Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuwe poging, mars 16 december

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nieuwe poging, mars 16 december

jaja, vanochtend héél vroeg, en uiteraard héél koud!

Ik ben tevreden met het resultaat, zeker vergeleken met de vorige keer

Het onderstaande is tot stand gekomen met een 2x barlow.
    Zou een 3x barlow me helpen denken jullie?
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Re: nieuwe poging, mars 16 december

Origineel geplaatst door dutchdevil
    jaja, vanochtend héél vroeg, en uiteraard héél koud!

Ik ben tevreden met het resultaat, zeker vergeleken met de vorige keer

Het onderstaande is tot stand gekomen met een 2x barlow.
    Zou een 3x barlow me helpen denken jullie?
    Koud was het inderdaad.. Mooie plaat hoor!! As ik ht goed heb begrepen moet een 3x wel helpen om een grotere afbeelding te krijgen. Ik heb een 5x besteld voor dit soort doeleinden.
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

TNX!

5x nog wel? Maar ik heb het al lastig om hem met de 2x barlow in beeld te krijgen.
      volgen is geen punt, maar in beeld krijgen wel

Misschien moet ik gewoon wat oefenen.
      - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

arleston, heb je die dan nog steeds niet?

mooi plaatje dutchdevil, ziet er goed uit
        127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

@ dutchdevil:

Oefening baard kunst, dat zeker. Met 2x heb ik ook nog wel is moeite, ik ga meestal eerst visueel naar de hoogste vergroting en hou m in t midden, daarna de cam erop en meestal gelijk raak.. Het is wel vervelend als er wat speling op de assen zit, want zo snel als ie is gevonden heb ik m ook wel is laten verdwijnen

@Peet:
          Nee, vorrige week de bestelling gedaan, want zat nog goed te kijken wat ik nog meer wilde hebben. Ik hoop dat ze snelleer zijn met verzenden dan ik met kiezen
          =WMN Clan Member=

Commentaar

klopt, had ik ook, problemen met de vergroting met de barlow om hem op te zoeken had ik ook, vooral met de 3x barlow.
            nu vergroot ik eerst met het sterkste oculair en dan als hij precies in het midden staat kan ik de barlow met de spc900 plaatsen en dan ben ik er vrij snel.
            maar begin deze week was ik nog rustig 30 tot 60 min bezig om met barlow de boel in beeld te krijgen.
            krijg trouwens deze week nog een hopelijk zeer goede 2x barlow.
            127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

ik pak eerst een 32mm en zet hem in het midden.
              Dan de webcam, waarna er nog een kleine correctie nodig is, en dan met de barlow er tussen.

Commentaar

kan ik wel schudden met de 25 mm, ik moet echt naar de 6mm met de 3x barlow anders zoek ik me dus een ongeluk.

Commentaar

leuk hoor, gaat de goede kant op!

TNX!

5x nog wel? Maar ik heb het al lastig om hem met de 2x barlow in beeld te krijgen.

Ik denk dat een 5x barlow wat teveel is voor jou scope trouwens, brandpuntsafstond is nu al 1800mm (toch??), met een 5x komt dat op 9000mm. 9000/150mm = F60 is dat dus... das veel teveel van het goede! Met mijn scope zit ik meestal te imagen op F22

Ik geloof dat de meeste planeten het goed doen rond F20-F30 (icm pixelgroottes van 5.6μm (H) × 5.6μm (V), zoals bij de toucam pro/vesta pro webcams ).
                  Dus een barlow van 2x klopt wel vrij aardig in jou geval!
                  Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Origineel geplaatst door MvZ
                    leuk hoor, gaat de goede kant op!

TNX!

Ik denk dat een 5x barlow wat teveel is voor jou scope trouwens, brandpuntsafstond is nu al 1800mm (toch??), met een 5x komt dat op 9000mm. 9000/150mm = F60 is dat dus... das veel teveel van het goede! Met mijn scope zit ik meestal te imagen op F22

Ik geloof dat de meeste planeten het goed doen rond F20-F30 (icm pixelgroottes van 5.6μm (H) × 5.6μm (V), zoals bij de toucam pro/vesta pro webcams ).
                    Dus een barlow van 2x klopt wel vrij aardig in jou geval!
                    Misschien een stomme vraag, maar hoe kan je het brandpuntsafstand berekenen?

Dank je MvZ
                    =WMN Clan Member=

Commentaar

dit is een vast gegeven, staat in de handleiding/specificatie scoop.
                      mocht je geen handleiding hebben dan google je even op de naam en type scoop en je zal vrij snel de brandpuntsafstand van vinden.
                      Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

@ dutchdevil,

Dennis ziet er al een stuk beter uit, goed gedaan, alhoewel de kwaliteit met een Mak 150 nog stukken beter moet kunnen lijkt me, als geintreseerde in deze scoop heb ik op internet zeer imposante foto's gezien van Mars die gemaakt zijn met een soortgelijke configuratie als jij bezit.
                        Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Titan,

Klopt, brandpunt is 1800mm.
                          Het kan vast stukken beter, dat denk ik ook wel!

Maar mocht je ooit in de buurt komen, schuif gerust eens aan om een poging te wagen.

Gr. Dennis

Commentaar

Werken...
                          X