Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars & Saturnus - 16 december 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars & Saturnus - 16 december 2007

De saturnus opname van de nacht van zaterdag op zondag was verassend goed gelukt (had het niet verwacht iig).

Opname is gemaakt rond kwart voor 4 'snachts met de 900nc (ir/uv block), 5x barlow en Starfinder 10"

Links is saturnus op 100%, rechts op 150% (2x resample in registax, en naar 75% verkleind in PS). Enkel wavelets toegepast en het histogram wat opgerekt in registax, verder geen kleurbewerkingen hoeven doen.

edit: Ik zal dit topic ook gebruiken om nog een mars opname te plaatsen van dezelfde nacht, dat kan alleen nog wel even duren. Ik heb de komende dagen niet zoveel tijd om de 24gig aan filmmateriaal door te spitten....

Edit2: Plaatje van mars toegevoegd van dezelfde nacht. Voor Ir opname zijn zo'n 600/1800 frames gebruikt, en voor de RGB ook. De kleur opname was beduidend minder dan de Ir opname, ik denk dat ik ze te lichtzwak had opgenomen, want ik had last van onion ring effects... volgende keer moet ik ook wat beter gaan letten op het contrast tijdens het opnemen.
    Evil will always triumph because good is dumb

Prachtige opname

Commentaar

Schitterende opname! Het is net of je er vlak bij bent geweest!
      STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

knappe opname ....

Commentaar

Wat een fantastische plaat!

Commentaar

Prachtige foto , wat een geweldige hobby is dit...
            Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH

"If it can not be described metaphorically using cows, then it can not exist."
            -Geoff Johnson

Commentaar

wat een plaatje, sprakeloos.
              127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Fantastisch mooi, hoe lang heb je gefilmt?
                =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Goed hoor.

Op jouw foto zien we dat het noordelijk halfrond van Saturnus wat blauwer van kleur is. Zou dat nog steeds het effect zijn van de Saturniaanse "poolnacht " ???
                  (zie het topic: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4699
                  en dan Arnauds uitleg onderaan op de pagina).
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

dank voor de reacties!

Ik heb geen idee of dat nog altijd hetzelfde effect is eigenlijk...
                    even uitzoeken.

>> hoe lang heb je gefilmt?

Ik heb in totaal 3 avi's van 1800 frames gestacked (is erg veel voor mijn doen). De beste 1000/5800 frames heb ik gestacked in registax. Dit komt overeen met 5800/10 = 580seconden of ongeveer 10 minuten aan filmtijd.

Commentaar

knappe shot!!

hoe laat komt hij op / gaat hij onder ongeveer? dan probeer ik het ook weer eens
                      - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Super foto.

Commentaar

Dank u dank u.

Saturnus komt vrij laat op (wel steeds vroeger!). Vanaf ongeveer 3 uur staat hij hoog genoeg om leuke opnames te maken.

Commentaar

mjah... ik zit er meer aan te denken om heel vroeg op te staan
                            - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Klasse opname! Gefeliciteerd met dit goede resultaat!
                              Op dit moment telescooploos :,-(

Commentaar

Werken...
                              X