Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars in de nacht van 18-19 december 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars in de nacht van 18-19 december 2007

Het was erg koud, maar met mijn bivakmuts, motorlaarzen en motorhandschoenen ging het nog wel.
    Visueel was mars prachtig op 200x vergroting (ik kan helaas niet hoger met mijn spulletjes). Kon net enkele details waarnemen.
    Toen Mars hoog genoeg stond aan het webcammen geslagen. Eerst op 1/100 belichting, toen zelfs op 1/50, maar die filmpjes waren geen succes.
    Dit plaatje was de beste uit een reeks van 15 filmpjes met 1/100 belichting.
    Aan het eind van de sessie zat een hele laag ijs op m'n telescoop. Die heb ik dus in onze koude bijkeuken rustig laten ontdooien
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Ziet er goed uit Patrick veel detail te zien. Welke framerate heb je gebruikt ?

Commentaar

Deze was genomen met 10fps op 1/100sec shutter.
      Webcam is nog geheel origineel en unmodified.
      Ik maak me wel zorgen om dat rode ledje dat in de camera zit, je ziet het schijnsel daarvan gewoon uit de behuizing van de camera schijnen. Dit zou toch niet op de CCD terecht komen (kan bijna niet denk ik)......
      Dit ledje warmt de camera wel op, is natuurlijk met deze koude nachten niet zo erg, maar in de zomer denk ik wel. Ik zit eraan te denken om dit ledje eenvoudigweg af te knippen en een peltier element voor koeling aan het printje bevestigen. Verder het geheel opnieuw inbouwen natuurlijk.

Het eerste wat ik binnenkort ga proberen is mijn toucam pro pcvc 740k webcam in color raw mode zetten met wcrmac software. Dan hoop ik nog betere plaatjes te kunnen maken. QCfocus decodeert de raw frames (in zwart/wit) dan weer terug naar kleur.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
      X