weet dat een kleurensensor eigenlijk een monochroom sensor is, waarvoor een bayermasker is geplaatst. Deze zorgt ervoor dat de pixel die daaronder zit enkel die kleur zal registreren. Met alle kleuren bij elkaar krijg je een kleurenfoto/film.

Wat gebeurd er dan in de bewerkingsfase tijdens het debayeren? De kleurinformatie zit toch al in die foto en hoeft toch niet op de juiste plek gezet te worden of iets anders?

Wie kan deze (niet helemaal maar toch af en toe heel erge) beginner helpen met deze vraag?

Alvast heel erg bedankt.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Als je het Bayer filterpatroon weet, weet je dat een pixel rood, groen of blauw is. Maar er zijn veel meer kleuren dan rood, groen en blauw. En er zijn verschillende tinten van die kleuren. Door de kleurinfo van de pixels rond een pixel mee in acht te nemen, kan een betere benadering van de echte kleur van de pixel bepaald worden. Dat is heel kort door de bocht wat debayeren inhoudt.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Dus ipv dat op de foto's ieder pixel zijn oorspronkelijke kleur heeft (Rood, Groen, Blauw) gaat de software ervoor zorgen dat regio's de kleur krijgt die de waarde van een groep pixels zou maken. Dus komen geel, roze, bruin, enz en alle tussenliggende beter tot zijn recht. Hierdoor worden de kleuren natuurgetrouwer overgebracht.

Ok. Is er iemand die met voorbeelden het verschil tussen 2 beelden met en zonder debayer kan laten zien? Ben wel benieuwd hoeveel verschil er daadwerkelijk tussen de plaatjes dan zit. Ik weet dat met nabewerken vaak "in de marges" gewerkt wordt en dat het ieder voor zich is met wat hij mooi vindt.

Het theoretische maakt wel wat meer duidelijk. Dank
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Nee, zo werkt het niet helemaal.

Op een niet gedebayerde opname heeft iedere pixel een grijstint, laten we voor het gemak even doen alsof je een 3bits camera hebt, met maar twee (rgb) pixels. Dan zal je foto er ongeveer zo uit zien:
        2 | 3 | 1 | 4
        3 | 2 | 4 | 4

Huh? Twee pixels, en 8 cijfers?

Ja, want na het debayeren vertel je de software dat dit eigenlijk twee clusters zijn van vier ‘subpixels’:
        R G || R G
        G B || G B

Op je sensor zit een bayer-filter, dat maakt dat op de linksbovenhoek van iedere pixel alleen rood licht valt, op de rechtsonderhoek alleen blauw licht, en op de andere twee hoeken groen licht (meestal; sommige camera’s hebben een andere bayer matrix)

Bij het debayeren maak je daar twee rgb-pixels van, die elk de (r,g,b)-waarde hebben:
        (2,3,2) | (1,4,4)
        Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

petelaa geeft een heel mooi voorbeeld, en om helemaal compleet te zijn wil ik nog even aangeven dat het in een DSLR eigenlijk nog een beetje anders gaat.

Er zijn namelijk verschillende manieren om te debayeren.

De methode hierboven heet 'superpixel mode': 4 bayer pixels worden gecombineerd tot 1 RGB pixel.
          De camera in dit voorbeeld heeft een resolutie van 8 pixels, maar de gedebayerde foto heeft slechts 2 pixels.

Superpixel modus halveert de horizontale en verticale resolutie van een sensor.
          Als je een 16 megapixel foto debayert met het superpixel algoritme, krijg je een 4 megapixel RGB foto.

Maar als je een 16 megapixel DSLR koopt, wil je natuurlijk ook 16 megapixel foto's.
          De firmware in je DSLR gebruikt een andere debayer methode, waardoor er vanuit de RAW data een kleurenfoto (.jpg) ontstaat met dezelfde resolutie.

Een 16 megapixel sensor heeft wegens het Bayer masker
          - 4 miljoen rode pixels
          - 8 miljoen groene pixels
          - 4 miljoen blauwe pixels.

Een 16 megapixel RGB foto bestaat echter uit
          - 16 miljoen rode pixels
          - 16 miljoen groene pixels
          - 16 miljoen blauwe pixels

Om de ontbrekende pixelwaarden te bekomen is er interpolatie nodig.

Meestal wordt hiervoor de VNG methode (variable number of gradients), of een variatie hierop gebruikt.

Op de website van PixInsight staan er enkele nuttige illustraties van de verschillende debayer methodes:
          https://pixinsight.com/doc/tools/Debayer/Debayer.html
          Last edited by cyber; 29-05-18, 09:57.
          TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Working...
          X