Announcement

Collapse
No announcement yet.

WIP: BAMBI Sluiernevel nog niet naadloos ontsluierd

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• WIP: BAMBI Sluiernevel nog niet naadloos ontsluierd

Zo, terug van vakantie. En meteen een adviesvraag.

Ik heb op vakantie met een TS 90mm f/6 refractor icm een 2,5" 0,78 reducer/flattener en een full frame Canon 6D DSLR opnames gemaakt van Bambi's. Lekker widefield. En...(nu komt het) uiteraard de DSLR overdag losgeschroefd voor de vakantiefoto's.

1. Onvermijdelijk heb je dan dat de twee reeksen subs ten opzichte van elkaar verschoven en geroteerd zijn.

2. En ook: aan de randen van de grote sensor zie je dat de corrector het niet helemaal trekt (of dat de sensor een beetje scheef staat), en dat de sterren on- rond zijn

3. Heeee... ik zie sterkleuren....resultaat van een masked stretch in Pixinsight. Ik heb er verder niets voor hoeven te doen!

Uitdaging nr 2: lang leve de crop.

Uitdaging 1: Wat ik nu heel ruig heb gedaan is alle subs van de twee avonden op 1 hoop gegooid, alles in Pixinsight gecalibreerd, geregistreerd (ge-aligned), met een ruige DBE (dus ijkpunten niet goed geplaatst) het object van de achtergrond losgeweekt, en KLABAM: masked stretch eroverheen. Nog niets aan kleurcorrectie, witbalans, verdere gradientwegwerking gedaan, enz enz.

Wat je krijgt is dat de grenzen van de beide subreeksen over die twee avonden extreem goed zichtbaar zijn. Feitelijk zal ik per subreeks gaan calibreren en registreren en die twee eindresultaten wederom registreren.

Maar...hoe werk je (in photoshop en Pixinsight in godesnaam de naden weg, wat zijn tips voor de workflow?

Click image for larger version  Name:	integration_DBE.jpg Views:	1 Size:	3.29 MB ID:	1347251
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar van wat ik er over gelezen heb is APP onovertroffen als het gaat om het naadloos samenvoegen van overlappende opnames.

Comment

Neo, klopt, heb ik gelezen, dank. Maar wat ik geleerd heb is dat het eindeloos hoppen en shoppen van equipment en software voor mij niet adequaat is....eerst de basics onder de knie krijgen met de bestaande tools!

Comment

Ik zou in dit geval 2 stacks maken, die als lagen over elkaar heen leggen in Photoshop om vervolgens de naden te vervagen. Ik doe het graag een keer voor op Sterrenwacht Rijswijk. Voordoen gaat sneller dan proberen uit te leggen in tekst.

Comment

Ah.. leuk. Capice. Ik ga zelf ook even aan de gang, en deel mijn gestuntel hiero. Op z'n minst heeft dat hoge amusementswaarde.

Comment

Originally posted by dieseltijger View Post
            Neo, klopt, heb ik gelezen, dank. Maar wat ik geleerd heb is dat het eindeloos hoppen en shoppen van equipment en software voor mij niet adequaat is....eerst de basics onder de knie krijgen met de bestaande tools!
            Eindeloos de basics onder de knie krijgen met bestaande tools versus het in 1 keer goed voor elkaar hebben met APP. dat is waar je nu voor kiest dan.
            Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
            Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Comment

De snelste maar ook meest lompe manier is om stomweg met een clonestamp te werken: stel de stackrand loopt verticaal, dan 'steel' je een kolom rechts ervan en plakt die er gewoon overheen. Je verhaspelt je sterbeeld ter plekke maar als het toch geen dso's raakt is het bijna onzichtbaar. Ik doe dat wel eens als ik geen flats heb en dustmotes wil wegwerken. Uiteraard is dit vloeken in de kerk voor sommigen. Ik sluit me bij de anderen aan dat ASTRO pixel processor haast ontworpen lijkt voor het glad trekken van de meest onmogelijke moza´eken - waar jouw situatie ook een voorbeeld van is. Ik heb daar zelf overigens nog geen ervaring mee.

Een andere manier is om in Photoshop selecties te maken van de lichtere stackranden en met de juiste feather instelling deze te darkenen met curves.

De stackranden gewoon wegcroppen is nog sneller ;-)

Comment

Misschien een domme vraag: zou GRADIENT X TERMINATOR helpen? Ik gebruik het als een PLUGG INN bij PS 5, dan krijg je ook een egaal beeld. Misschien heb ik het mis, maar je weet nooit. Alle beetjes helpen. Misschien heb je er wat aan, het is maar een hint. Ik hoop dat je het waardeert. Succes verder.

Comment

Working...
                X