Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars in de nacht van 17 december 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars in de nacht van 17 december 2007

Nogmaals Mars. Deze keer met Qfocus. Het grotere "full screen" scherm maakt nauwkeurig na-focusen (na grof focusen met hartmann mask) een klein stukje beter. Vergeleken met een week geleden toen ik voor het eerst met Mars en webcammen begon is alles nu toch een heel stuk beter.

200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Gaaf! Gisteren zag ik hem precies zo. Alleen het donkere streepje boven de poolkap heb ik niet gezien.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hij is mooi!

Een "klein stukje beter" klinkt niet alsof je helemaal tevreden bent over QCfocus.. ?

Alle "kleine beetjes" helpen..
      Wie het kleine niet eert..
      Klein maar fijn..
      enz.

Wolkewietje baalt dat hij zelf niet nog een poging heeft ondernomen Mars opnieuw vast te legggen..
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

Thanks!

Ja, QCfocus werkt perfect. Kan mooi het hele webcam plaatje op het gehele scherm zien, dat vereenvoudigd focusen (en dat heb ik ontzettend veel gedaan gisteravond).
        Ik heb me echt ---helemaal---- suf--- gefocust gisteren........

Het fijne is ook dat je niet veel hoeft te typen met je koude vingers, het hele programma werkt met de muis. En de nummering van je file loopt ook automatisch op.
        Mooi programma, alleen niet vergeten die extra driver te installeren, moet je gewoon in windows/system32/driver pleuren+rebooten.
        :verrekijker:
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

is dit programma dan beter als iris?
          (lees gebruikers vriendelijker)
          127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Ik vind van wel, Iris had alleen een klein plaatje om op te focusen (althans, ik heb groter scherm niet kunnen vinden).
            Verder moet ik bij Iris iedere keer de filename intypen met m'n koude vingers, bij QCFocus kan ik eenvoudigweg weer op start klikken en het volgende filmpje loopt automatisch (automatische filenummering, je typt eenvoudigweg "mars" en de nummering gaat dan vanzelf)
            Ik vond het veel sneller/degelijker werken dan Iris v5.51 (wat ik eerst gebruikte).
            Wat denken jullie ervan?

Commentaar

Met het programma Amcap kun je ook een volledig scherm krijgen,en je kunt er mee opnemen in avi.

Overigens mooi plaatje
              M.v.gr. Frans

Commentaar

Bedankt!

Amcap: die kende ik nog niet. Ga ik even downloaden en vanavond proberen.

Commentaar

Ik gebruik ook QFocus. Iris vind ik vervelend door het klikwerk. Iris zou dan wel weer goed zijn om opnames te bewerken.
                  Deze plaat is een stuk mooier als de vorrige, erg netjes. Kleur is veel beter.
                  =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Bedankt

Commentaar

is qcfocus ook in het engels? ik heb alleen de franse versie... Waar moet je trouwens op letten in dat focusscherm? Dat die dikgedrukte waarde zo klein mogelijk is?

ontopic: Mooi! stukje scherper dan die van mij van gister!
                      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Je kan hem omschakelen naar Engels. Ga naar Affichage-langue-english + restart.
                        Ben nog een beetje aan het vogelen met qcfocus. Had ook op advies van iemand anders Amcap (ander programma) geprobeerd, maar dat werkte niet zo handig omdat de webcam settings er niet in geintegreerd waren.

Bij QCfocus wel, best een mooi programma. De focus-tool is volgens mij alleen voor sterren, heb het met Mars geprobeerd, maar werkte niet echt goed.

Zover ik het nu kan zien moet het rode grafiekje zo laag mogelijk worden (is volgens mij afmeting van het object).

Het groene lijntje: dat weet ik nog niet precies.

Ik focus Mars op dit moment met de "full screen" mode, en dan maar draaien, en draaien, en draaien, totdat ik denk dat hij goed is. Stel focus ook bij ieder filmpje opnieuw af, want dan "middel" ik mijn focussering. Er moet toch een keer een goed filmpje bijzitten.

Het is nog steeds moeilijk, maar ik probeer op dit moment te focusen op de zichtbaarheid van de poolkap, dat is het meeste on/off (hij is er wel=in focus of niet=uit focus).

Ik gebruikte eerst Iris, maar daar zat geen full-screen mode bij.

Toch heb ik in een week tijd veel geleerd, en vind het zeer uitdagend, dat webcammen. Is iets heel anders dan deepsky met de eos400d.....Maar ook zeer leuk om te doen.
                        Er moet nog veel meer inzitten. Ik zie verhalen over IR/UV blocking filters, m'n webcam in raw-mode gebruiken, etc. Als ik zie wat nu al mogelijk is met mijn ongemodificeerde toucam dan kan ik hier nog ontzettend veel aan verbeteren.

Commentaar

Werken...
                        X