Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Clavius

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Clavius

Hierbij een veel gefotografeerde krater, wel aardig dacht ik zo.

Tech. gegevens:

Tal 200k met Tal Barlow op F20, Standaard ToUcam 840k met een IR pass filter.
    stack: 300 uit 1000 met Registax, daarna photoshop.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

perfect man !!!!!!!!!!!!!!!!!

dit is het type fotografie dat mij enorm aanspreekt, alsof je zelf op de maan stond, wat een detailfoto dit is echt kicken

ga zo door zou ik zeggen

Marcel
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

gaaf! die ga ik volgende keer ook opzoeken! Mooie plaat!
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Mooie foto zeg!
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

super, wat een detail.
          hoezo met ir pass filter???
          de toucam laat toch altijd ir door
          127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

mooie foto!

Maar bij de kleurencam heb je dus een IR-pass filter gebruikt? Had je de cam nog in raw modus staan ofzo? Ik had niet verwacht dat je dan nog zo'n mooie foto krijgt iig!!
            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Origineel geplaatst door MvZ
              mooie foto!

Maar bij de kleurencam heb je dus een IR-pass filter gebruikt? Had je de cam nog in raw modus staan ofzo? Ik had niet verwacht dat je dan nog zo'n mooie foto krijgt iig!!
              emil,
              waarom een ir-passfilter gebruiken, de webcam laat toch ir/uv door zoals je mij vertelde.

en jij had toch juist een ir/uv blocker gebruikt bij mars????
              ik snap het even niet meer.
              peter
              127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Ik snap het ook niet zo goed meer

De pixels op de ccd-chip in een webcam zijn inderdaad gevoelig voor infraroodlicht (voor UV weet ik het niet). Vaak wordt bij een kleuren ccd (waar dus al kleine r,g en b filtertjes zijn ingebouwd) gebruik gemaakt van een ir block filter om het valse licht veroorzaakt door het infrarood licht tegen te gaan (een pixel met bijvoorbeeld een blauw filtertje ervoor zal namelijk ook reageren op infrarood licht, en dat wil je natuurlijk niet).

Ik denk dat Bert hier dus juist alle zichtbare licht weghaald, zodat enkel het infrarood licht overblijft. Ideaal is het misschien niet, maar blijkbaar werkt het wel ! Kleureninformatie heb je nu niet meer, maar je hebt wel een leuk voordeel van infrarood licht te pakken, minder last van seeing en dus vaak scherpere beelden!

Maar laten we maar even afwachten wat Bert ervan zegt
                Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Zin van het IR pass filter.

Even duidelijkheid scheppen over het IR pass filter. Het IR pass filter laat alleen IR licht door, alle andere kleuren dus niet. De webcam is ook gevoelig voor nabij IR. Het filter lijkt heel donkerrood als je er door heen kijkt. Met dit filter heb je (iets) minder last van luchtonrust. Bij marsopnames geeft zo'n filter een spectaculaire contrast verbetering. (opname van 16-12 is in bewerking, ik ben nog aan het photoshoppen)

Een IR/UV cut filter gebruik je "normaal" op je webcam. Je laat dan alle zichtbare kleuren toe op de webcam, met uitzondering van IR en UV licht. Bij alleen spiegel gebruik zou dat niet zoveel uitmaken, maar omdat ook de luchtlaag en een eventuele barlowlens chromatische aberatie (kleurfout) veroorzaken, is zo'n IR/UV cut filter aan te raden. Bovendien houdt het je CCD stofvrij.

De Clavius foto is gemaakt met een gewone ToUcam pro, dus geen RAW, geen zwart-wit CCD of wat dan ook, hij is zo uit de doos. Het gebruikte programma is K3CCD, 10 fps, 1/50 sec en de gain op 60%. Wel is alleen het IR pass filter gebruikt en de standaard Tal Barlow, waardoor de Tal 200k op F20 komt.
                  Met een IR pass filter krijg je (bijna) een zwart-wit foto, maar dat is bij de maan niet erg. Bij mars is de zwart-wit foto erg geschikt om als luminantie foto te dienen. De luminantie bevat de licht-donker en daarmee de scherpte informatie.

Hierbij nog wat tips:
                  - zorg voor een goed afgekoelde en goed gecollimeerde telescoop die kan volgen. Een Dobson stelt je geduld wel heel erg op de proef.
                  - wees geduldig met het scherpstellen
                  - plak een cm/millimeter aanduiding op je focusser buisje.
                  - gebruik een IR pass filter of een rood filter bij een maanopname.
                  - zet de gain op 60-70%, de ruis raak je wel kwijt bij het stacken.
                  - 10 a 15 fps bij opname, zoek hierbij de geschikte sluitertijd. Bij het scherpstellen zet ik TIJDELIJK 25 fps aan, dit vergemakkelijkt het scherpstellen. Geen filmpje maken met 25 fps, door compressie neemt de beeldkwaliteit af.
                  - maak een opname van 1000 foto's of meer en gebruik ca 1/4 tot een 1/3 hiervan voor je stack.
                  - zet naast je telescoop een tafeltje voor je laptop, een laptop op de knieen geeft onrust, hij zal er maar af glijden.
                  - ik gebruik een fijnregeling (knopautomaat van Conrad) bij het scherpstellen, werkt net iets preciezer als een motorfocus, die ik overigens ook heb. De knop draait zo licht dat de telescoop niet gaat schudden. Ik gebruik ook het FFT grafiekje van K3CCD tools.
                  - de laatste dagen (16-19 dec) is de seeing goed doordat een hogedruk gebied bijna boven Nederland ligt. Er is wel een grove luchtonrust, het golven van het zichtbare beeld, maar de fijne luchtonrust, die details verloren laat gaan, is bijna afwezig. Zo waren op 17 december de kleine kraters binnen Plato weer zichtbaar, dat is vrij zeldzaam.

Succes met jullie pogingen, Bert
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

zeer duidelijk verhaal bert, nog iets:
                    je gebruikt een IR pass filter of een rood filter bij een maanopname.
                    ik heb een sky en moon filter van baader, waar gebruik ik die dan precies voor?

Commentaar

Het Baader moon en sky filter heb ik ook, het is een filter voor visueel gebruik. Het maakt de hemelachtergrond ietwat donkerder en is een licht filter tegen enige lichtvervuiling danwel storend maanlicht naast de maan zelf. Verwacht geen wonderen van dit filter. Het filter is bedoeld om deep-sky objecten die (enkel) sterrenlicht uitstralen, zoals bolhopen en sterrenstelsels iets meer contrast te geven ten opzichte van de hemel achtergrond. De veel besproken UHC en OIII filters zijn juist ontworpen voor gas-emissie licht, zoals planetaire nevels. Ze dempen echter het sterlicht behoorlijk zodat ze niet goed werken bij bolhopen en sterrenstelsels, die met deze filters (erg) verzwakken. Het contrast neemt dus niet toe bij sterrenlicht. Bij een OIII filter verdwijnen de sterren zelfs bijna helemaal!!
                      Voor maanwaarnemingen neemt de felheid van het licht door het moon- en sky filter ietwat af en de kleur wordt meer neutraal grijs in plaats van lichtgeel. Een neutraal grijsfilter of beter, een verstelbaar polarisatie filter, is echter even goed of werkt zelfs beter indien het maanlicht te fel is.

Even een tip: een combinatie van een moon-en sky filter en een (Baader) contrast booster filter werkt erg goed bij bolhopen, zoals M13.

Bert

Commentaar

Werken...
                      X