Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: problemen met DSS

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies gevraagd: problemen met DSS

In twee topics heb ik als 'bijvangst' van een opname een probleem met DSS aan de orde gesteld. Om wat gerichter adviezen te kunnen vragen, toch maar een apart topic.

Deze week heb ik op verschillende manieren DSS mijn opnamen laten stacken. Het resultaat laat een raar patroon op mijn foto's zien. Ik heb dat niet eerder meegemaakt. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is? N.b.: ik heb alle mogelijke combinaties van lights, darks, flats en bias geprobeerd in DSS. Iedere keer verschijnt dit patroon.

Click image for larger version

Name:	PS - vijf lights.jpg
Views:	2
Size:	2.73 MB
ID:	1337966Click image for larger version

Name:	M81-DSS.jpg
Views:	2
Size:	3.38 MB
ID:	1337967
    Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Zojuist DSS verwijderd en opnieuw gedownload. Probleem lijkt opgelost. De foto hieronder is een crop van een mix van lights, darks, bias en flats van verschillende momenten. Houdt niet over, maar dat rare patroon is weg. Soms is het leven simpel.

Name:	M81 en M82.jpg
Views:	1
Size:	827.8 KB
ID:	1337972
    Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Net weer geprobeerd te stacken, maar hetzelfde probleem. Als laatste mogelijkheid heb ik bij de instellingen 'gemiddeld' ipv. rechtlijnig aangevinkt. Dat lijkt te werken. Als ik dan tien lights stack, komt dit eruit. Geen raar patroon meer!!!

Name:	M81 en M82 - 4mei17.jpg
Views:	1
Size:	788.0 KB
ID:	1337974

Comment

Met gemiddelde krijg je ook beter de sporen van een vlieger weg. Kan het zijn dat bij uw laatste opname dat er last is van een lokale lichtbron? Uw gradient lijkt mij wat hard. Probeer eens een stack zonder de lights.
        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Astrobug Met 'gemiddelde' verdwijnt in ieder geval het rare patroon. Waarom ik dat patroon niet eerder heb gehad, verbaast me. Tot nu toe gebruikte ik als filter 'rechtlijnig' of 'rechtlijnig kappa sigma' en altijd zonder problemen.

Ik had inderdaad een flauwe lichtbron in de buurt en de moeite niet genomen om deze afdoende te dimmen. Het maken van de foto was voor mij dan ook meer het uitproberen van werken met een OAG en PHD2. Beide waren geheel nieuw voor mij.

Dank voor je tip om eens te stacken zonder lights (wist overigens niet dat dit kan). Ga ik proberen.

Comment

Probeer eens alleen de lights te stacken. En dan bijv. met flats, dan met flats+darks, etc. Stap voor stap.
            Gebruik verder 'mean' voor de lights en zet RGB alignment UIT.
            My eyes are the best optical devices provided. Others:
            GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Comment

Working...
            X