Announcement

Collapse
No announcement yet.

PixInsight stacking probleempje

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PixInsight stacking probleempje

Ik heb 8 frames geschoten van M16 in Ha (7Nm) met m'n ASI071MC-Cool camera.
    subs van 10 min. Door een 100mm Esprit.
    Het signaal is erg zwak. Geschoten met Max Dyn Range settings. Dat is met 0 gain.
    De screentransfer vliegt met een auto-strech helemaal uit de bocht.
    Met Histogram transformation gaat het beter.
    Nu krijgt PI het niet voor elkaar om de 8 frames te combineren met de default settings.
    Meneer RANSAC heeft problemen en kan geen of onvoldoend star matches vinden.
    Nebulosity zeurde niet en stackte de frames wel.
    Blijkbaar moet er ergens een instelling worden aangepast in PI.
    Maar ja, . . . . . welke?
    Dit is een crop en de bewerking is wat vlug gedaan om toe laten zien waar het over gaat.

Het raster in de afbeelding verandert met je schermresolutie en zoom.
    Arie
    Attached Files
    SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro + EOS7D DDW-Asto + ASI071MC-Cool + MGEN + Lodestar Guider

Het lijkt erop dat je een kleuren camera hebt omdat het debayer patroon zichtbaar is. Probeer eerst de frames eens te debayeren met het juiste debayer algoritme en vervolgens opnieuw uit te lijnen (staralignment) en te stacken (imageintegration). Het debayer patroon kan je waarschijnlijk wel vinden in de handleiding of website van de maker ervan. Of probeer alle debayerpatronen uit en kijk welke het beste meest natuurlijk resultaat geeft.

Ik heb je camera even opgesnort: https://astronomy-imaging-camera.com...asi071mc-cool/

Je hebt een RGGB bayer patroon .
    Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | 220mm flat field panel | PixInsight | Lid van sterrenwacht Halley

Comment

Veel korter worden de nachten niet meer.
      Gisteravond kwamen we thuis van een visite en het was mooi helder, nog niet donker.
      De telescoop naar buiten en alles uitgelijnd etc.
      Vanaf 01:30 leek het er een beetje op.
      Ik moest en zou de Eagle er in Ha goed voor krijgen.
      Met SGP's platesolving module is framing van het onderwerp een eitje.
      Dat scheelt een hoop tijd.
      PHD deed wat ie moest doen. RMS van 0,5. Dus dat leek in orde.
      Proefopname gemaakt van 20 min met de ASCOM driver op LRN. Dus met aardig wat GAIN.
      Dat zag er al veel beter uit.
      Nog 5 frames van 20 min er achter gemaakt.
      De laatste kwam na drie uur binnen en toen was het al te licht.
      Maar met de proefopname erbij had ik er toch 5.
      Pixinsight stackte nu wel, maar nam slechts 4 frames mee.
      DSS er maar erbij gehaald en daarmee de gecalibreerde en debayerde frames gestapeld.
      Het rode kanaal eruit gehaald en met "masked strech" in eerste instantie opgerekt.
      Daarna met ""curves trf" en natuurlijk als laatste aai over de bol nog even met AIP gepoetst.
      Alleen gecalibreerd met bias.
      Zie hier het resultaat.
      Ben er best tevreden mee.
      Click image for larger version

Name:	M16 Ha 5x20min small.jpg
Views:	1
Size:	654.8 KB
ID:	1344452
      Met een OSC (kleurencamera kun je dus toch wel Ha schieten.
      Maar met een 100mm aperture en een OSC moet je wel wat langer belichten dan met een monochrome camera.
      Arie
      SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro + EOS7D DDW-Asto + ASI071MC-Cool + MGEN + Lodestar Guider

Comment

Knappe plaat hoor!
        Belichtingen van 20 minuten
        Kan je zeggen waarom? (Ik beperk me tot 5 minuten subs, maar ik werk met dslr)
        Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

De ASI071MC-Cool is eigenlijk ook een DSLR. Dezelfde chip zit in NikonD7000 (meen ik) camera's. Alleen deze kun je koelen tot -20. Dan zijn lange exposures geen probleem, omdat je sensor dan geen kookplaatje wordt. Uiteraard moeten je guiding en de rest wel meewerken. Dat ging deze keer best wel goed. Mijn eerste serie opnames waren 10min en met zero gain.
          Ik vermoed dat PixInsight die frames niet gestapeld kreeg vanwege het bijzonder zwakke signaal dat in de opnames zat. Vandaar dat ik voor 20min en een hogere gain instelling ben gegaan. Ik was zelf ook aangenaam verrast met het resultaat kan ik je wel zeggen.
          Mijn Ioptron IEQ45Pro en de OAG en Lodestar doen het dus best goed.

Comment

Duidelijk, bedankt!
            Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Leerzame uitleg. En een mooie opname van de M 16.
              Mvg Peter

Comment

Working...
              X