Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paintshop Pro X9: Bruikbaar voor Astrofotografie?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by MvD View Post
    Waarom zou je in 32bit willen bewerken? totaal niet nodig. gewoon de stack stretchen en dan omzetten in 16bit.
    We praten volledig langs elkaar heen. Adios.

C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    www.neophoto.nl

Comment

Waarom Adios? Het is weliswaar Off-topic maar ik vind de discussie over wel/niet bewerken in 32-bit heel interessant, zeker tussen twee mensen met heel veel ervaring met nabewerking. Wil je svp een nieuw topic starten hierover?

"Hello Spaceboy"

Comment

Waarom adios Theo? ik heb je klaarblijkelijk verkeerd begrepen dan.
        Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Comment

Oke Michael, ik kom er even op terug omdat ik denk dat we het in de grond wel met elkaar eens zijn, maar er verschillende interpretaties van begrippen op na houden.

"Gewoon de stack stretchen en dan omzetten in 16-bit"
          Dit is in mijn ogen wel degelijk een bewerking in 32-bit en misschien wel de meest essentiŽle in de hele flow. Ik ging er van uit dat veel beginners nog geen PI hebben, maar wel hun stacks in DSS genereren. Dan zit je met de 32-bit autosave, en dan? Vandaar mijn pleidooi voor 32-bits TIFF support om die cruciale stretch op de ruwe stack te kunnen doen waarna je zonder verder dataverlies de conversie naar 16-bit kan doen, en verder bewerken met tools naar keuze.

Voor Diesel; in de PSP 9X specs kon ik geen enkele aanwijzing vinden dat 32-bit tiff ondersteund wordt. Wel staat er iets vermeld over bruikbaarheid onder 32- en 64-bits Operating Systems, maar dat heeft niets te maken met wel/niet aanwezig zijn van support van 32-bit TIFF bestanden in PSP 9X.

C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          www.neophoto.nl

Comment

Originally posted by Neo View Post
            "Gewoon de stack stretchen en dan omzetten in 16-bit"
            Dit is in mijn ogen wel degelijk een bewerking in 32-bit en misschien wel de meest essentiŽle in de hele flow. Ik ging er van uit dat veel beginners nog geen PI hebben, maar wel hun stacks in DSS genereren. Dan zit je met de 32-bit autosave, en dan? Vandaar mijn pleidooi voor 32-bits TIFF support om die cruciale stretch op de ruwe stack te kunnen doen waarna je zonder verder dataverlies de conversie naar 16-bit kan doen, en verder bewerken met tools naar keuze.
            Idd 1 van de belangrijkste handelingen, we zitten op hetzelfde spoor, en idd ik doe die handeling in PI, maar voordat ik PI had deed ik hetzelfde in DSS, stretchen en saven als 16bit tif in DSS en vervolgens verder bewerken in photoshop. de autosave gebruikte ik nooit, gewoon save as, en dan bewerkingen toepassen aanvinken en 16bit tif.
            Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Comment

@Neo: Dank, ze verwijzen wel naar het gegeven dat er 32 bits TIFF bestanden worden ondersteund - maar een snel proefje resulteerde in problemen.

Het is een leuk pakket voor weinig geld is mijn conclusie - maar mist nou nŤt wat cruciale handigheidjes voor ons astrofotografen.
              "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
              Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Ik gebruik PSP al jaren voor astrofotografie. Werkt prima! Zit sinds vorige week op PSP2018.
                Op de verrekijker staat dat hij 8 keer vergroot, maar toen ik hem voor de 9e keer gebruikte deed'ie het ook...

Comment

Working...
                X