Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe krijg ik meer kleuren in de sterren?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe krijg ik meer kleuren in de sterren?

Ik krijg vaak te lezen bij het posten van mijn opnamen dat de sterren te weinig kleur hebben. Hoe pak ik dit aan en is er een bewerkingstechniek die het mij wat kan vergemakkelijken. Met dank voor jullie suggesties en aanbevelingen, stel ik zeer op prijs, bedankt alvast.

- Masker maken om achtergrond te beschermen (ColorExtract, HSI kiezen en dan I kanaal afsplitsen). Deze extreem stretchen en als masker aanbrengen op je photo.
    - dan met ColorSaturatie blijven stretchen op geel/oranje en blauw/cyan.
    T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
    C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Comment

Rigel: In mijn recente ervaring:

1) Genoeg belichten zodat je niet veel hoeft te stretchen - zodat je geen uitgebeten resultaat (met name bij de sterren) krijgt.

2) Probeer in Pixinsight eens de masked stretch methode. Dat gaat automatisch, je hoeft geen stermaskers te maken. Je merkt dat de sterren niet uitbijten

3) En na 6 jaar klunzen van mijn kant...kom ik erachter dat de grootheden op het vlak van astrofotografie gelijk hebben: Veeeeeel data. Je hebt dan geen stermaskers of andere kunstgrepen nodig. De sterkleuren komen vanzelf
      "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
      Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Nou Erik, bedankt voor je adviezen. Ik zal ze opvolgen, alle hulp is welkom uiteraard.

Comment

Nu ja, wat mij verraste....je hoeft er eigenlijk niets voor te doen.

Comment

Ik heb in PI de tool gevonden maar welke schuifjes moet je gebruiken? Ik kreeg een overbelicht beeld wat nergens op sloeg. Misschien weet jij dat. Bedankt voor het advies.

Comment

Rigel4,

1. je zorgt er voor dat het beeld eerst gestacked is en dat het object via DBE naar voren is getrokken/gradienten zijn weggepoetst

2. Van de schuifjes blijf je lekker af - je moet evenwel eerst een preview hebben gedefinieerd waarin alleen de achtergrond is geselecteerd.

3. Mogelijk heb je een screentransform op het scherm geactiveerd of die radioactive blokjes aangeklikt. Wat je dan ziet is het niet-lineaire beeld, wat je dus weer opnieuw gaat stretchen. Zorg er dus eerst voor dat het beeld wat je ziet lineair is.

Comment

Kunstgrepen zijn mooi, maar ik denk dat veel data de beste oplossing is. Net zoals Marco Verstraaten schreef ooit in zijn topic de belt van Orion: beter een mooie opname dan 10 slechte. Hij heeft gelijk. Ik ga gewoon meer opnamen maken en sla ze op in FITS bestand en via DSS verder bewerken. Dark frames en Flat opnamen maak ik apart. Patrick Duis heeft mij uitgelegd hoe DSS precies werkt met bestanden. Ik heb zo leuke resultaten behaald vorig jaar eind november met mijn Epsilon 180 ED en de DSLR camera de Canon 6 D. Ga ik weer herhalen als het wat kouder wordt. dan wordt de DSLR ook niet zo warm en dat scheelt ruis. Nu met die warmte heeft dat geen zin. Een CCD die gekoeld is heeft daar geen last van. ZWO heeft ook een 1600 versie die gekoeld is maar ik heb vernomen dat de koeling niet constant is en dat bescherming nodig is voor de camera om het vocht van de chip te houden, dit werd mij verteld door TS in Duitsland. Omdat ZWO een CMOS chip bevat heeft het aanschaffen ervan geen zin, in een DSLR camera zit ook vaak een CMOS chip.Voordeel van de ZWO is de koeling maar als deze niet beheersbaar is zit je met een probleem. Laten ze in China eerst maar een betrouwbare camera bouwen. Ze produceren veel nieuwe zaken in korte tijd, de praktijk heeft uit gewezen dat het niet altijd spoort. Zo is de DMK camera veel beter als het gaat om Maasopnamen en van de planeten, ook de kleurenversies. van het merk LUMENERA hoor je praktisch niets meer, het is een goede camera maar wordt softwarematig niet ondersteund door FIRECAPTURE, alleen door LUCAM RECORDER van Heiko Wilkins die het programma sinds 2011 niet meer verder heeft ontwikkeld. dat is jammer want het werkt perfect.

Comment

Rigel4, als ik het mag zeggen: je kiest wederom de (nutteloze) omweg van nieuwe apparatuur. Het stikt inmiddels van de topfotografen die met een Canon 6D, of een Nikon of Sony DSLR zeer mooie opnamen maken, itijdens zwoele zomernachten in het warme Hawaii of Spanje. Klinkende resultaten nclusief gekleurde sterren, en zelfs met integrated flux nevels. In die DSLR's zit een lekker warmhoudplaatje in de vorm van een CMOS sensor.

De foto wordt gemaakt door de vrouw of man achter de camera, dus laat het ding 's nachts nu eens 50 subs maken terwijl je ligt te slapen.

Comment

Ik weet niet wat voor non-sense TS heeft lopen spuien maar de koeling van ZWO is prima regelbaar en beheersbaar. hij haalt makkelijk -30C tov de omgevingstemperatuur en laat zich bv met SGP prima besturen.

Wat ik wel doe is een klein dauwlintje aan de voorzijde van de camera aanbrengen en heel zachtjes aanzetten om eventueel bevriezen van het ruitje te voorkomen.

Ik heb wel de fan inmiddels vervangen (mbv prima service van ZWO, fan werd direct gratis verzonden vanuit China) want die had de geest gegeven nadat ik die ong. 3 maanden non-stop heb laten draaien (voortaan zal ik deze toch maar uitzetten na het maken van de opnames).

Verder is de ZWO 1600 mm - Cool helemaal top zeker aangezien de gunstige prijsstelling!
                    T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                    C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Comment

Het is goed om te lezen dat de werkelijkheid anders is, ik weet echter niet wat SGP is, zal ik uit zoeken. Op de DVD van Jerry Lodriques schrijft hij dat DSLR camera.s in de zomerdag erg warm kunnen worden, dus hij beveelt een rustpauze in. Sorry, ik ga er van uit dat deze man gelijk heeft. Jij schrijft dat h Click image for larger version

Name:	Untitled 1134 B 33 NGC 2024 IC 434 Epsilon 180 ED F 2,8 CLS 4 Canon EOS 6 D G 11 1200 seconds 30-11-2016..jpg
Views:	2
Size:	4.54 MB
ID:	1348295 et niet zo is. Ik ga het gewoon proberen met de Epsilon of de BS 250 en dan zie ik het wel. De 6 D is een fijne camera om mee te werken, dat heb ik reeds ervaren. Zie ook bijgaande opname. Bedankt wederom dat de zaken toch anders zijn dan ik veronderstelde. Tot ziens en jij ook veel succes. Ik moet er bij schrijven dat dit mijn allereerste opname was met een DSLR camera.
                      Attached Files

Comment

Dat van het niet gebruiken van een dslr bij warm weer is sinds de canon 1000d wel onder controle. SGP = sequence generator pro. Jou inmiddels een beetje kennende (vabuit je forumberichten) zou ik dit nu niet gaan uitzoeken maar eerst met je bestaande tool 100 subs van 5 minuten gaan maken van 1 object. Peaten we dan verder. Ik heb overigens een deja-vu met de discussie over stapelen van foto's in de camera, deze duurt alleen nog langer helaas
                        Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Comment

En niet vergeten om alle antwoorden uit dit draadje van 11 januari nog een keer te lezen: "Meer kleur in de sterren".
                          Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
                          Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Comment

Working...
                          X