Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars met een digitale compactcamera !

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars met een digitale compactcamera !

Gisteren-avond stond er heel wat minder wind dan de dag er voor dus heb ik mijn allereerste poging gewaagd opnames te maken van Mars.

Ik heb gebruik gemaakt van mijn 150 mm Celestron Newton op een CG-5 montering met volgmotoren, een 2x shorty plus barlow en een 6 mm superplossl oculair (vergroting 250 x) De camera stond op een steady pix en er is gewoon door het oculair gefilmd. De opname is gemaakt met een Canon Ixus 30 (3.0 MP). Ik heb een filmpje van 1 minuut gemaakt op fast framerate (met korte sluitertijden om de seeingsinvloeden te verminderen) en deze is met Registax 4 bewerkt tot onderstaande foto.

De opname is gemaakt op 18 december om 21:54. Volgens Starry Night Pro was toen het deel van Mars met Sabaeus, Aurora Planum en Solis Planum naar de aarde gericht. Sirtus Major bevind zich nog net buiten beeld aan de linker zijde van Mars. Ook de noordelijke poolkap is zichtbaar.

Als het vanavond weer helder genoeg is ga ik een poging wagen met de SPC900NC webcam.

zeker niet slecht, maar ik denk dat je uit de webcam met 2x barlow een beter beeld trekt.
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Vrij aardig resultaat. Als je met je webcam aan de gang gaat zal je plaatje zeker groter worden.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Achter het oculair filmen, heb je wel een vaste hand nodig en dat in deze kou, of zat ie er voor gemonteerd. Al met al een knappe shot!
        =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Het was zo koud dat het wel leek of ik steady shot in mijn handen had , maar nee ik heb gewoon een camera-beugel gebruikt.

Commentaar

Re: Mars met een digitale compactcamera !

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
            Volgens Starry Night Pro was toen het deel van Mars met Sabaeus, Aurora Planum en Solis Planum naar de aarde gericht.
            Ik denk dat je vergeten bent te zeggen op welke lengtegraad je woont. Dat is overduidelijk Mare Cimmerium. En ik was er, en Sabaeus kwam maar héééél laat op.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
            X