Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus 1-1-2006

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus 1-1-2006

Let niet op het jaartal, ben nog een beetje brak....

Net gemaakt uit de hand achter een 6.5mm Plossl (130mm f=900mm Newton) Met een goedkoop 3,2 mp cameraatje.
    Niet lachen hoor, maar dit is hem:

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

lang niet slecht Roel :applaus:

Commentaar

Dank je, Skywatcher! Tsja, eigenlijk ben ik er stiekem best trots op. En dan wil je dat zoveel mogelijk mensen je plaatje zien, he?

Commentaar

je hebt groot gelijk Roel,met zo'n eenvoudige camera is het lastiger om goede planeetfoto's te maken
        zeker als het uit de hand getrokken is (lange belichtingstijden)

Commentaar

Hee wat leuk, ik heb gisteren ook net geprobeerd om Saturnus even op de plaat te zetten. Ook met een digicam voor het oculair gedrukt - en het valt inderdaad niet mee! Straks met die webcam moet het wat makkelijker zijn, lijkt me...

Ook hier is niet erg veel detail te zien in ieder geval. Ik moet erbij zeggen dat ik bij directe waarneming ook slechts een hint van wolkenbanden zag, en nog net de cassinischeiding kon ontwaren.
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Brinx, jouw foto is ook goed gelukt! Wat voor kijker heb je precies? Met die van mij kon ik de Cassinischeiding niet zien... Die heb ik eigenlijk nog nooit gezien, omdat ik mijn kijker nog niet zo lang heb. Heeft iemand een idee of mijn kijker daar voor geschikt is? (130mm F6 newton)

Commentaar

Leuk heren! Zo te zien is het bij jullie wel helder geweest!
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Arme norbert (hoe is het met de postzegels trouwens? )

Roel, ik heb een C9.25: een 9.25 inch Schmidt-Cassegrain van Celestron. Het instrument is tot veel meer in staat dan mijn foto doet vermoeden trouwens - ik moet nog wat handiger worden met camera's en collimatie, denk ik. Binnenkort eens een hele observing session reserveren voor het op gemak nauwkeurig collimeren van de secundaire spiegel. Tot nu toe heb ik 'm alleen grof gecollimeerd, op lagere vergrotingen...
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

is het trouwens raar nu we het over saturnus hebben dat ik niet de cassinischeiding kan zien?? of zou dat wel moeten?

Commentaar

Met jouw kijker wel Miranda. Als je kijker goed gecollimeerd is moet dat zeker lukken. Niet al teveel vergroten en ontspannen kijken, dan moet je m zien.
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

hoi miranda

nee hoor dat is niet raar met jou telescoop kan je de scheiding makkelijk zien maar het heeft ook te maken met de vergroting die je gebruikt en vooral met de seeing als die niet goed is zal je de cassinischeiding zeker niet makkelijk zien

Commentaar

ohja vandaar, nou het kan ook wel aan het collimeren liggen want das ook al tijdje niet meer gebeurd. en ik heb daar nog geen spullen voro dus kan ik zelf niet. volgens mij staat het nog wel aardig hoor, maar de cassini schieding heb ik niet makelijk gevonden nou heb ik er ook niet naar gezocht hoor, ik ga er de volgende ker is beter mijn best voor doen(A)

Commentaar

Heb je met dobsons niet gewoon 3 schroefjes die je losser of vaster moet draaien?

Voor de rest 2 mooie foto's, ik hoop binnenkort ook eens saturnus op de foto te krijgen. :applaus:

Maar we hebben voor dit soort foto's een apart stuk in het forum gemaakt namelijk: Je eigen foto's, dus dit topic moet even verplaats worden.

Commentaar

jawel heb ik wel,maar als ik niks heb om te kijken of ie goed staat en om te kijken waar ik heen moet draaien dan houd het op he :debiel:

Commentaar

Een mooi helder sterretje

Commentaar

Werken...
                              X